10 341 läst · 34 svar
10k läst
34 svar
Tveksam installation försvårar luftning av Uponor golvvärme?
Sätt maxfart på den pump som är till den stora delen samt den som är i VP lika. stäng pumpen för den lilla delen och en ventil där. Sätt termostaterna på max, stäng av elementen uppe utom ett, har du tur åker luften iväg och hamnar på högsta punkten när flödet blir max i rören.
Uponors svar om att byta ut den ena vinkeln mot ett t-rör och montera en ventil där är nog den billigaste lösningen som dessutom är långsiktigt hållbar. Det blir inte lika snyggt som att flytta upp hela fördelaren, men utseendet är inte alltD doubleH skrev:Då har jag fått svar från Uponor.
"jag kan se att det inte ser helt korrekt ut och jag förstår att ni får kalla ytor då ni inte blir av med luften i systemet.
Här blir det en luftficka som ni inte kommer att komma tillrätta med utan åtgärd.
Får man inte plats att vända denna neråt i skåpet behöver man sätta ett T-rör med avluftingsnippel ovan"
[bild]
Köp en d-Nippel, t-rör, förminskning och en liten ventil typ ballofix lite locherpasta och lin så har du fixat det på en timme
Är nog lite tveksamt att få ihop det med ett T-stycke, allt är ihopsatt med gängor. klart går att kanske lossa från fördelaren om det sitter en unionkoppling där. I övrigt så kommer inte matarledningen att räcka om ett T sätts där. det finns inga T med en utvändig gänga och två invändiga,, så då måste det dit en skarvnippel med påföljd att höjden ökar. Knepig sits, men inget är omöjligt utan tar bara längre tid. Synade lite närmare första vinkeln från matningen kan tas bort och ersättas med ett T och en skarvnippel mot nästa krök. Innefattar att för att gänga ihop det så måste allt delas först.
Ja, jag har också kollat o mätt lite
Tyvärr verkar det inte få plats att vika ner svarta 90-graders böjen på fördelaren.
Då får inte både den (inkl temperaturmätaren) och avstängningsventilen plats nertill i skåpet.
Tajt med plats även för ett T-rör då det flyttar returledningen i sidled åt höger - där det inte finns plats. Väggen i skåpet är bara några få cm från röret (där fotot slutar).
Brukar inte ha några problem att ge mig på grejer som anses kräva en hantverkare.
Men i det här fallet lutar det åt att låta den installatör som Uponor rekommenderade ta en titt på det och låta honom välja det bästa alternativet.
Alltid nån del som saknas när man skruvat isär o skall bygga/göra om.
Bor utanför stan så det är en bit till närmaste rörshop/byggvaruhus.
Tyvärr verkar det inte få plats att vika ner svarta 90-graders böjen på fördelaren.
Då får inte både den (inkl temperaturmätaren) och avstängningsventilen plats nertill i skåpet.
Tajt med plats även för ett T-rör då det flyttar returledningen i sidled åt höger - där det inte finns plats. Väggen i skåpet är bara några få cm från röret (där fotot slutar).
Brukar inte ha några problem att ge mig på grejer som anses kräva en hantverkare.
Men i det här fallet lutar det åt att låta den installatör som Uponor rekommenderade ta en titt på det och låta honom välja det bästa alternativet.
Alltid nån del som saknas när man skruvat isär o skall bygga/göra om.
Bor utanför stan så det är en bit till närmaste rörshop/byggvaruhus.
Ja, jag har också funderat på nåt sånt - men det skulle kräva verktyg jag inte har tillgång till så för en gångs skulle blir det nog till att ta in en hantverkare. Uponors lokala sk "Premieinstallatör" borde vara rätt person att lösa det.J jonaserik skrev:
Och, ja - det är en dörr som skall stängas.
Så ev förlängning uppåt måste även bockas lite inåt då "mässingsrören" redan ligger mot dörren/luckan och då de lutar lite utåt så skulle en ren förlängning omöjliggöra att luckan kan stängas.
Byggfirman som byggde huset är tyvärr mycket "svårkommunicerad" - jag kommer dock påpeka för dem att vi hittat ytterligare en installation som inte är yrkesmässigt utförd.
Hör du ett porlande ljud från böjen? Du har förvisso en högpunkt där men en normal cirkulationspump ska givetvis kunna trycka förbi vattnet ändå. Tänk på att det är samma cirkulationspump som ska kunna dra runt vattnet i ett antal hundra meter golvvärmerör. Luft kan givetvis leta sig runt i systemet och orsaka lite slumpartade problem som du upplever men du borde ju i alla fall kunna lufta slingorna på det vanliga sättet och och om denna fördelare är lika i funktionen som en WGF-fördelare ska du kunna lossa på vita ratten med genomskinliga slangen (övre vänstra hörnet) för avluftning
I mitt tycke ska den kvarvarande luftbubblan som du inte kommer åt kunna orsaka så stora störningar som du upplever om resten är avluftat
I mitt tycke ska den kvarvarande luftbubblan som du inte kommer åt kunna orsaka så stora störningar som du upplever om resten är avluftat
Skulle följande funka:
Ta lös mässingkopplingen, borra ett hål uppåt, gänga, i med lämplig avluftningaventil/kran eller vad som nu passar????
Räcker godset till i kopplingen tro?
Ta lös mässingkopplingen, borra ett hål uppåt, gänga, i med lämplig avluftningaventil/kran eller vad som nu passar????
Räcker godset till i kopplingen tro?
Visst att sätta en luftnippel är en lösning men känns ändå som ett "fulmeck" för att lösa installatörens klantiga installation (han/hon har ju kapat slangarna för kort så att allt hamnat för långt ner i skåpet).
Jag har mailat firman som byggde huset, men av tidigare kontakter så vet jag (och grannarna) att de inte är så benägna att ta på sig ansvaret för och än mindre att rätta till felaktigt gjorda jobb.
Får se hur de svarar den här gången - förra gången fick jag strida i ett halvår och både koppla in husleverantören och konsumentverket.
Jag har mailat firman som byggde huset, men av tidigare kontakter så vet jag (och grannarna) att de inte är så benägna att ta på sig ansvaret för och än mindre att rätta till felaktigt gjorda jobb.
Får se hur de svarar den här gången - förra gången fick jag strida i ett halvår och både koppla in husleverantören och konsumentverket.