Mycket bra filmat och en bra beskrivning av hur man får till sin sickel.
Jag gillar att sickla men har aldrig riktigt greppat hur kroken skall "bli till" men det var ju enkelt. Nu alltså...

Blev också inspirerad till att fixa till min gamla Torshälla vinkelhake som hade en liten ingröpning i bladets ytterkant och en del grader och minijack som alltid stört mig.
Så nu har jag filat den helt rak och slät och med exakt vinkel.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Vill också bara tillägga att detta var ytterligt pedagogiskt och lättförståeligt. Väl beskrivet och bra motiverat.
 
Ola C Ola C skrev:
Det där med skruvarna i filstödspinnen...jag är ganska övertygad om det gick snett på vägen mellan teori och praktik.

Om man kollar på krafterna som verkar på filen så har du en uppåtriktad kraft från sickeln, som skapar ett moturs moment runt yttre/övre träkanten. Momentet måste vara noll (en kant kan inte ta upp moment) så, från motverkande hållet kommer en kraft från skruven som skapar ett medurs moment runt A.

Så, antingen tar du av lite material på utsidan av den sidan skruven sitter i, så sickelkraften hamnar innanför punkten A (då tar "taket" lasten istället för skruven), eller så vänder du på paketet*. Vilket alternativ du än väljer så får du bjuda på kakor nästa gång jag är på besök.

*Edit. Dålig lösning ser jag nu när jag vänder på skrämen. Men ta av lite material på utsidan är en bra lösning.:)

Med vänlig hälsning/Mekanikingenjören besserwissern messerschmitten

(har jag tänkt fel nu får jag nog överväga att lämna forumet:rolleyes:)

[bild]
Förvisso inte 100% fel men.. Tänk på hävstångseffekten. Om sickeln trycker mot filen så nära punkt A, och skruven är en bra bit in på träbiten, så kommer skruven att belastas med kanske 1/10 av kraften som sickeln trycker mot filen. Ytterst liten belastning på skruven alltså.

Om man hade vänt den andra vägen så hade belastningen i stället varit förstärkt mot skruven, eftersom filen då hade vickat mot en punkt längst in på träbiten. Då hade hävstången för sickeln varit minst dubbelt så lång som hävstången mot skruven. Då hade skruven belastats med minst dubbla kraften av trycket mot filen.

Jag vill hävda att det som sägs i videon är 100% rätt.

Obs att det är 20 år sen jag läste fysik, så jag kanske inte använder rätt termer, men hoppas det går att förstå ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.