5 722 läst · 32 svar
6k läst
32 svar
Sickel - slipa den och lägga krok
Den gamla kroken blir efterhand slö och dessutom kan det blir mikroskopiska hack i den. Därför ska den slipas bort och ersättas av en helt ny. Jag tar bort den med stenarna först, för att den inte ska bråka med min filhållare när jag ska göra kanten rak.S seniorkonsult skrev:
Med det sagt kan man ofta "välla om" kroken ett par gånger när sickeln börjar ta dåligt. Jag sa det när vi filmade, osäker på om det kom med på filmen. Men då kör man alltså bara momentet med att välla med sickelstålet igen.
Byggveteran
· Åland
· 2 042 inlägg
Säkert ok men blir det inte spår i virket eller blir kroken rak som sickeln utan krok?Daniel_N skrev:Den gamla kroken blir efterhand slö och dessutom kan det blir mikroskopiska hack i den. Därför ska den slipas bort och ersättas av en helt ny. Jag tar bort den med stenarna först, för att den inte ska bråka med min filhållare när jag ska göra kanten rak.
Med det sagt kan man ofta "välla om" kroken ett par gånger när sickeln börjar ta dåligt. Jag sa det när vi filmade, osäker på om det kom med på filmen. Men då kör man alltså bara momentet med att välla med sickelstålet igen.
Det där med skruvarna i filstödspinnen...jag är ganska övertygad om det gick snett på vägen mellan teori och praktik.
Om man kollar på krafterna som verkar på filen så har du en uppåtriktad kraft från sickeln, som skapar ett moturs moment runt yttre/övre träkanten. Momentet måste vara noll (en kant kan inte ta upp moment) så, från motverkande hållet kommer en kraft från skruven som skapar ett medurs moment runt A.
Så, antingen tar du av lite material på utsidan av den sidan skruven sitter i, så sickelkraften hamnar innanför punkten A (då tar "taket" lasten istället för skruven), eller så vänder du på paketet*. Vilket alternativ du än väljer så får du bjuda på kakor nästa gång jag är på besök.
*Edit. Dålig lösning ser jag nu när jag vänder på skrämen. Men ta av lite material på utsidan är en bra lösning.
Med vänlig hälsning/Mekanikingenjören besserwissern messerschmitten
(har jag tänkt fel nu får jag nog överväga att lämna forumet)
Om man kollar på krafterna som verkar på filen så har du en uppåtriktad kraft från sickeln, som skapar ett moturs moment runt yttre/övre träkanten. Momentet måste vara noll (en kant kan inte ta upp moment) så, från motverkande hållet kommer en kraft från skruven som skapar ett medurs moment runt A.
Så, antingen tar du av lite material på utsidan av den sidan skruven sitter i, så sickelkraften hamnar innanför punkten A (då tar "taket" lasten istället för skruven), eller så vänder du på paketet*. Vilket alternativ du än väljer så får du bjuda på kakor nästa gång jag är på besök.
*Edit. Dålig lösning ser jag nu när jag vänder på skrämen. Men ta av lite material på utsidan är en bra lösning.
Med vänlig hälsning/Mekanikingenjören besserwissern messerschmitten
(har jag tänkt fel nu får jag nog överväga att lämna forumet)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag säger inte att din bild är fel, men syftet var väl ändå att förhindra att filen böjer sig, så att man får en rak kant på sin sickel? Ur det perspektivet tycker jag att Daniel har rätt och Ola fel. (infoga lämplig smiley här)
Delvis medhåll. Men för att inte "fresta skruvarna" bör en del på ytterkanten tas bort så kraften hamnar innanför A. Vända på paketet är en dålig lösning.mattiasp skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Det gör det högst troligen, jag har mest polerat prover för att undersöka i mikroskop och där är man noga med rengöring för att undvika just detta. Nu är det kanske skilda behov, men vill man få så bra yta som möjligt så kanske det inte är så tidsödande ändå
Ta bort lite av materialet på den sidan som skruvarna sitter i? Smart ide, håller med. I det här fallet lär jag inte bemöda mig, som jag säger i videon så är krafterna så små att det inte spelar någon roll. Som den praktiker jag är så har jag givetvis inte räknat på detta utan bara bestämt migOla C skrev:
Eftersom jag gillar att ha dig här på forumet så kommer jag inte att skriva mer om frågan kring att vända på paketet