Har en shelly 1 i en kapsling som styr min vvb, titt som tätt så är den offline för att sen komma tillbaka ibland efter 30sek ibland kan det ta lång tid (fast jag kolla ju inte hela tiden)

Kan det bli för varmt åt den i en vanlig plastkapsling, är dom 8-10cm i fyrkant och 3cm djup, typ ip 44 eller om det är 66?

Eller är det uppkopplingen som svajar, men hg som jag lånar nätet av säger att han inte har några problem.

Mottagningen är väl inte 100 men 2-3 på mobilen på wifi symbolen, men ibland funkar det ju en vecka ibland tappar den hela tiden...

• Gilla
pilen
  • Laddar…
Du kan titta i Shelly-appen under din enhet och Settings -> Settings -> Device Info och se status för Device signal.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Förmodligen dålig mottagning - Det är ett känt problem. WiFi-antennen är bara en liten trådstump, så det behövs bättre täckning för att shellyn ska få kontakt med nätet än vad datorn och mobilen kräver.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ja ni har nog rätt, unusable står det under device signal..
Kollade på den jag har hemma och där står det Good

Då kanske jag ska börja med att sätta upp en sån plugg repeter, det har jag liggandes.
Sen får det nog bli en egen AP i pannrummet om allt funkar som jag tänkt

Hej
Jag har köpt en shelly button och lagt till den i vårt sovrum för att kunna tända och släcka våra sovrumslampor utan att ha telefonen men får inte den att fungera, är det någon som kan beskriva hur jag ska fylla i http:// för mig. Jag har försökt att läsa både i användarmanualen och kollat på shelly cloud samt googlat utan att bli klokare.
Prylen jag vill styra är en shelly dimmer2.
/B

Svarar mig själv men har ytterligare en fråga
Fick igång knappen genom att skriva http://ipnr/light0?turn=on, under url för kort tryck men för att släcka fick jag lägga in samma fast med off ist f on i url
under kort dubbeltryck, är detta rätt ? kan man lösa det på ngt annat sätt
/B

Låter rätt, men jag tror att det finns en turn=toggle också

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
OK det får jag prova. Återkommer
/B

e02jr e02jr skrev:
Perfekt, tack för hjälpen det fungerade som det ska.
/B

• Gilla
e02jr
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Om man vill förkovra sig extra kan man läsa här: [länk] eller googla på "Shelly ddd"
Det var där jag var och kikade men "igår" fungerade det inte, jag gjorde säkert ngt fel för idag fungerade det ju.
Men jag ska läsa och googla i em. Tack än en gång för hjälpen.
/B

richardtenggren
Vill man så kan man ju bygga ”Genvägar” i iOS med dessa url:er, så man får som knappar eller kan be Siri styra en Shelly utan HA :)

• Gilla
MrH
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vill man så kan man ju bygga ”Genvägar” i iOS med dessa url:er, så man får som knappar eller kan be Siri styra en Shelly utan HA :)
Det låter intressant. Har du ngt exempel/beskrivning på hur man gör för att få det att fungera med Siri.
/B

richardtenggren
Bono_R Bono_R skrev:
Det låter intressant. Har du ngt exempel/beskrivning på hur man gör för att få det att fungera med Siri.
/B
Det är simpelt, jag har kört så på garageporten. Har då skapat två genvägar i Shortcuts. Den ena heter ”Öppna garageport” och den andra ”Stäng Garageport”, man kan ju ha en typ ”kör garageport”. Så i mitt fall behövs ju bara en puls för att trigga porten, i ditt fall kan du ju välja om du vill köra med toggle eller on/off. Den första går ju lösa med en genväg.

Sen kan man ha den som app på hemskärmen, köra med hjälp av Siri, typ ”Siri, tänd sovrumslampan” eller ha den på Apple watchen som genväg också.

Så här ser ett exempel ut från min genväg, har dock tagit bort lösenordet. Man behöver ju inte ha något användarnamn och lösenord om man inte vill.

Skärmdump av mobilgränssnitt, genväg till att öppna garageport, HTTP-begäran, lokal IP-address, lösenord medtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är simpelt, jag har kört så på garageporten. Har då skapat två genvägar i Shortcuts. Den ena heter ”Öppna garageport” och den andra ”Stäng Garageport”, man kan ju ha en typ ”kör garageport”. Så i mitt fall behövs ju bara en puls för att trigga porten, i ditt fall kan du ju välja om du vill köra med toggle eller on/off. Den första går ju lösa med en genväg.

Sen kan man ha den som app på hemskärmen, köra med hjälp av Siri, typ ”Siri, tänd sovrumslampan” eller ha den på Apple watchen som genväg också.

Så här ser ett exempel ut från min genväg, har dock tagit bort lösenordet. Man behöver ju inte ha något användarnamn och lösenord om man inte vill.
[bild]
Ja här har jag något "att bita i". Detta måste testas. Det här ser ut att bli en toppen lördag med mycket ny kunskap. Tack för bra idéer.
/B

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.