Hej,
Har sett några trådar om alternativ till att olja in altanen, tex lasyr, Dulux och Sioo.

Har precis behandlat altanen som byggdes i höstas med sioo färgkulturs träskydd och väderskydd (www.sioo.se). Så nu får vi se om det håller som dom lovar, priset hade räck till åtskilliga liter ojla.

Efter första behandlingen fick altanen en orangeaktig färg (den lösa brädan är obehandlad):

• DSC00188.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Efter slutbehandling i helgen har altanen ljusnat lite. Ytan känns lite som vaxad och vatten pärlar sig på trallen.

Tanken är att det med tiden ska ljusna/gråna ännu mer. Återstår att se hur det går, och hur länge det håller i sig.

• DSC00190.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
6
Redigerat av moderator:
M
Hur mycket kostar Sioo, och var köper man det - i bygghandeln?

Köp den antingen på www.sioo.se, där finns också en lista på återförsäljare. Priset varierar på var du köper det.

Mvh/Abbe

Använde du Sioo Träskydd, Sioo Väderskydd eller båda?

Bilderna som finns på Sioo:s hemsida, testaltanen, är väldigt lik plankorna på vår altan men vi behandlar dom med såpa.

Vi har 75 m² som vi behandlar på de viset, det här blir 3:e sommaren med den behandlingen. Såpan lägs på 2-3 ggr/säsong. Med skurmopp tar det inte alls specielt lång tid att göra. Vi blandar den 1 del såpa och 3 delar vatten.
Ytan blir sammetslen och det verkar som att talloljan som såpan är gjord av håller ytsprickorna borta.
Luktar rent & gott, är miljövänligt och billigt ;) säsongspris om man köper såpan på ÖB blir ca 6kr/m²

Redigerat:
  • Gilla
MRJP och 7 till
  • Laddar…
Hej Pake!

Är det någon särskild sorts såpa som du använder? Eller är det bara köra på första bästa som man hittar i affären? På din beskrivning så verkar det där vara ett mycket bra alternativ till att olja in altanen. Jag vill helst slippa få det tråkiga resultatet av inoljning då altanen oftast ser gråskitig ut efter ett par år.

• Gilla
kjelle w
  • Laddar…
Händig skrev:
Använde du Sioo Träskydd, Sioo Väderskydd eller båda?
Jag använder både Träskydd och Väderskydd.

Har provat såpa också och det blir väl fint. Men det blir mycket grönt(alger) och jag hoppas Sioos Träskydd och Väderskydd
gör ytan mer motståndskraftig och minskar underhållsbehovet, vill inte såpa altanen 2-3ggr per säsong.

/Abbe

Vi använder grumle såpa, grön eller gul spelar ingen roll för det är samma såpa fast med olika färgämnen. Förr i tiden tillverkades tydligen gul såpa på ett sätt och grön på ett annat men nu baseras dom båda på tallolja.

Hittills har vi inte haft några problem med grönalger.

Jag har använt Sioo Träskydd & väderskydd. Gjorde behandlingen i slutet av förra sommaren efter att jag precis färdigställt altanen. Funkar kanon och till hösten kommer jag att lägga på ytterligare ett väderskydd för att sedan slippa olja in altanen på 10 år. Efter en liten tid så får altanen utseendet av en saltstänkt brygga - den har alltså inte mörknat, inga alger och är sammetslen - motverkar även flisor i fötterna. Helt enkelt suveränt resultat.

• Gilla
KatrinPN
  • Laddar…
Pake skrev:
Bilderna som finns på Sioo:s hemsida, testaltanen, är väldigt lik plankorna på vår altan men vi behandlar dom med såpa.

Vi har 75 m² som vi behandlar på de viset, det här blir 3:e sommaren med den behandlingen. Såpan lägs på 2-3 ggr/säsong. Med skurmopp tar det inte alls specielt lång tid att göra. Vi blandar den 1 del såpa och 3 delar vatten.
Ytan blir sammetslen och det verkar som att talloljan som såpan är gjord av håller ytsprickorna borta.
Luktar rent & gott, är miljövänligt och billigt ;) säsongspris om man köper såpan på ÖB blir ca 6kr/m²
Oljar ni aldrig altanen?

• Gilla
KatrinPN och 1 till
  • Laddar…
Nope inte den nya altanen men altanen som redan fanns när vi flyttade in i huset för 6 år sedan oljar vi men den är nästan svart nu. Olja verkar binda smuts rätt bra, svårt att få den snygg även om man kör med rengjörningsmedel, målartvätt, algbortagning, högtryck mm tycker jag men jag kanske gör fel, vad vet jag...
Den nya altanen håller sej iaf ljus och fin.
Sioos träskydd verkar vara en bra produkt det med.

Jag är förvånad och toppen nöjd med hur snyggt silvergrått mitt SIO behandlade däck är.
Förra Augusti behandlade jag min nybyggda altandäck med två varv med träskydd och ett med väderskydd, skall bli ett till i sommar. Först hade det en vacker rödorange ton, denna försvinner ganska snart. När däcket utsätts för regn övergår det till en silvergrå ton, som strandved. Det blir bara vackrare och vakrare. Man måste vattna på där regnet inte kommer till, undrer tak och takfot för att få ett jämt resultat. Använde en blomspruta för appliceringen på trappans vagnstycken in och ut sida + vattning så dom är snyggt jämn gråa nu. Även betong pelare blir ljusare grå.
Visst är Sio ganska dyrt men håller det 10 år utan behandling som dom lovar. Så är det värt varje krona det blir bara snyggare och snyggare. 10 år med en olje behandling varje år blir dyrare.
Tyvärr regnade det idag så det gick inte ta någon bild.

bjornit och elless, lägg upp några bilder så vi får se bilder på några lite äldre sioo-altaner.

Upplever ni att trallen fortfarande stöter bort vatten?

Mvh/Abbe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.