S Squall Leonhart skrev:
Misstänker att det inte är allt för lätt att slipa upp de andra sicklarna som låg på bänken?
Nix, de flesta av dem är såklart betydligt svårare.
 
S seniorkonsult skrev:
Och varför ska man då slipa bort den?
Den gamla kroken blir efterhand slö och dessutom kan det blir mikroskopiska hack i den. Därför ska den slipas bort och ersättas av en helt ny. Jag tar bort den med stenarna först, för att den inte ska bråka med min filhållare när jag ska göra kanten rak.

Med det sagt kan man ofta "välla om" kroken ett par gånger när sickeln börjar ta dåligt. Jag sa det när vi filmade, osäker på om det kom med på filmen. Men då kör man alltså bara momentet med att välla med sickelstålet igen.
 
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Fantastiskt bra video!(y)
Känns lyxigt att få en sån här kurs på svenska.
Kul att du gillade den Björn!
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Den gamla kroken blir efterhand slö och dessutom kan det blir mikroskopiska hack i den. Därför ska den slipas bort och ersättas av en helt ny. Jag tar bort den med stenarna först, för att den inte ska bråka med min filhållare när jag ska göra kanten rak.

Med det sagt kan man ofta "välla om" kroken ett par gånger när sickeln börjar ta dåligt. Jag sa det när vi filmade, osäker på om det kom med på filmen. Men då kör man alltså bara momentet med att välla med sickelstålet igen.
Säkert ok men blir det inte spår i virket eller blir kroken rak som sickeln utan krok?
 
richardtenggren
Intressant!

Detta kanske är en ren överdrift, men borde du inte göra rent sickeln mellan de olika stenarna, så du inte kontaminerar den finare stenen med partiklar från den grövre?
 
M
Wow! Du är verkligen bra på att förklara varför du gör som du gör och att få det intressant. Stor tumme upp!
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Det där med skruvarna i filstödspinnen...jag är ganska övertygad om det gick snett på vägen mellan teori och praktik.

Om man kollar på krafterna som verkar på filen så har du en uppåtriktad kraft från sickeln, som skapar ett moturs moment runt yttre/övre träkanten. Momentet måste vara noll (en kant kan inte ta upp moment) så, från motverkande hållet kommer en kraft från skruven som skapar ett medurs moment runt A.

Så, antingen tar du av lite material på utsidan av den sidan skruven sitter i, så sickelkraften hamnar innanför punkten A (då tar "taket" lasten istället för skruven), eller så vänder du på paketet*. Vilket alternativ du än väljer så får du bjuda på kakor nästa gång jag är på besök.

*Edit. Dålig lösning ser jag nu när jag vänder på skrämen. Men ta av lite material på utsidan är en bra lösning.:)

Med vänlig hälsning/Mekanikingenjören besserwissern messerschmitten

(har jag tänkt fel nu får jag nog överväga att lämna forumet:rolleyes:)

Handritad teknisk skiss av en filstödspinne med markerade krafter och momentpunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag säger inte att din bild är fel, men syftet var väl ändå att förhindra att filen böjer sig, så att man får en rak kant på sin sickel? Ur det perspektivet tycker jag att Daniel har rätt och Ola fel. (infoga lämplig smiley här)
 
Ola har lämnat forumet, så han kommer inte att bemöta kritiken... :p
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Intressant!

Detta kanske är en ren överdrift, men borde du inte göra rent sickeln mellan de olika stenarna, så du inte kontaminerar den finare stenen med partiklar från den grövre?
Det har du säkert rätt i! Har aldrig märkt ngt problem men visst måste det följa med partiklar
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag säger inte att din bild är fel, men syftet var väl ändå att förhindra att filen böjer sig, så att man får en rak kant på sin sickel? Ur det perspektivet tycker jag att Daniel har rätt och Ola fel. (infoga lämplig smiley här)
Delvis medhåll. Men för att inte "fresta skruvarna" bör en del på ytterkanten tas bort så kraften hamnar innanför A. Vända på paketet är en dålig lösning.
 
richardtenggren
Det gör det högst troligen, jag har mest polerat prover för att undersöka i mikroskop och där är man noga med rengöring för att undvika just detta. Nu är det kanske skilda behov, men vill man få så bra yta som möjligt så kanske det inte är så tidsödande ändå :)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Delvis medhåll. Men för att inte "fresta skruvarna" bör en del på ytterkanten tas bort så kraften hamnar innanför A. Vända på paketet är en dålig lösning.
Ta bort lite av materialet på den sidan som skruvarna sitter i? Smart ide, håller med. I det här fallet lär jag inte bemöda mig, som jag säger i videon så är krafterna så små att det inte spelar någon roll. Som den praktiker jag är så har jag givetvis inte räknat på detta utan bara bestämt mig;)

Eftersom jag gillar att ha dig här på forumet så kommer jag inte att skriva mer om frågan kring att vända på paketet:p;)
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
O
Daniel_N Daniel_N skrev:
Eftersom jag gillar att ha dig här på forumet så kommer jag inte att skriva mer om frågan kring att vända på paketet:p;)
Ok, jag ska framföra detta till Ola och se om han kan tänka sig att återvända till forumet.
 
  • Gilla
  • Haha
Per Eskilsson och 7 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Helt fantastiskt! Kan ingenting om träarbete och förstod knappt hälften. Men vilket arbete och slutfinish! Är imponerad!
 
  • Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.