Har en ganska ny Siemens diskmaskin (med värmeväxlatpaket) som ofta inte tar in vatten. Jag blir inte klok på hur nivåregleringen fungerar på den här maskine, då jag inte hittat flottörer som på min något äldre Bosch. Sker nivåreglering enbart via vattenmätning med hjälp av det lilla snurrhjulet? Hur vanligt är det att Aqua-stopen slutar fungera? Finns det två ventiler, både Aqua-stop och en intern ventil eller sköts intaget med Aqua-stop?
Hej
Ja, 404 släpper in vattnet till maskinen. Den skall vibrera och låta en del. Får den spänning? 230 vol?
Den lilla propellern mitt på är flödesmätaren. Kolla så att inte sladden lossat från den,
Ja, 404 släpper in vattnet till maskinen. Den skall vibrera och låta en del. Får den spänning? 230 vol?
Den lilla propellern mitt på är flödesmätaren. Kolla så att inte sladden lossat från den,
Även jag har problem med att maskinen (Siemens) inte tar in vatten, men bara vid programstart. Maskinen går dock att lura genom att öppna och stänga luckan någon minut efter programstart. Efter detta tar maskinen in vatten som den ska. Vad kan vara orsak?
OK, nu tror jag problemet är identifierat. Ventilen 404 lyckas ofta inte dra. Man hör att den får ström, för den börjar surra men solenoiden lyckas inte dra. När jag kör ventilen utan att vara monterad i VVX så drar den som den skall. Jag har mätt spolen till 2080 Ohm. Är det godkännt eller har en del av spolens lindning brännt? Kan det vara packningen/gummikonen som blivit för "klibbig" och klibbar fast i VVX så att det blir för svårt att dra eller är spolen helt enkelt kass? Eller kan det vara drivelekroniken till spolen som är kass? Vad brukar problemet vara?
När solenoiden lyckas dra så för den ett otroligt oväsen då kolven vibrerar in/ut hela tiden i draget läge (den hoppar alltså inte helt in och ut men den vibrerar så mycket att det bir oväsen). Den låter mer än hela diskmaskinen i övrigt. Är det normalt eller onormalt (kör med vänstersidan avmonterad)?
När solenoiden lyckas dra så för den ett otroligt oväsen då kolven vibrerar in/ut hela tiden i draget läge (den hoppar alltså inte helt in och ut men den vibrerar så mycket att det bir oväsen). Den låter mer än hela diskmaskinen i övrigt. Är det normalt eller onormalt (kör med vänstersidan avmonterad)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men vad är det som gör att den ibland inte orkar dra? Packningen som blivit för sladdrig så den fastnar i utloppet? Är det något som du har märkt förut, att den fastnar trots att spolen och kolven verkar ok?
246:- på Bosch, finns det någon i Göteborgs-området som har sådana hemma. När jag slår på Bosch hemsida så skriver de bara att de har mobila servicetekniker, så vet inte var man kan köpa reservdelarna om man inte vill beställa direkt på Bosch hemsida.
Kan man köpa enbart packningen? Ser ju inte så ut i sprängskissen...
246:- på Bosch, finns det någon i Göteborgs-området som har sådana hemma. När jag slår på Bosch hemsida så skriver de bara att de har mobila servicetekniker, så vet inte var man kan köpa reservdelarna om man inte vill beställa direkt på Bosch hemsida.
Kan man köpa enbart packningen? Ser ju inte så ut i sprängskissen...
Hittade en bra beskrivning på vanliga fel och hur de åtgärdas. Tyvärr på tyska.
http://www.teamhack.de/download/Universalanleitung_Bosch-Siemens_Geschirrspueler.pdf
http://www.teamhack.de/download/Universalanleitung_Bosch-Siemens_Geschirrspueler.pdf
Beskrivningen behandlar flera olika äldre modeller, men inte min modell, det är korrekt. Min ventil är helt i plast (utåt) så den har inga problem med rost t.ex. Tänkte mest att andra som söker och ramlar på den här tråden kunde bli hjälpta av länken till beskrivningen.