Jag har inte använt sioox men jag känner någon som har använt det och från det vad jag ser så är det exakt det som BeAXGa skrev om fast för dem tog det 4-5år innan det hände.

Allt handlar om vad det är för färg man vill ha på trallen eller om man vill ha så mycket underhållsfritt som möjligt. Vill man ha så nära underhållsfritt så bör man kanske titta på komposit trall. Vill man göra lite själv för spara pengar så är det väl tyvärr till och kavla upp armarna och köra tralltvätt och slipa trall lite då och då varje år så slipper man alltför mycket jobb varje år.

Så här ser vår trall ut utan att ha gjort för mycket sedan det lades för ca 8år sedan.
Har tvättat och oljat in den kanske vart 3år eller mer.
Trädäck med slitet utseende efter 8 år, delvis renoverat och oljat, omgivet av en trädgård och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu tog jag tag i detta och tvättade med cuprinol tralltvätt och det blev mycket bättre

Väderbiten trätrall som renoverats med tralltvätt och olja, omgiven av staket och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan slipade jag med olika papp och oljade in det .
Slutresultat:
Väl underhållen trätrall som nyligen oljats, bredvid rött tegelhus och med en delvis synlig gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
B Bygga2018 skrev:
Vad ska jag satsa på?
Börja med att fundera kring grundförutsättningarna. Var i landet och klimatet, öppen sol eller skugga, växtlighet, etc, är saker som påverkar. Sedan så funderar du på hur mycket arbete som anses rimligt att göra varje år och vad du accepterar i utseende.Ett tralldäck är lika funktionellt och kanske även livslängd även om det inte är helt perfekt i ytan.
Har två fastigheter med 5 tralldäck och en lite större brygga som vi haft 35 år med så även trallbyten har gjorts.
Valde bort Sioox för x år sedan pga pris och arbete, var nytt på marknaden så jag ville inte chansa.
Det blev istället den olja jag länkade till tidigare.
Kört med både olja och såpa i olika variationer och båda fungerar, även i kombination.
Det jag slutat med är billig olja (kan inte kemin men hade mera eller mindre problem i början), men till bryggan blir det enkel billig olja då det fungerar bra på den. Oljan gör där att skiten inte går ned i trallen och den skuras många gånger under säsongen och väder/vind.
Och det som förstörde mest var högtryckstvätten när man försökte få det riktigt rent, trallen blev rillad, dvs man tryckte bort de mjukare delarna.
Sök sedan runt lite på forumet så hittar du en hel del trådar om trallbehandling, men inga entydiga svar.
 
Nybehandlat trädäck med Sioo:x behandling, omgivet av uteplatsmöbler och öppen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behandlat träträdäck omgiven av vita trädgårdsmöbler och skuggor, utan träd på tomten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har trots alla frågetecken o delade meningar gjort sioox behandling på vårat trädäck runt hela huset. Tror vi har bra förutsättningar eftersom det är öppet o inga träd runt på tomten.

Skickar några bilder o återkommer om något år när vi vet långsiktigt resultat.

Tac för alla svar iaf /Lasse
 
  • Gilla
Dan Andersson1 och 1 till
  • Laddar…
L Lassegelotte skrev:
[bild] [bild] Har trots alla frågetecken o delade meningar gjort sioox behandling på vårat trädäck runt hela huset. Tror vi har bra förutsättningar eftersom det är öppet o inga träd runt på tomten.

Skickar några bilder o återkommer om något år när vi vet långsiktigt resultat.

Tac för alla svar iaf /Lasse
Hej, det ser ju riktigt bra ut. Har du även behandlat överliggarna på insynsskyddet? Är första bilden den nyare altanen medans andra bilden visar en äldre altan...

Har du gjort exakt enligt sioxx instruktioner?
 
  • Gilla
tjosefsson
  • Laddar…
Träyta på gammal grönsliten trätrall med horisontella plankor och synliga skruvhuvuden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träyta på gammal grönsliten trätrall med horisontella plankor och synliga skruvhuvuden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrall i behov av underhåll med synligt mögel och mossa vid ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå träbänk på en sliten trätrall framför ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrall i behov av underhåll med synligt mögel och mossa vid ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå träbänk på en sliten trätrall framför ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BeAxGa BeAxGa skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Resultatet med sioxx?
 
Hej, så här ser min terrass ut, behandlad med Sioo sommaren 2016, samt sommaren 2017, enligt föreskrifterna. Första året, 2017, då vi kom ut till stugan på holmen, var resultatet perfekt. Våren 2018 var det som förbytt, fullt med alger och mögel.
Som man kan se på bilden med de två blå dörrarna, är virket till höger helt fint, som nytt, detta pga. att terrassen här är skyddad av ett utstickande tak. Konklusion: Sioo tål inte regn eller snö. Vi har tyvärr 135 kvm. Sioo behandlad terrass.
Representanten för Sioo ringde upp mig från Sverige för två dagar sedan, han sade att detta inte var Sioos ansvar, utan det hörde till den butiks ansvarsområde i Finland som sålde produkten ( detta efter att ha väntat på detta samtal i ETT år). Så kan det ju inte vara, nu går jag vidare med denna sak.
MVH, BeAxGa
 
A
Det står på sioox hemsida att regn på trall lakar ur sioox ur virket. Max 5mm regn tror jag att det stod.
 
Det skulle betyda att Sioo inte kan användas utomhus!
MVH, BeAxGa
 
  • Gilla
Bi88 och 2 till
  • Laddar…
A
Det där med 5mm vekar vara innan behandlingen är klar. Dock verkar Sioo inte speciellt tåligt då man måste hålla trallen ren och torr hela tiden.

https://sioox.com/se/fragor-svar/

HUR LÄNGE HÅLLER SIOO:X-BEHANDLINGEN PÅ MIN ALTAN?
Upp till 8–12 år beroende på hur utsatt altanen är, virkets kvalité och vilket skick det var i då det behandlades.

DET HAR REGNAT INNAN YTSKYDDET KOMMIT PÅ. VAD GÖR JAG?
Väggytor tål en hel del regn eftersom vattnet rinner av. Horisontella ytor på altaner m m där man lägger på Träskydd Altan tål ett lätt regn på ca 5 mm. Om det regnar mer lakas en del av träskyddet bort även om det mesta finns kvar i träet.
 
Hej igen, Då vi behandlade våra terrasser på 135 kvm. tillsammans, gjorde vi allt enligt Sioos föreskrifter, först noggrann rengöring, sedan Sioo träskydd i två strykningar, med minst två timmars mellanrum, utan regn, men ej i hett solljus.
Sedan , efter minst 4 timmars torkning, men innan det kommer regn, Sioo Väderskydd.
Detta sommar 2016, det underlättar betydligt att man kan kolla väderprognosen via sin app. Sommar 2017 ett nytt lager med Sioo Väderskydd, precis som Sioo rekommenderar. Hittills allting väl, perfekt.

Våren 2018 blev vi djupt besvikna över våra terrassers utseende, det liknar på inget sätt det som Sioo lovar på sina hemsidor, eller i sina reklamer.

Detta tillägg i diskussionen om Sioo, för att precisera att hela behandlingen har gjorts enligt Sioos föreskrifter till punkt och pricka, vilket i sig innebär ett ganska stort arbete, för ett dåligt, otillfredsställande resultat, som även är dyrt!

BeAxGa
 
  • Gilla
DouglasB och 1 till
  • Laddar…
Tycker synd om dig BEAXGa!! Under tiden som du håller på med tvisten så kanske du behöver ändå tvätta bort algerna och sedan får du nog årligen regöra detta med tralltvätt varje år.

Jag kan rekommendera Cuprinol tralltvätt. Den tog bort både alger och den gråa färgen som ligger på trallen.
Jag läste om just borttagning med detta men sedan snackade jag med snickare som även intygade mig om detta.
Se info från någon som använt cuprinol tralltvätt
http://slangdigivaggenernst.blogspot.com/2016/04/tvatta-bort-alger-fran-altan-staket-och.html

Istället för att lägga så mycket pengar på SiooX!
 
Hej, vad vänligt av dig Happy 75 Smile att sätta dig in i min situation, och dela med dig av din erfarenhet med tralltvätt.
Borde kanske precisera att jag lider av ryggradsreuma, både min man och jag närmar oss de 70. Därför valde vi Sioo, vi trodde på reklamen och tänkte att en lättare rengöring varje vår skulle hålla terrassen vacker. Sommaren 2018 tvättade jag den mindre av våra terrasser med Sioos eget rengöringsmedel, det var oerhört jobbigt, resultatet var inte perfekt, men den var renare.
Bilderna jag skickade idag är från den terrassen i år. Det krävs ju mer än en lättare rengöring att få den ren igen.
Kan inte fortsätta såhär pga.hälsoskäl.
Tacksam för intresset,
BeAxGa
 
Trätrall behandlad med Sioo-x, viss grön beläggning syns, krukor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag lade sioo-x för två år sedan enligt alla instruktioner. Minns att det inte var helt lätt att passa in alla moment under en regnig sommar... Just nu är jag ganska nöjd, men det går lite fram och tillbaka. Vinter och vår ser den riktigt trist ut. Var ganska grön på skuggiga platser, skrubbade bara med vatten och skurborste som tog bort 90% av det gröna utan speciellt stor insats.
En trätrall behandlad med sioo-x, gröna fläckar syns och en vattenkanna står på trallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från slutet av februari.

Behandlingen är inte speciellt slitstark. Gnuggade på en blå fågelbajs med borste och då blev det trärent.
Tveksamt om jag hade kört sioo-x igen, den kostar ju nästan lika mycket som ny trall gör.

Edit: tillagd bild.
 
Hej!
En vän nämnde denna tråd....
Vi köpte Sioo:x 2018....här i Sundsvall....behandlade vår stuga med Träskydd Sioo:X Premium Panel hösten 2018 och sent in på hösten hade fått mögel..
Vi köpte denna produkt pga. det ska Motverkar mögel.....faktiskt står det på våra etiketter....sedan dess har vi haft mycket problem med mögel...
Sioo:x har ändrat etiketterna tre gånger på ett år...Motverkar mögel, Reducerar mögel och senaste Minska uppkomst....?!
Vår leverantör här i Sundsvall har inte varit till mycket hjälp....de gjorde en mögel behandling ifjol med Jape prikfri som rekommenderat men de gjorde inte efter behandlingen enligt Jape's etikett....vi var så missnöjd vi tog kontakt med ARN och fallet ligger hos de nu...
När vi var hos vår levarantör och bett om råd....ingenting nämndes om mögel...annars skulle vi aldrig har köpt det!!
Pga lagen kunde vi inte fortsätter med ett klagomål mot Sioo:x och istället har tagit detta på vår leverantör....
Vill säga om vår levarantör hade stått på vår sida och hjälpt oss med ärendet skullle vi fortsätter som kunder men vår levarantör bestämde sig för att ljuga om allt som diskuterats hos de....Chefen till och med skickade in etiketter med Reducerar mögel till ARN.....men vi har de origalala dunkarna kvar med Motverkar mögel...
Vi hoppas på att ARN fattar rätt beslut nu pga alla uppgifter jag och min sambo har skickat in till dem...
Inte lätt att ha förtroende för ett företag som inte ens kan bestämma sig för hur man ska marknadsföra sin produkt ... även om den är så bra som de påstår...
Jag har även diskuterat detta med Bauhaus i Sundsvall...på webbsidan står det Reducerar mögel på etiketten...i det utförliga produktbeskrivnig står det Motverkar mögel....på deras hyllor i butiken Minska uppkomst är på etiketterna....
Visst är det kul när företag håller på så här!!
Glömde en sak...hos Sioo:x har de Motverkar mögel.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.