Har tyvärr inte det lagt på minnet utan registrerade bara att det skiljde beroende på serie.Whilla skrev:
Skall bygga ett Almnäs ur Corps de logi serien som enligt uppgift skall vara den mer påkostade. Kan ha fel dock!
Bygger på Södra sidan av Huvudstaden och bygglovshandlingarna ritas upp as we speak! Man har ju inte hunnit så långt direkt men redan känns det pirrigt!
Vi håller på och bygger ett Sjödals hus med sk. delad entrepenad.
Hitills är det 180 000 kr över budget.
Bygget är c:a 5 veckor försenat.
Eftersom det tog för lång tid att få huset täckt blev det vattenskador i väggarna
Husförsäljaren och entrepenören är sällan anträffbara
Jag önskar att vi valt en annan husleverantör
Göran Öhrn Älvängen
Hitills är det 180 000 kr över budget.
Bygget är c:a 5 veckor försenat.
Eftersom det tog för lång tid att få huset täckt blev det vattenskador i väggarna
Husförsäljaren och entrepenören är sällan anträffbara
Jag önskar att vi valt en annan husleverantör
Göran Öhrn Älvängen
Även jag är lite nyfiken på varför budgeten sprack med så mycket?? 180 loppor är en hel del om man säger så!!
Själva funderar jag och tjejen på att bygga en Skagen 2 (vinkel). Första offert exkl. bankavgifter, räntor under byggtiden, byggström, trädfällning etc etc etc är ca 2,2 mkr vilket även inkluderar tomtkostnaderna!!
Räknat med liggande träpanel och nyckelfärdig och totalt utan några som helst tillval som lär göra att prislappen springer iväg en del.
Tänkte räkna på en 5-7% på det för oförutsedda kostnader så borde man landa på en rimlig slutkostnad. Hoppas på en slutkostnad på max 2,4-2,5 rubb och stubb!
Men jag tycker det är ganska tradigt att kalkylerna är så extremt lösa som dom är!!
Detta är förresten mitt första inlägg på detta trevliga forum!
Själva funderar jag och tjejen på att bygga en Skagen 2 (vinkel). Första offert exkl. bankavgifter, räntor under byggtiden, byggström, trädfällning etc etc etc är ca 2,2 mkr vilket även inkluderar tomtkostnaderna!!
Räknat med liggande träpanel och nyckelfärdig och totalt utan några som helst tillval som lär göra att prislappen springer iväg en del.
Tänkte räkna på en 5-7% på det för oförutsedda kostnader så borde man landa på en rimlig slutkostnad. Hoppas på en slutkostnad på max 2,4-2,5 rubb och stubb!
Men jag tycker det är ganska tradigt att kalkylerna är så extremt lösa som dom är!!
Detta är förresten mitt första inlägg på detta trevliga forum!
Hej, vi funderar på att bygga sjödalshus Classic 1, är det någon som har någon erfarenhet av det?
Men det klart man misstänker när du bara gjort ett inlägg och sen inte svarar.
Vi vill bygga med sjödalshus på en tomt de har men säljaren tog först 14 dagar på sig att skicka lev.beskrivning och kalkyl efter jag ringt han fyra gånger.
Nu har vi frågat om referenshus som vi kan åka och titta på.Han skulle meddela oss så vi kunde titta i helgen ringde han i fredags och då hade han glömt att kolla det. Sen så lovade han att han skulle ordna det till lördagen men han svarade inte då och sen har jag inte hört något ännu.
Känner ni till något Carl Larsson 1 eller Skagen 3.
Svarar han inte så blir det snart Götenehus som har tomt på samma gata.
De återkommer med svar under dagen på alla frågor klart bättre service.Skulle vilja ha Götenehuset Lindös planlösning i ett Carl Larsonhus
Häls Niclas
Vi vill bygga med sjödalshus på en tomt de har men säljaren tog först 14 dagar på sig att skicka lev.beskrivning och kalkyl efter jag ringt han fyra gånger.
Nu har vi frågat om referenshus som vi kan åka och titta på.Han skulle meddela oss så vi kunde titta i helgen ringde han i fredags och då hade han glömt att kolla det. Sen så lovade han att han skulle ordna det till lördagen men han svarade inte då och sen har jag inte hört något ännu.
Känner ni till något Carl Larsson 1 eller Skagen 3.
Svarar han inte så blir det snart Götenehus som har tomt på samma gata.
De återkommer med svar under dagen på alla frågor klart bättre service.Skulle vilja ha Götenehuset Lindös planlösning i ett Carl Larsonhus
Häls Niclas
hm funderar varför
Tristan skrev Säljaren var bra ja...men vet inte om denne vill jag ger ut namnet.
Varför? är det så att alla sjödalshus säljare inte vill sälja hus?
Börjar tappa förtroende. men just nu ringde han när jag sitter och skriver.
Så nu får jag snart ett mail.
Trevligt. hoppas det blir bättre framöver.
Vi försöker.
Häls Niclas
Tristan skrev Säljaren var bra ja...men vet inte om denne vill jag ger ut namnet.
Varför? är det så att alla sjödalshus säljare inte vill sälja hus?
Börjar tappa förtroende. men just nu ringde han när jag sitter och skriver.
Så nu får jag snart ett mail.
Trevligt. hoppas det blir bättre framöver.
Vi försöker.
Häls Niclas
Vi är också lite sugna på att bygga ett sjödalshus. Gärna Linné2 *drömmer*. Har både mailat och ringt två gånger till säljarna i Malmö. Har inte fått något svar. Så ringde jag till kontoret i Halland, och han som svarade var mycket trevlig och skulle skicka mer info via posten. Får väl se om det dimper ner nu i dagarna. Tråkigt att det skiljer så mycket på säljarna i de olika orterna. Borde ju vara samma kvalitet överallt tycker man.
Fick förresten ett ca pris på Villa Linné 2 på 3.3mkr. standardutförande nyckelfärdigt.
Fick förresten ett ca pris på Villa Linné 2 på 3.3mkr. standardutförande nyckelfärdigt.
Administrator
· Skåne
· 7 843 inlägg
Tristan1234 som hade skrivit i den här tråden hade en felaktigt ifylld profil (falska namnuppgifter), så vi kan väl utgå ifrån att han (hon?) var säljare från Sjödalshus. Om han kompletterar sin profil med korrekta uppgifter och berättar var han har byggt, så kan jag lägga tillbaka inläggen.
Hej
Vi har nyligen byggt ett radhus i Malmö som sjödalshus är husleverantör på med ARX som entreprenör och samarbetspartner
Ett gott råd låt inte ARX komma nära ert husbygge Bygg hellre ett hus av annat märke!
Det brister en del i kvalitet men framförallt så är leveranserna inte enligt specification -Låt tex inte Sjödalshus bestämma modell på centraldamsugare av märket Allaway - Ni får en modell som ni inte kan få reservdelar till på öppna marknaden.
Vidare så har de MYCKET svårt att få sina entreprenörer att fixa besiktningsanmärkningar och vid upprepade kontaktförsök har de inte ens artigheten att höra av sig.
För att vara rättvis så är det inte Sjödalshus som är den stora boven i dramat men man kan tycka att de vil ha en nöjd kund om vi som fått deras hus nu räknas som sådana!
Vi har nyligen byggt ett radhus i Malmö som sjödalshus är husleverantör på med ARX som entreprenör och samarbetspartner
Ett gott råd låt inte ARX komma nära ert husbygge Bygg hellre ett hus av annat märke!
Det brister en del i kvalitet men framförallt så är leveranserna inte enligt specification -Låt tex inte Sjödalshus bestämma modell på centraldamsugare av märket Allaway - Ni får en modell som ni inte kan få reservdelar till på öppna marknaden.
Vidare så har de MYCKET svårt att få sina entreprenörer att fixa besiktningsanmärkningar och vid upprepade kontaktförsök har de inte ens artigheten att höra av sig.
För att vara rättvis så är det inte Sjödalshus som är den stora boven i dramat men man kan tycka att de vil ha en nöjd kund om vi som fått deras hus nu räknas som sådana!
Hej!
Vi har samme erfarning som TOLA – och mer till historien er at Arx sidenhen har gått konkurs – men er i gång under nytt firmanamn – så Arx & Sjödalshus har gjort det umöjligt at få fixat tingen till som de borde – men fortsätter under annat namn - med samme metoder och kvalitet som tidligere.
Vender tillbaks – når det nye firma namn er funnit.
Vi har samme erfarning som TOLA – och mer till historien er at Arx sidenhen har gått konkurs – men er i gång under nytt firmanamn – så Arx & Sjödalshus har gjort det umöjligt at få fixat tingen till som de borde – men fortsätter under annat namn - med samme metoder och kvalitet som tidligere.
Vender tillbaks – når det nye firma namn er funnit.
Tycket att en del av historierna här ovan liknar den vi fick höra igår på Fuskbyggarna... Hur pass pålitliga är Sjödalshus egentligen?