118 596 läst · 359 svar
119k läst
359 svar
"Servicebil" kostnad, rimligt?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
glömde
125 och 230 vrålapa 2 500 kr
Elhyvel 1 500 kr
Kantfräs 2 000 kr
Kexmaskin 2 000 kr
Domino innan bokslut 😄
125 och 230 vrålapa 2 500 kr
Elhyvel 1 500 kr
Kantfräs 2 000 kr
Kexmaskin 2 000 kr
Domino innan bokslut 😄
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Ja, flera hundra tusen har jag inte grejer för, eller jo det har jag men inte i bilen.Nyfniken skrev:
Skulle uppskatta att jag har prylar i bilen för ca 100' om man räknar in allt.
Tror inte heller jag har mest grejer på planeten. Kollar man runt lite på byggena så har vissa fruktansvärda mängder med grejer i bilarna.
Jag tycker du har helt rätt inställning och jag har inga problem att förstå varför du inte, till skillnad från för många andra hantverkare, har några problem med dina kunder. Jag tror man skulle komma ifrån många problem om det infördes en branschstandard att dokumentera ett uppdrag både vad gäller omfattningen av arbetet och hur priset ska beräknas. Jag har själv råkat ut för en entreprenör som utan att överhuvudtaget skämmas sa att "hade jag sagt vad det skulle kosta från början hade du tyckt det var för dyrt" när vi diskuterade en "saltad" räkning.Paul-Staffanstorp skrev:Skriftliga överenskommelser är det enda rätta för då slipper man diskussioner och problem.
Jag gör i pirncip inte ett enda jobb utan att det finns någon form av skriftlig ök först.
I normalfallen en enkel och lättförståelig offert men är det något snabbjobb så brukar det bli några rader på mail där sådana här saker framkommer och då är både jag och kunden med på vad som gäller och inga problem uppkommer vid faktureringen heller.
Ibland får man nästan känslan av att vissa hantverkare undviker tydliga avtal, utnyttjar kundens okunskap och medvetet använder höga påslag eller obskyra avgifter för att dölja totalsumman eftersom de vet att kunden inte förstår bättre. Det jag däremot inte begriper är att dessa hantverkare blir förvånade när kunderna blir upprörda och det blir ännu mer tröttsamt när de på olika sätt försöker försvara beteendet.
Vad har ni för avskrivningstid på verktygen? Slår man ut kostnaden över tid så blir det inte så mycket och för en kund som bara behöver ett "enkelt" arbete så spelar det mindre roll om hantverkarens bil är fylld till bredden med fruktansvärt mycket grejer. Då kanske det är bättre att hitta en hantverkare som inte har den verktygskostnaden.hantverkare1 skrev:Ja, flera hundra tusen har jag inte grejer för, eller jo det har jag men inte i bilen.
Skulle uppskatta att jag har prylar i bilen för ca 100' om man räknar in allt.
Tror inte heller jag har mest grejer på planeten. Kollar man runt lite på byggena så har vissa fruktansvärda mängder med grejer i bilarna.
Är inte en välfylld bil till fördel för kunden?
Själv går ja mest på löpande å gillar verktyg...
Så för mej är de mer att skjuta sej i foten... jobbet går snabbare å ja har lagt en jäkla massa slantar på roliga verktyg
Men de är väll fortfarande synd om kunderna för att få hjälp med nåt dom inte klarar av el har tid me.
Så för mej är de mer att skjuta sej i foten... jobbet går snabbare å ja har lagt en jäkla massa slantar på roliga verktyg
Men de är väll fortfarande synd om kunderna för att få hjälp med nåt dom inte klarar av el har tid me.
Det är intressant att följa alla dessa trådar som har åsikter om hantverkares kostnader
Ömsom förväntas det att de stackars hantverkarna själv ska ha alla maskiner som finns för man är minsann inte intresserad av att betala någon extra hyra för maskiner som hantisarna eventuellt behöver.
I nästa stund ska man ha hantverkare som inte har mer än en hammare, en snickarpenna och en tumstock för att det ska vara så billigt som möjligt.
Någonstans går det inte ihop......... :|
Ömsom förväntas det att de stackars hantverkarna själv ska ha alla maskiner som finns för man är minsann inte intresserad av att betala någon extra hyra för maskiner som hantisarna eventuellt behöver.
I nästa stund ska man ha hantverkare som inte har mer än en hammare, en snickarpenna och en tumstock för att det ska vara så billigt som möjligt.
Någonstans går det inte ihop......... :|
Produkter som diskuteras: "snickarpenna"
Snickarpenna classic 10-pack Pica
Av blyerts, 2H
189 kr inkl moms
Läs mer
Men är den verkliga verktygskostnaden en stor del av timkostnaden för en vanlig hantverkare? Även om man har mycket verktyg så håller de flesta flera år så i slutänden blir det väl inget större påslag på timpenningen. Eller tänker jag helt fel?
Om du tänker fel har jag ingen aning om
Men om du läser visa andra trådar så förväntas det att en hantverkare skall ha precis allt, stort som smått och det skall ingå i timpengen. Sen kommer förbrukningsmaterial och service på maskinerna till i kostnaden vilket ofta glöms bort, samt att förslitningen ofta är mycket större än om man har maskinen för hemmapul.
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/202452-hantverkare-tar-betalt-hyrda-maskiner.html
Jag reagerade mest på att det svänger så i uppfattningen i trådarna.
Men om du läser visa andra trådar så förväntas det att en hantverkare skall ha precis allt, stort som smått och det skall ingå i timpengen. Sen kommer förbrukningsmaterial och service på maskinerna till i kostnaden vilket ofta glöms bort, samt att förslitningen ofta är mycket större än om man har maskinen för hemmapul.
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/202452-hantverkare-tar-betalt-hyrda-maskiner.html
Jag reagerade mest på att det svänger så i uppfattningen i trådarna.
Oj, märkte jag inte en liten uns kundförakt där i sluttampen ...smiler skrev:Är inte en välfylld bil till fördel för kunden?
Antagligen beroende på att det är olika personer som framlägger de olika åsikterna. Det som alla dessa personer verkar ha gemensamt är dock att de tycker att hantverkaren ska informera om kostnaderna i förväg, inte komma och överraska med dem i efterhand.oceanis skrev:
Det går väl att räkna ut rätt enkelt. Vi drar till med verktyg för 200 000. Avskrivningstid på 5 år. Heltid är ungefär 1800 timmar om året, om vi säger att hantverkaren kan lägga 50% av tiden på betalt arbete (det är rätt lågt räknat) så ger 5 år 4500 arbetstimmar. Det ger 44 spänn timmen.mr_bygg skrev:
Är avskrivningstiden 10 år blir det 22 spänn timmen, och är det bara verktyg för 100 000 så är vi nere i 11 spänn i timmen med 10 års avskrivningstid.
Fast sen kanske en hantverkare borde ha lite högre beläggningsgrad än 50% också.
Våra bilar var när jag slutade och lade ner verksamheten, lastade med verktyg och maskiner för över 100 000 kr och då skriver vi 2001 så det har hänt en hel del sedan dess. Vi hade då 4 st vw bussar a 300 000 kr Det är ju ingen ingen social hjälpverksamhet som bedrivs utan arbete som skall försörja människor med familjer så visst kostar det.Mikael_L skrev:Ja har man verktygspark för flera hundratusen så bör det synas en del på timpenningen.
Men vi snackar ju om hantverkare i denna tråd. Du har tiodubblat kostnaden för verktygsparken,
Låt mig gissa, du har själv verktyg för ca 40'. Och du omsätter själva verktygparken i snitt på ca 5 år, men förbrukningsartiklarna såsom sågklingor m.m. betydligt mer frekvent.
Men du ska också lägga till kapitalbindningskostnader (men räntan är låg idag, så det blir inte speciellt mycket där) och lite mer kostnader bundna till verktygsparken, vård och underhåll, förvaring osv.Nerre skrev:Det går väl att räkna ut rätt enkelt. Vi drar till med verktyg för 200 000. Avskrivningstid på 5 år. Heltid är ungefär 1800 timmar om året, om vi säger att hantverkaren kan lägga 50% av tiden på betalt arbete (det är rätt lågt räknat) så ger 5 år 4500 arbetstimmar. Det ger 44 spänn timmen.
Är avskrivningstiden 10 år blir det 22 spänn timmen, och är det bara verktyg för 100 000 så är vi nere i 11 spänn i timmen med 10 års avskrivningstid.
Fast sen kanske en hantverkare borde ha lite högre beläggningsgrad än 50% också.
Men höfta till med att det får läggas till 25% till, så blir det kanske rätt bra.
Men främst så är det nog väldigt få hantverkare som har verktyg och maskiner för ens 100'. Om vi nu inte pratar entreprenadmaskiner som vibratorer vältar minigrävare och annat sånt.
Och sen tror jag att de flesta hantverkare väldigt duktiga på att debitera alla årets timmar.
Det är alltid någon kund som får betala tid för körningen mellan olika uppdrag och till och från bygghandeln osv.
Så i slutänden hamnar vi nog där på en verktygskostnad på typ en tia i timmen.
En medelstor grävmaskin (15-20 tons) brukar man höftat säga att halva timpenningen ligger på gubben i och andra halvan är maskinens kostnad. Och dom ligger väl på ca 800:-/timmen idag (eller åtminstone för några år sedan, jag fick "min" 15-tonnare för ca 700:-/tim inkl moms första året , andra året hade han höjt en del).
Och då är maskinkostnaden väl i stora drag drift (diesel och sånt), underhåll. Men sen avskrivning, maskinen kostar väl ett par mille ny? och så kapitalbindningskostnader.
OK, över 100' fördelat på fyra bilar, det låter inte så farligt ...cecar33 skrev:Våra bilar var när jag slutade och lade ner verksamheten, lastade med verktyg och maskiner för över 100 000 kr och då skriver vi 2001 så det har hänt en hel del sedan dess. Vi hade då 4 st vw bussar a 300 000 kr Det är ju ingen ingen social hjälpverksamhet som bedrivs utan arbete som skall försörja människor med familjer så visst kostar det.