Kollade närmare på den idag, problemet med glappet beror på glidlisten som sitter längst från ritslinjen, tar man bort den så försvinner glappet.

/Kent
 
Mikael_L
snickarboden skrev:
Kollade närmare på den idag, problemet med glappet beror på glidlisten som sitter längst från ritslinjen, tar man bort den så försvinner glappet.

/Kent
Men då står antagligen sågen snett på skenan sen, så det gäller att klingans vinkel går att finjustera, annars blir man ju gråhårig över att alltid behöva mäta på klingans vinkel innan man sågar.
Sen kommer också ena sidan av sågens bottenplatta glida på plast som den ska, men andra sidan kommer det glida aluminium mot aluminium.

Jag påstår att glappet beror på att sågen vickar över den glidlist du nämner, men inte för att den finns, för det ska den egentligen göra, utan att sågens tyngdpunkt ligger för nära och sen finns det inget mer som hindrar att den vickar.
Mao, sheppach borde ha satt glidlisten längst från klingan, ännu längre bort.
 
M
Mikael_L skrev:
Men då står antagligen sågen snett på skenan sen, så det gäller att klingans vinkel går att finjustera, annars blir man ju gråhårig över att alltid behöva mäta på klingans vinkel innan man sågar.
Sen kommer också ena sidan av sågens bottenplatta glida på plast som den ska, men andra sidan kommer det glida aluminium mot aluminium.

Jag påstår att glappet beror på att sågen vickar över den glidlist du nämner, men inte för att den finns, för det ska den egentligen göra, utan att sågens tyngdpunkt ligger för nära och sen finns det inget mer som hindrar att den vickar.
Mao, sheppach borde ha satt glidlisten längst från klingan, ännu längre bort.
Kanske kan man flytta över glidlisten från skenan till bottenplattan men flytta isär den så långt det går?

/mr J
 
Mikael_L>Sant och av förståeliga skäl kunde jag inte mäta upp det på Bauhaus.
Men jag utgår faktiskt från att man kan få till detta utan större problem men med lite pyssel.
/Kent
 
Ojämna saker brukar gå bra att jämna till med slägga.
 
Mikael_L
snickarboden skrev:
Mikael_L>Sant och av förståeliga skäl kunde jag inte mäta upp det på Bauhaus.
Men jag utgår faktiskt från att man kan få till detta utan större problem men med lite pyssel.
/Kent
Japp, för det ser rakt och fint ut i övrigt.

Men det stör enormt att sågen vickar på skenan.
 
Det bästa sättet att lösa det på är väl att tejpa på en glidskena även på andra sidan styrfalsen.
 
Mikael_L
Eller limma en plastremsa under sulan på sågen. Men då måste den alltid gå på skenan.
 
En tredje list (längst bort från klingan) borde ta bort glappet, frågan är om det är ngt som tar emot under "fingerskruven" som ska dras fast
 
Visst kan man fixa till sin såg så att den blir OK.. Men det som gör mig förbryllad är att - de inte tycks ha testat hur produkten fungerat när de producerade nollserien? Varför ändrade man då inte det? Vem startar serietillverkning utan att testa det som kommer ur produktionslinan? Det tycks ju inte handla om ett slumpfel, utan alla har samma feldesign.

Och om man missat denna oerhört uppenbara sak, vilka andra fel finns på sågen?
 
Är den Made in Germany eller China?
 
Jag fick också syn på den på Bauhaus förra veckan så jag var ju tvungen att klämma lite på den :)
Inte i närheten av Festool eller Makita (som jag jämförde med sida vid sida) klenare reglage men störde mig mest på att "sänkfjädern" eller vad den nu kallas var alldeles för hård och att mekanismen kärvade.

Om jag var ute efter en sänksåg skulle jag absolut lägga till några lappar för Makitan, men Sheppachen funkar säkert helt okej för enklare jobb :)
 
Bråkis skrev:
Visst kan man fixa till sin såg så att den blir OK.. Men det som gör mig förbryllad är att - de inte tycks ha testat hur produkten fungerat när de producerade nollserien? Varför ändrade man då inte det? Vem startar serietillverkning utan att testa det som kommer ur produktionslinan? Det tycks ju inte handla om ett slumpfel, utan alla har samma feldesign.

Och om man missat denna oerhört uppenbara sak, vilka andra fel finns på sågen?
Är det något du missat? Billiga saker är inte billiga för att vara lika lika bra som dyrare. Eller??
 
Jag tror att Raveper menar att utveckling, nollserier och konstruktionsändringar kostar pengar, och att man inte kan förvänta sig detta på en produkt som har tagits fram för att ge så höga marginaler som möjligt för den som marknadsför produkten. I detta fallet Scheppach. Jag skulle gissa att Scheppach har bättre lönsamhet på den här typen av produkter än vad exempelvis Festool har rent generellt.
 
Mikael_L
Jag kan ju hålla med.
Har ju själv arbetat med produktverifiering (i ett helt annat segment) och kan ju hålla med om det alltid blir en diskussion över hur man ska hantera problem som hittas/dyker upp sent i produktutvecklingen.

På ena sidan har man kostnader för ytterligare provserier och verifiering, samt ganska ofta presenterade lanseringsdatum och kampanjer som redan börjat rulla igång.
Å andra sidan har man att väga kundens krav, risken för varumärket, och ev möjligheter till snabbfix.

Och ja, ibland måste man släppa fel som inte är så kul att släppa. Och sikta på att nästa generation ej ska ha felet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.