Socialen fixar säkert något om alternativet är att man måste bo i en kartong på gatan. Bara för att hyresavtalet upphör att gälla betyder det väl inte att det saknas ett socialt skyddsnät som hindrar att man står helt utan tak över huvudet?
Ingen aning om socialen skulle kunna ordna plats någonstans. Men det handlar inte enbart om en lösning på kort sikt heller. Min poäng - som jag kanske inte lyckats får fram helt och hållet - är att det på många platser i landet i praktiken är omöjligt att hitta ett permanentboende på kort tid. Har man inte möjlighet att köpa ett boende utan är hänvisad till hyreslägenheter så kan det ta år att hitta något, och det oavsett om man har en okej ekonomi eller ej.
Men, med den bostadsmarknad vi har idag så är det såklart svårt att lösa detta. Enda alternativet som jag kan se vore väl att man fick förtur i kön till hyresbostäder, men jag vet inte om det ens finns "officiella" köer i alla kommuner....?
Har man inte möjlighet att köpa ett boende utan är hänvisad till hyreslägenheter så kan det ta år att hitta något, och det oavsett om man har en okej ekonomi eller ej.
Det är dock inte hastighetsägarens ansvar att lösa Sveriges trasiga hyresmarknad,
hans ansvar är att driva sitt hyreshus på lönsamt sätt och hålla sina gäster nöjda.
Men han kan bara hyra ut lägenheter som finns, har en lägenhet brunnit, då får han inte lov att hyra ut den innan den är återställd.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.