84 782 läst · 83 svar
85k läst
83 svar
Siemens diskmaskin tar inte in vatten ibland
Verkar ha exakt samma problem. Bytte ut 404 men problemet verkar kvarstå. När den fungerar surrar både den gamla och den nyinköpta en hel del. Men ibland är det knäpptyst och inget vatten kommer. Hur har din maskin fungerat med den nya ventilen?DIY_freak skrev:Nu har jag bytt ut ventil 404 och den nya ventilen är betydligt (otroligt) mycket tystare än den förra och drar solenoiden mer beslutsamt mot ett ändläge, så jag är övertygad om att bytet har fixat problemet. Försökte bända upp den gamla spolen för att se hur dne såg ut inuti, men den verkade inbrottssäkrad...
Så nu är jag mycket nöjd (för att inte tala om vad min lika bra hälft kommer att bli när hon vågar lita på att maskinen fungerar).
Kort uppföljning: Siemens tog på sig felet och stod för reparation (reklamationsrätten då maskinen var 2,5år). E15 betyder som sagt att det kommer ner vatten i bottentråget, eller med andra ord att maskinen läcker. Tydligen var det en ny typ av konstruktion av sumpen så reparatören trodde han skulle få fixa såna här under kommande året.magda136 skrev:Ok, tack då hänger jag med
Jag ska helt enkelt göra som du föreslår och tippa maskinen framåt och se vad resultatet blir.
Här kommer en bild på hur det såg ut när jag kollade maskinen i lördags.
[bild]
Jag försökte komma in i maskenen i nederkant på baksidan men det var mer eller mindre ett helgjutet plaststycke som jag inte kunde bryta mig in i. Kanske är något trick som måste till om man ska "in under maskinen"...?
Jaka99 skrev:Jag har precis samma fel på min siemens ca 3år. Har också löst det genom att öppna/stänga luckan för att den ska ta in vatten. Om jag inte
gör det börjar den räkna ner och
ett par min säger den att den är klar.
När jag öppnar luckan visas felkod
e24 alltså stopp i sil/tömning vilket
fel. Fick du också felkod?
Verkar som det går att lura igång min maskin också genom att öppna och stänga luckan när 404 ska börja surra. Problemet verkar bara inträffa vid programstart.Fredha skrev:
Hur har det gått med era maskiner? Har ni hittat någon lösning eller får ni fortfarande lura igång era maskiner?
Får du någon felkod? Typ E24, Eller saknar du display på din maskinpatoz81 skrev:
Japp, E24 och en blå diod med en vattenkransymbol. Avloppspumpen fungerar bra men ventilen som ska släppa in vattnet från värmeväxlaren öppnar inte och när maskinen inser att den försöker diska utan vatten visar stora displayen att den är färdig och den lilla visar felkoden.torbeno skrev:
Det kan vara så enkelt att det är skräp (typ en tandpetare) som fastnat backventilen vid avloppspumpen. Detta är enkelt och billigt att fixa.
Kan även vara fel på cirkulationspumpen som är kass. Dyrt och besvärligare att fixa
Kan även vara fel på cirkulationspumpen som är kass. Dyrt och besvärligare att fixa
Avloppspump och cirkulationspump fungerar utmärkt om maskinen nu bara kunde släppa ut vattnet ur tanken i vvx.. Jag menar då den vita plasttanken som Magda har fotat här några inlägg tidigare. Fungerar bara det går maskinen utan anmärkning till programslut.torbeno skrev:
och den väntar på ok-signal från pumparna ...patoz81 skrev:
Först, backventil som sitter direkt efter avloppspumpen. Om du lossar vita locket så inifrån kan du peta in lillfingret in till vänster och känna om det kan sitta typ en tandpetare eller annat föremål där. Eller så plockar du bort avloppspumpen och känner/kikar in i hålet. Det skall vara en gummimembran dör som "leder vatten bort", skall sluta tätt om vatten pressas tillbaka.
Annars, om det är cirkulationspumpen så måste den bytas. En del meck och inte så lätt första gången.
Annars, om det är cirkulationspumpen så måste den bytas. En del meck och inte så lätt första gången.
Hur har det gått med era maskiner? Vi har en 4,5 år gammal Siemens (ser ut som på bilderna) som inte heller tar in vatten. Likt andra i denna tråd så går den att lura genom att öppna och stänga luckan ca 1 min efter programstart - då tar den in vatten direkt. Vore bra om det gick att fixa själv även om man inte har som yrke att meka med vitvaror
Siemens tar 1000 kr bara för att skicka någon som tittar på maskinen. Jag har kollar inloppsfilter och avloppspump och allt ser OK ut. Har inte kollat den omtalade 404an då jag inte vet hur man hittar den eller hur man tar reda på om den funkar. Tacksam för alla tips!
Den här tråden hade jag helst sluppit följa men vi får också lura igång våran Siemens, sen går den som vanligt...
Det började i höstas men efter rengöringsmedel och dyrare maskin diskmedel så gick den några månader till med bara nån enstaka felkod och omstart.
Tyvärr har vi en extra hög modell som bog kommer bli tajt att dra fram så om någon har några bra idéer på alternativa lösningar blir jag glad.
Det började i höstas men efter rengöringsmedel och dyrare maskin diskmedel så gick den några månader till med bara nån enstaka felkod och omstart.
Tyvärr har vi en extra hög modell som bog kommer bli tajt att dra fram så om någon har några bra idéer på alternativa lösningar blir jag glad.
Fan, nu var det våran tur (otur). En 5år gammal Siemens.
Startar programmet och då börjar den tömma som vanligt och på displayen står 2:47 kvar men sen verkar inget hända. Nått glasskyddssystem aktiveras enl displayen och det går nån minut till innan den säger att programmet är klart. Inga felkoder. Torrt i maskinen så den tar inte in nåt vatten verkar det som.
Struntar jag i att köra nått program och bara trycker på skölj/förspolnings-knappen så tar den in vatten hur bra som helst och står och sköljer 15minuter som den ska.
Ska prova knepet ovan med att öppna luckan en minut in i programmet och lura igån den.
Fick ni andra ordning på era?
Startar programmet och då börjar den tömma som vanligt och på displayen står 2:47 kvar men sen verkar inget hända. Nått glasskyddssystem aktiveras enl displayen och det går nån minut till innan den säger att programmet är klart. Inga felkoder. Torrt i maskinen så den tar inte in nåt vatten verkar det som.
Struntar jag i att köra nått program och bara trycker på skölj/förspolnings-knappen så tar den in vatten hur bra som helst och står och sköljer 15minuter som den ska.
Ska prova knepet ovan med att öppna luckan en minut in i programmet och lura igån den.
Tyvärr är läget oförändrat här. Maskinen måste nästan alltid luras igång. Öppna luckan och stäng den direkt igen efter du hört de två brummande ljuden i starten av programmet. Kanske fungerar det för dig med. Vore väldigt skönt att hitta en lösning på det här problemet! Det luktar oftast inte hallon i maskinen när man öppnar den efter 1 minuts torrbrummande 😬para skrev:Fan, nu var det våran tur (otur). En 5år gammal Siemens.