Flyttade för två år sedan in i ett parhus byggt 2014.
Nibe frånluftsvärmepump (bara utomhusgivare, inga termostater inomhus) och Uponor golvvärme på bottenvåning och radiatorer på övervåningen.
Har aldrig riktigt fått nån rätsida på värmen utan tämligen slumpmässigt så kan en golvyta vara varm medan en annan är iskall. Vilken yta som är varm respektive kall flyttar dessutom mellan slingorna...
Och JA, jag har motionerat och verifierat ventilernas funktion.
Luftvärmepumpen och radiatorerna på övervåningen (som i princip är avstängda hela året) har jag luftat och även fyllt på vatten till rätt tryck i värmepumpen.
Grannhuset har åtminstone tidigare haft samma symptom med kalla områden på golven.
Misstänker därför att golvslingorna inte spolats/luftats ordentligt när anläggningen installerades.
Har letat rätt på Uponors instruktioner för hur att spola o lufta: https://www.uponor.se/UponorInterne...FC3129&v=7d3fdc79-2d98-4e2c-a63b-442d9352f500
Sidan 113-116.
Men blir lite osäker när jag tittar på vår egen anläggning - fördelarna är inte installerade vågrätt så luftningsnippeln sitter inte på högsta punkten.
I min värld innebär det att det avslutande momentet med att lufta matningsledningen och tilloppsfördelaren inte går att utföra ordentligt. Borde innebära en luftficka där jag markerat med en röd pil på fotot?
Just nu har vi värme på alla golvslingor så jag är lite skeptisk till att pilla på det - men i morgon så kan det ju vara samma problem igen...
Vad säger ni - spelar det lutande fördelarröret stor roll för resultatet av en spolning/luftning?

Golvvärmeinstallation med lutande fördelarrör och markerad misstänkt luftficka med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stäng pump Loss hållarna till fördelaren.Nu kan du vika ut högersidan...och då blir det lägre där...

R Rigor skrev:
Stäng pump Loss hållarna till fördelaren.Nu kan du vika ut högersidan...och då blir det lägre där...
Tack, men...
Rören känns ganska stela och går säkert att böja ett o ett men lär kräva en hel del våld o kraft för att böja ut alla samtidigt.
Retur-slangarna (främre raden) är dessutom såpass korta att det inte finns mycket utrymme/radie att böja dem.
Hade det varit mjuka slangar typ trädgårdsslang så hade det absolut fungerat.
Kanten på "skåpet" förhindrar dessutom en sån manöver - se ny/bättre bild nedan.
Går inte att vika ut :(

Utrymme med värmesystemets tätt packade stela rör och fördelare, markerat av korta returslangar och skåpets kant.
Skapa konto

Det där ser lite knepigt installerat ut. Känns som om installatörer har kapat slangarna för korta. Fördelare bör sitta som på min bild.
Installation av värmefördelare med korta slangar och öppna röda ventiler i ett vit skåp.
Skapa konto

Har du fått med någon dokumentation som hur lång respektive slinga är? Står de röda ventilerna i olika lägen? Vad heter reglercentralen?

Lyran gör troligtvis att du inte får fullt flöde i fördelaren, öppnar då en ventil så blir det dåligt flöde i de andra och värmen räcker inte till.

• Gilla
basseman
  • Laddar…
Blir så trött att se sånt här. Hur kan en hantverkare lämna ett jobb såhär i ett nybyggt hus? Han jobbar med detta varje dag, han vet väl hur det ska se ut? Kvittar om det fungerar eller ej, det ska se ut som i @NoOne2k bild. Hade kanske förstått om det varit en installation i färdigt hus men nybygge? Alla väggar och golv är öppna?!

• Gilla
anden7606
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Det där ser lite knepigt installerat ut. Känns som om installatörer har kapat slangarna för korta. Fördelare bör sitta som på min bild.
[bild]

Har du fått med någon dokumentation som hur lång respektive slinga är? Står de röda ventilerna i olika lägen? Vad heter reglercentralen?

Lyran gör troligtvis att du inte får fullt flöde i fördelaren, öppnar då en ventil så blir det dåligt flöde i de andra och värmen räcker inte till.
Lyran...?
Du menar att fördelaren lutar och potentiellt bildar en luftbubbla?
Slingornas längd är dokumenterad och strypningarna är inställda korrekt (vad jag kan se).
Ser ut att vara exakt samma central som du har.

Johanox1 Johanox1 skrev:
Blir så trött att se sånt här. Hur kan en hantverkare lämna ett jobb såhär i ett nybyggt hus? Han jobbar med detta varje dag, han vet väl hur det ska se ut? Kvittar om det fungerar eller ej, det ska se ut som i @NoOne2k bild. Hade kanske förstått om det varit en installation i färdigt hus men nybygge? Alla väggar och golv är öppna?!
Huset färdigställdes 2014 och vi flyttade in för två år sedan.
Så det är inget nybygge.
Men jag håller med om att installationen inte verkar vara helt korrekt utförd.
Frågan är om det är nån ide att jag försöker lufta anläggningen eller om jag måste ta hit en rörläggare...?
Jag är hyfsat praktisk själv och har tom sommarjobbat på en rörfirma, men det här känns som att ett proffs bör anlitas.

Lyran är undre fördelaren som har ett uppstick upp för att sedan direkt gå ner igen. Där har du en luftficka. Hade inte varit jätteorolig över att fördelaren lutar litegrann men som du säger de är inte korrekt (olika grader av helvete osv..).
När du säger att du har fyllt på vatten till rätt tryck. Förklara gärna hur du gjort, otroligt vanligt att detta görs fel och tyvärr något som många rörmokare inte heller har koll på.

Har mailat Uponors support och bett dem uttala sig om det är OK med en fördelare som lutar på det sättet + mässingsrörsloopen på returen som säkert också kan bilda en luftficka.

J Jimmynil skrev:
Lyran är undre fördelaren som har ett uppstick upp för att sedan direkt gå ner igen. Där har du en luftficka. Hade inte varit jätteorolig över att fördelaren lutar litegrann men som du säger de är inte korrekt (olika grader av helvete osv..).
När du säger att du har fyllt på vatten till rätt tryck. Förklara gärna hur du gjort, otroligt vanligt att detta görs fel och tyvärr något som många rörmokare inte heller har koll på.
Har följt Nibes instruktion.
Dvs stängt av pumpen, brutit strömmen, väntat en stund och sen luftat (3st luftningsventiler nertill bakom "luckan" och 1st ventil högst uppe på pumpen - låt rinna minst 5s på varje). Om trycket efter det inte är 1 bar så öppnar man påfyllningskranen tills att rätt tryck uppnåtts.

Jag skulle se ditt värmesystem som två delar, dels värmepumpen med utegivare, dels golvvärme fördelaren med central. Du borde ha någon form av termostater till golvvärmecentralen för respektive slinga, antingen trådlösa eller trådbundna. Din golvvärmecentral är beroende av termostaterna för att kunna styra värmefördelningen. Den har stöd för uppkoppling till internet och en display för att kunna se temperaturen på de olika platserna i huset, är det något som du har?

Att byta kopplingarna till slangen och montera fördelaren rätt kostar ett par hundralappar i material och du gör det på någon timme om du är lite händig.

Om det finns luft i Lyran hade jag ökat flödet på cirkulationspumpen till max för att försöka få luftbubblan till att flytta på sig och låta den gå på max ett dygn så att den förhoppningsvis flyttar sig till värmepumpen.

N NoOne2k skrev:
Jag skulle se ditt värmesystem som två delar, dels värmepumpen med utegivare, dels golvvärme fördelaren med central. Du borde ha någon form av termostater till golvvärmecentralen för respektive slinga, antingen trådlösa eller trådbundna. Din golvvärmecentral är beroende av termostaterna för att kunna styra värmefördelningen. Den har stöd för uppkoppling till internet och en display för att kunna se temperaturen på de olika platserna i huset, är det något som du har?

Att byta kopplingarna till slangen och montera fördelaren rätt kostar ett par hundralappar i material och du gör det på någon timme om du är lite händig.

Om det finns luft i Lyran hade jag ökat flödet på cirkulationspumpen till max för att försöka få luftbubblan till att flytta på sig och låta den gå på max ett dygn så att den förhoppningsvis flyttar sig till värmepumpen.
Tack!
Inomhus-termostater finns inte däremot trådlösa styrning av styrdonen för respektive slinga.
Temperaturen styrs av den "kurva" man väljer på värmepumpen och sedan får man strypa respektive slinga med styrdonen (varför de skall vara trådlösa känns både onödigt komplicerat och fördyrande).
Det finns som jag kan se två cirkulationspumpar - en inne i värmepumpens "skåp" och en extern som sitter precis där rören delar upp sig. Dels över till golvvärmefördelarna samt upp till andra våningen (ingen golvvärme där utan radiatorer)
Cirkulationspump märkt "GRUNDFOS ALPHA1" inuti ett värmepumpsskåp, omgiven av rör och ventiler.
Skapa konto
Cirkulationspump märkt GRUNDFOS och mätare monterade på rörsystem, mot en vägg.
Skapa konto

Vilken av pumparna menar du att jag skall dra upp på max?
Inbyggda, externa eller båda?

D doubleH skrev:
Har följt Nibes instruktion.
Dvs stängt av pumpen, brutit strömmen, väntat en stund och sen luftat (3st luftningsventiler nertill bakom "luckan" och 1st ventil högst uppe på pumpen - låt rinna minst 5s på varje). Om trycket efter det inte är 1 bar så öppnar man påfyllningskranen tills att rätt tryck uppnåtts.
Du behöver även kolla förtrycket i expansionskärlet. Kan vara så att de är för lågt då detta tappar tryck med tiden (bör göras en gång per år ca). Om du har för lågt förtryck så har du undertryck i systemet och kommer ofta få problem med luftning och syresatt vatten och tillslut rostangrepp.

Du kan även göra som någon annan sa om pumpen.
De är då pumpen som pumpar mot golvvärmeslingan du vill sätta på max för att försöka rycka med luftbubblor. Några av Grundfos pumpar har inbygg funktion för detta då den varvar upp och ned i snabb följd för att försöka rycka med luften.

J Jimmynil skrev:
Du behöver även kolla förtrycket i expansionskärlet. Kan vara så att de är för lågt då detta tappar tryck med tiden (bör göras en gång per år ca). Om du har för lågt förtryck så har du undertryck i systemet och kommer ofta få problem med luftning och syresatt vatten och tillslut rostangrepp.

Du kan även göra som någon annan sa om pumpen.
De är då pumpen som pumpar mot golvvärmeslingan du vill sätta på max för att försöka rycka med luftbubblor. Några av Grundfos pumpar har inbygg funktion för detta då den varvar upp och ned i snabb följd för att försöka rycka med luften.
Trodde att det var just det jag har gjort...Dvs fyllt på så att det blir 1 Bar enligt Nibes instruktioner.

Då har jag fått svar från Uponor.

"jag kan se att det inte ser helt korrekt ut och jag förstår att ni får kalla ytor då ni inte blir av med luften i systemet.

Här blir det en luftficka som ni inte kommer att komma tillrätta med utan åtgärd.

Får man inte plats att vända denna neråt i skåpet behöver man sätta ett T-rör med avluftingsnippel ovan"

Värmesystem med rör och diverse kopplingar, bland annat en potentiell luftficka markerad med rött.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.