Är det någon som vet om Scheppach CS55 verkligen har en 1400 mm skena eller om den är delad?

Sitter i valet och kvalet att skicka tillbaks min PL45 och byta mot en CS55. PL45:an har 800 mm skenor så då måste man ju skarva två gånger för att kunna kapa en vanlig plyfa på längden (800x3) istället för CS55:an som (kanske) har 1400 mm långa skenor.

Jag behöver byta sågklinga på min. Vilken storlek är det och hur många tänder? Tänkte eventuellt ta en klinga med mer tänder.

Vad brukar du kapa?
Utifrån vad jag gör med min såg så nyttjar jag tre klingortyper.

Finklingan kommer från Makita eller Bosh, mellanklingan Dewalteller Bosh, och fulklingan Biltema.

en 48t finklinga för bänkar/laminatskivor etc. Har kanske kört 10talet snitt med den nu.
en bra 30-34t kinga för det mesta sågandet av skivor och liknande.
och en-två rätt grova, 24t för fulsågning och klyvning av reglar etc.

Anslutningen för dammsugarslang sprack på direkten på min CS55 :/

Wendigo skrev:
Är det någon som vet om Scheppach CS55 verkligen har en 1400 mm skena eller om den är delad?
1400 mm skenan är i ett stycke, inte delad.

På videon så ställer de in att sågen blir en cirkelsåg (de låser alltså sänkdelen i nedfält läge på nåt sätt). Hittar inte detta i bruksanvisningen och kan inte hitta nån skruv på själva maskinen heller.
Köpte den idag, drog ett snitt utan skena med originalklingan och blev nöjd med flisningen. Bytte sedan till 48T klinga och använde skenan, men tyckte det flisade sig på överkanten nästan mer än med original/24T klingan. Har inte orkat byta tillbaka och jämfört, men visst tusan ska 48T såga finare?

Sedan undrar jag lite hur fort man ska köra och hur djupt man ska såga (ska nu kapa ner PAX Ikea garderober för att det fattas 2cm på takhöjden)

Redigerat:
Om man ska ha fina snitt på båda sidorna kan man ritssåga. Man ställer klingan på 1-2 mm djup ned i materialet och sågar baklänges, dvs man börjar längst bort och drar sågen mot sig. Det är viktigt att man inte tar för djupt, eftersom det blir ett farligt snitt att göra. När man har ritsat sågar man som vanligt. Skenan bör sitta med tvingar under hela manövern.

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.