Hej

Med tyvärr mycket dålig erfarenhet av hantverkare etc så kan jag bara rekomendera dig att INNAN du gör något som att skriva aavtal kontakta en BRA advokat så att ansvarsfördelningen mellan Sjödalshus/husleverantören och hanverkarna är SOLKLAR!

Vi har tex problem med att de färdiga ytterväggarna troligen inte följer byggnormen - Gispskivor är skarvade i linje med fönster och ytterdörrar = sprickor över alla fönster och ytterdörrar! - Vems ansvar att det spricker? Sjödalshus svarar inte på mail och nu är vår entreprenör försatt i konkurs. Så det har blivit vårt problem.

Se också upp med Färdigställande försäkring om ni tar in huvudentreprenör Se till att de tecknar Garbo försäkring för Utemiljön också! Speciellt om det är p samfällighet ni bygger. Se också upp med summorna på reps försäkring - Normalt är endast 10% av HELA entreprenadsumman.

OCH se till att i alla avtal få skrifligt att ni inte betalar förrän ev besiktningsanmärkningar är fixade.

Slutbesiktningsman - NI väljer och gå endast på rekomendation ABSOLUT inte en hanterkares som ni skall använda er av. Den personen skall vara en riktik hemsk pettimeter men det har ni igen!
 
I regel är hussäljaren den som föreslår entreprenörer och han har i regel egen firma som säljer på uppdrag av Sjödalshus. När jag byggde Sjödalshus för snart två år sedan kom jag fram till att så var fallet även om säljaren inte skyltade med det direkt. Då erbjöds inte totalentreprenad (tror inte sjödalshus gör det nu heller) utan det var generalentreprenad eller delad entreprenad som gällde. När man bygger hus gäller det att förstå vilken typ av avtal man skriver under. I mitt fall skötte sig Sjödalshus klanderfritt och var väldigt serviceminded i mitt tycke utifrån vad de tagit på sig. Inte heller några som helst problem att nå dem per telefon. Däremot lämnade säljaren lite att önska för att inte tala om några av entreprenörerna (som inte verkade förstå vilket avtal de tecknat med mig).

Jag uppfattade mig som att jag var ganska nogrann men det blir lätt problem med entreprenörer när de tar lätt på avtal, specar, toleranser på ritningar etc.

Jag tycker fuskbyggarna här i veckan var rätt uselt då det inte framgick avtalsformerna och vad som var Sjödalshus utfästelser och vad som var säljarens resp entreprenörers.

I mitt fal var säljaren inte specielt påstridig i sin rekommendation, det var snarare ett förslag på entreprenörer, men utan kontakter så är det nog lätt att se det som en rekommendation och att de går i god för dem. Sedan kan jag tycka att det hör till att ha koll på dem man föreslår också så de inte är konkursmässiga etc. Dock har är det inte Sjödalshus som förslår dem (iallafall inte i mitt fall) utan en säljare som jobbar för provision för Sjödalshus.

Varför brukar det stå i avtalen med Sjödalshus (och liknande för de flesta husleverantörer) att från och med undertecknandet av avtalet så gäller inga av hussäljaren gjorda utfästelser utan att de först verifierats med huvudkontoret? Säljare står inte under husfirmans kontroll helt enkelt och han har ekonomiska incitament att släta över problem.

Utgå från att alla försöker blåsa dig vid husbyggnation, det är nog enda sättet att inte vara för naiv. Och se för guds skull till att inte gå på säljarens rekomenderade KA utan skaffa en oberoende.
 
Sennaste namn vi er bekänta med er Volymentric AB.

Men det kanske hetter nogat annat i dag. Det skifter hela tiden.

Det väsentlige er at undgå nogan form for samarbete med Göran Åkerman och Tore Hansen (om han fortsatt er involveret) - och firmaer der benytter disse som samarbetspartnere.

Om ni välger at samarbete - kommer ni at få överraskelser.
 
Det stämmer, firman heter VOLYMETRIC BYGG AB och kör runt i vita bilar, med grön text. Göran Åkerman sitter inte med i styrelsen officiellt men samarbetar fortfarande med Sjödalshus enligt säkra källor.
 
Sitter & tittar på fuskbyggarna på kanal 4 & se att en familj som anlitat sjödalshus att bygga deras hus är med. Hoppas verkligen inte ni har råkat ut för samma problem som dem..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.