Hej!
Sökt men inte riktigt funnit, kan vara skit bakom mitt tangentbord...
Ska bygga uterum vid sommarstugan. Kommer ha liggande panel på en vägg och på det brutna hörnet. Är det smart eller korkat att isolera väggarna. Kan/bör jag använda vindtätning? Tempen kommer ju variera kraftigt.
Min tanke är att bygga utifrån:
ytterpanel liggande
vindväv
reglar och isolering (stenull/glasull)
träpanel
Plast eller dylikt på insidan borde vara dumt?
Kommer stå på trall. Kommer lägga uterumsmatta eller dylikt på golvet.
Kommer stå i söderläge ca 15 meter från sjön. Är sommar+ jag valt och gick upp till 20 mm tak. Fattar att isoleringen spelar liten roll på värmen, handlar mer om att jag inte vill ha en ihålig vägg. Kommer ha en gasolkamin som uppvärmning kalla kvällar. Planen är två ventiler.
Slängde ihop en bild typ hur det ser ut
Ska bygga uterum vid sommarstugan. Kommer ha liggande panel på en vägg och på det brutna hörnet. Är det smart eller korkat att isolera väggarna. Kan/bör jag använda vindtätning? Tempen kommer ju variera kraftigt.
ytterpanel liggande
vindväv
träpanel
Kommer stå i söderläge ca 15 meter från sjön. Är sommar+ jag valt och gick upp till 20 mm tak. Fattar att isoleringen spelar liten roll på värmen, handlar mer om att jag inte vill ha en ihålig vägg. Kommer ha en gasolkamin som uppvärmning kalla kvällar. Planen är två ventiler.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tunnare isolering för ljud och lite "höstmys" är väl inte fel.M Mikael K. skrev:Hej!
ytterpanel liggande
vindväv
träpanel
[bild]
Jag hade satt en ångbroms, inte en ångspärr, eftersom, om jag förstod det rätt, så kommer utrymmet inte alltid vara uppvärmt, och då kan den kalla vs den varma sidan växla; Och en åpngspärr riskerar att stänga in fukt på "fel" sida.
En ångbroms kan dock hjälp till så man inte trycker in fukt inifrån lika lätt, men släpper ändå ut om det kommer in ändå, eller ligger på från fel håll.
Glöm inte en luftspalt mellan panel och vindväv/vindpapp utiffrån.
Vårt uterum har ingen isolering i väggar/tak, däremot i golv där det sitter. 30cm cellplast.
Vi har mer problem med värme än kyla, så jag tror nog det är rätt onödigt med isolering i annat än golv, om man inte tänker värma upp såklart. Vi har haft 20c i februari enbart av solen, mer pålitligt brukar man kunna sitta i uterummet soliga dagar från mitten av mars. En stekhet sommardag är det olidligt utan full vädring och fläkt.
Vi har mer problem med värme än kyla, så jag tror nog det är rätt onödigt med isolering i annat än golv, om man inte tänker värma upp såklart. Vi har haft 20c i februari enbart av solen, mer pålitligt brukar man kunna sitta i uterummet soliga dagar från mitten av mars. En stekhet sommardag är det olidligt utan full vädring och fläkt.
Googlat en hel del och hittar väldigt lite info om hur rätt sätt är att bygga. Är det smartare att använda cellplast?
Just nu går mina tankar:
Ytterpanel (liggande z panel)
luftspalt masonit 3 mm (väldigt lite, bättre än inget? tror väggen ser konstigt tjock ut om jag drar på en 22´a)
vindskyddsfolie
reglar/isolering vanlig glasfiber??
ångbroms
innerpanel
Låter det vettigt?
En annan kluring, bygger på befintlig trall. Kommer sätta en syllpapp under reglarna. Räcker det? Smart att sätta nån plåt eller dylikt också som hindrar att vatten sugs in? Kommer vara trall även utanför väggen.
Just nu går mina tankar:
Ytterpanel (liggande z panel)
luftspalt masonit 3 mm (väldigt lite, bättre än inget? tror väggen ser konstigt tjock ut om jag drar på en 22´a)
vindskyddsfolie
reglar/isolering vanlig glasfiber??
ångbroms
innerpanel
Låter det vettigt?
En annan kluring, bygger på befintlig trall. Kommer sätta en syllpapp under reglarna. Räcker det? Smart att sätta nån plåt eller dylikt också som hindrar att vatten sugs in? Kommer vara trall även utanför väggen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hej! Vad krävs för att bygga tak över altan med befintlig uterum på.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga om altan till uterum, hur fästa mot husväggen?
Bygga uterum hur !
Altan & Uteplats -
Bygga uterum/glasrum till en stuga
Bygga gjuten altan inklusive uterum
Altan & Uteplats