206 037 läst · 202 svar
206k läst
202 svar
Siemens diskmaskin felkod E15
Jag kollade precis på Siemens eshop och original repsats ligger nu på 366 kronor till min maskin. Förra året var motsvarande pris 310 kronor.electroluxaren skrev:
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/eshop-produktlista/12005744#/Togglebox=manuals/
Om man gjort rätt så läcker aldrig den nya silikonoringen igen! Dvs att man lokaliserat läckan från rätt ställeR Rolle85 skrev:
Det gick bra för mig att montera packningen. Inga läckage numera. Bra info i paketet, sen rekommenderar jag videon från "tysken",electroluxaren skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-e-15-hur-felsoeka.481293/page-2#post-5128649
Hej,
Vaknade till felkod E15 imorse, och efter lite felsökning verkar det faktiskt inte vara bottensumpen som läcker på min. Men när jag tog bort frontplåten för att kika in (fullt med vatten såklart) och sen startade maskinen så läckte frontluckan som ett såll... Antar att frontplåten lett in vattnet under maskinen istället för att det läckt ut på golvet som det gjorde nu med plåten borta. Kikar i botten på luckan inifrån och den svarta bottenlisten ser inte ut att sitta på plats, den sticker ut på ett ställe. Har försökt pilla in den men det går inte, så jag antar att jag måste bort med luckan för att få dit listen igen.
Hur får man bort luckan?
Vaknade till felkod E15 imorse, och efter lite felsökning verkar det faktiskt inte vara bottensumpen som läcker på min. Men när jag tog bort frontplåten för att kika in (fullt med vatten såklart) och sen startade maskinen så läckte frontluckan som ett såll... Antar att frontplåten lett in vattnet under maskinen istället för att det läckt ut på golvet som det gjorde nu med plåten borta. Kikar i botten på luckan inifrån och den svarta bottenlisten ser inte ut att sitta på plats, den sticker ut på ett ställe. Har försökt pilla in den men det går inte, så jag antar att jag måste bort med luckan för att få dit listen igen.
Hur får man bort luckan?
Vilken list syftar du på? min har ingen på luckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
du har en med sk plastbotten så du har andra fel om du får e:15A adde_hjelm skrev:Hej,
Hur får man bort luckan?
listen är inte problemet här den används bara under själva disken för att vattnet inte skall stänka ut på golvet
Du måste ta av yttre luckor och lämna den inre kvar så ser du hur den sitter
Det är precis det som det gör nu med frontplåten borta, vatten stänker ut på golvet. Det gjorde det inte med frontplåten på plats, så jag antar att en del av frontplåtens jobb är att leda in vattnet under maskinen om fronten läcker.returen skrev:
Hur tar jag av yttre luckor?
tre skruva på var sida från insidan dvs öppen lucka när du lossarA adde_hjelm skrev:
har du täcklucka snickerilucka så skall den bort först