2 129 läst · 28 svar
2k läst
28 svar
Shunt golvvärme ur funktion?
Denna funkar som ersättning och kan bytas under drift utan läckage.kronkan skrev:
https://www.rskdatabasen.se/kategor...stater-givare/evosense-remote-t10-4808631-133
Tack! På bilden på den produktsidan är det en termostat med en sladd till en vit plastbox, men ser ingen bulb? Sitter den monterad i den rektangulära plastlådan så man helt enkelt plockar ur den därifrån och sätter den i dykröret istället?
Det rör som går från termostaten är hoprullad i boxen och rullas ut utan få ett veck på det. På rad 11 i informationen, enligt den som är länkad till i inlägg # 16 står det 1,5 meter kapilärrör. Du får läsa lite bättre, även om du är en novis i ärendet.
Jo alltså jag har sett att den har 1.5 m kapilärrör. Men ser inte något alls om att denna kan användas i ett dykrör. Som jag uppfattar produktbeskrivningen kapslar den vita boxen en givare och är avsedd för att monteras tex på väggen i närheten av en radiator. Jag vill ändå hävda att det inte framgår av dokumentationen att jag kan använda denna till mitt syfte, vilket är att ersätta en termostat på en shunt med montering av bulb i dykrör.
OH det sitter en bulb i boxen och det är bara att ta ut den och sätta in i röret. Det med att den sitter i en box är för att den är tänkt att reglera värmen i ett rum, ska då känna lufttempen i det rummet och strypa ner värmen där.
Nu har jag tagit ut bulben ur dykröret och kört med hårtork på den. Mycket riktigt stänger då termostaten flödet och framledningstemperaturen går ner.
Så termostaten verkar i princip ok, bara att den kräver en högre temperatur än vad som avses för att stänga.
Jag har haft mycket magnetit i systemet, funderar på om det kan ha byggts upp ett lager på utsidan av dykröret som ställer till det.
Så termostaten verkar i princip ok, bara att den kräver en högre temperatur än vad som avses för att stänga.
Jag har haft mycket magnetit i systemet, funderar på om det kan ha byggts upp ett lager på utsidan av dykröret som ställer till det.
Ska skaka liv i denna tråd igen då problemet fortfarande inte är löst.
Statusr är alltså att jag kan få termostaten aktivera ventilen när jag tar ut bulben ur dyktröret och kör med hårtork på den. I princip verkar alltså termostaten ok. Men problemet är att när bulben sitter i dykröret så gör termostaten ingenting med flödet, även om den stått med lägsta temperaturinställning i flera dygn.
Kan det vara så att jag har fel temperatur område på denna termostaten?
Statusr är alltså att jag kan få termostaten aktivera ventilen när jag tar ut bulben ur dyktröret och kör med hårtork på den. I princip verkar alltså termostaten ok. Men problemet är att när bulben sitter i dykröret så gör termostaten ingenting med flödet, även om den stått med lägsta temperaturinställning i flera dygn.
Är nog så att termostaten sagt upp sig reagerar på fel värde, det går inta att trimma den, så en ny är nog det bästa för dig. Köp en lika så är det bara att skifta.kronkan skrev:Ska skaka liv i denna tråd igen då problemet fortfarande inte är löst.
Termostaten är egentligen en maxtermostat så att golvet inte blir för varmt när det är som kallast ute.
Injustering av gv-shunten görs på annat sätt.
Innanför den svarta gummitutan på gv-shunten finns justermöjliheter.
(https://www.byggahus.se/forum/threa...ning-av-uponor-golvvaerme.396736/post-3949539)
Här är en annan med samma typ av gv-shunt som också har hög temp I golvvärmeslingorna,
https://www.byggahus.se/forum/threads/instaellning-golvvaerme.437032/
Verkar vara en uponor push 23a som du har, här är manualen,
Injustering av gv-shunten görs på annat sätt.
Innanför den svarta gummitutan på gv-shunten finns justermöjliheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(https://www.byggahus.se/forum/threa...ning-av-uponor-golvvaerme.396736/post-3949539)
Här är en annan med samma typ av gv-shunt som också har hög temp I golvvärmeslingorna,
https://www.byggahus.se/forum/threads/instaellning-golvvaerme.437032/
Verkar vara en uponor push 23a som du har, här är manualen,
Maxermostaten ska ha ett inställningsvärde på mellan 15-55°C på den shunten, och har du över den min.temperaturen på vattnet på sekundärsidan borde den stänga. Annars är den nog dags att byta.
Liknande trådar
-
Ställa in temperatur shunt LK:s Golvvärme system
Badrum -
Okunnig vill lära sig mer om pump/shunt för vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
Hur luftar man den här pumpen/shunten (golvvärme)
Värme allmänt -
Två termiska trevägsshuntar för rätt temperatur till golvvärmen?
Värme allmänt -
Hur styr man temperaturen som en golvvärmeshunt skickar ut till fler rum?
Värme allmänt