Detta gör ju dock att det är mer försvarbart att debitera högre timpeng än t.ex målare som på sin höjd har en dammsugare och en giraffslip... ;)

Elektriker och rörläggare har inte heller i närheten av denna maskin och verktygspark i sina bilar.
Likt förbannat debiterar de flesta av dessa tre hantverkskategorierna minst lika mycket som de flesta "snickare" och i de flesta fall mer också.
 
Jojo, men om du bara ska spika upp en regel på en vägg så behövs ju bara en hammare och den kan man köpa för 19:90 på ica maxi.

Du bör alltså sänka din timpeng drastiskt.













😜
 
Det ligger ju en liten poäng i det där. Om jag vill ha en hantverkare som ska bygga ett staket så är ju jag inte så intresserad av att den hantverkaren har en bil full med maskiner för en massa annat. Kostnaden för maskinerna bör väl läggas på de jobb där maskinerna används? Det behövs ju knappast verktyg för 130 000 för att bygga ett staket.
 
Nerre skrev:
Det ligger ju en liten poäng i det där. Om jag vill ha en hantverkare som ska bygga ett staket så är ju jag inte så intresserad av att den hantverkaren har en bil full med maskiner för en massa annat. Kostnaden för maskinerna bör väl läggas på de jobb där maskinerna används? Det behövs ju knappast verktyg för 130 000 för att bygga ett staket.
Då är det bara att ringa en hantis med hammare o bågsåg så fixar han det, kanske en släggyyxa också så kan han både hugga virket och slå ner stoparna med samma verktyg, för en tia i timmen +moms och cykel för det är ju så nära.
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 2 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Det ligger ju en liten poäng i det där. Om jag vill ha en hantverkare som ska bygga ett staket så är ju jag inte så intresserad av att den hantverkaren har en bil full med maskiner för en massa annat. Kostnaden för maskinerna bör väl läggas på de jobb där maskinerna används? Det behövs ju knappast verktyg för 130 000 för att bygga ett staket.
Och det ligger en del i det du säger också. Det finns ju en del "hantverkare" av alltiallotyp (även om de inte är många), som inte klarar av så avancerade arbeten, men i stället är billiga. Storleken på maskinparken är säkert en delförklaring. En annan är kompetensen. Ta rätt hantverkare till rätt jobb - jag skulle ju knappast anlita ett exklusivt inredningssnickeri för att sätta upp hyllor i jordkällaren, då blir det dyrt av många olika orsaker. Precis som hantverkaren har rätt verktyg till rätt saker så har en duktig entreprenör rätt hantverkare till rätt saker.
 
Nerre skrev:
Det ligger ju en liten poäng i det där. Om jag vill ha en hantverkare som ska bygga ett staket så är ju jag inte så intresserad av att den hantverkaren har en bil full med maskiner för en massa annat. Kostnaden för maskinerna bör väl läggas på de jobb där maskinerna används? Det behövs ju knappast verktyg för 130 000 för att bygga ett staket.
Men du kanske kan förstå att det inte finns hantverkare som bara bygger staket utan de behöver vara flexibla och kunna göra ganska mycket mer och då behövs liksom utrustningen för annars får han hyra det och debitera hyra till kunderna och då är ju det fel ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Men du kanske kan förstå att det inte finns hantverkare som bara bygger staket utan de behöver vara flexibla och kunna göra ganska mycket mer och då behövs liksom utrustningen för annars får han hyra det och debitera hyra till kunderna och då är ju det fel ;)
Ja, hur man än vänder sig så är ändan där bak. Man kan inte tillfredsställa allt och alla. :eek:

Det gnälldes härförleden här i BH att man skulle behöva betala för hantverkarens hyrda verktyg!!! :rolleyes:

Men det är kanske ändå det bästa att hyra verktyg, för då får den kund som har så avancerade jobb att det krävs hyrmaskiner (inkl. hämtnings- och lämningskostnader - arbetstid och körers.) också betala för det och inte alla dom andra som också anlitar den välförsedde hantverkaren. ;)
 
  • Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
Visst finns den varianten men det blir sjukt mycket mer administrativ tid som går åt för att få det att fungera logistiskt i vår värld så jag tror inte där är någon i branschen som är speciellt intresserade av att köra på det upplägget. ;)

Åtminstone inte av oss små 1-2 mans företag... :)
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Nerre skrev:
Det ligger ju en liten poäng i det där. Om jag vill ha en hantverkare som ska bygga ett staket så är ju jag inte så intresserad av att den hantverkaren har en bil full med maskiner för en massa annat. Kostnaden för maskinerna bör väl läggas på de jobb där maskinerna används? Det behövs ju knappast verktyg för 130 000 för att bygga ett staket.
Vänta lite nu...

Är väl inte bara verktygen som ligger till grund för timpenningen? Beror ju på hur effektiv man är när man arbetar oxå, där ligger nog den stora skillnaden. I fredags va jag hos en kund som hade två polacker som bara satt och glodde hela dagen. Säkert billiga i timmen, hade inte ens riktiga snickarekläder, men mycket gjort blev det inte...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Men du kanske kan förstå att det inte finns hantverkare som bara bygger staket utan de behöver vara flexibla och kunna göra ganska mycket mer och då behövs liksom utrustningen för annars får han hyra det och debitera hyra till kunderna och då är ju det fel ;)
Javisst, men ska den kund som beställer ett statket behöva betala för att snickaren även kan göra en massa annat?

Ska mjölken på ICA kosta 199 spänn litern bara för att ICA även säljer oxfilé?
 
Nerre skrev:
Javisst, men ska den kund som beställer ett statket behöva betala för att snickaren även kan göra en massa annat?

Ska mjölken på ICA kosta 199 spänn litern bara för att ICA även säljer oxfilé?
Du får leta på gula sidorna efter staketsnickare. Lycka till....😄
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Du får leta på gula sidorna efter staketsnickare. Lycka till....😄
Det finns väl ganska gott om dem. Det brukar stå "Allt-i-allo" på bilen.
 
verktygsgurun skrev:
Du får leta på gula sidorna efter staketsnickare. Lycka till....😄
Varför inte argumentera ur en företagsekonomisk synvinkel varför kunder ska behöva betala för nåt som inte används i deras jobb?
 
Jag förstår hur ni tänker men ni förstår väl hur orimligt det är i verkligheten?
Det går ju inte att separera ner arbetena på den nivån.
Det går ju inte att säga i förväg vilka maskiner man behöver för ett visst jobb....jo till största delen men helt plötsligt behöver man bila bort en liten betongklack eller "feina" bort en stump virke någonstans....hur skulle det se ut i verkligheten? Nä bäst e väl att göra det själv om man har den synen på det.
 
  • Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
Men du kan väl ganska säkert veta att du inte behöver bilmaskin om du ska regla upp en vägg? Jag menar inte att det måste vara exakt på minsta skruvmejsel, men maskinerna borde kunna grupperas.

Om det är vissa maskiner som kanske bara används till 10% av jobben så är det väl inte mer än rätt att det är de 10% av kunderna som får betala kostnaden för de maskinerna?

Jag säger ju inte att du som hantverkare inte ska få in pengarna, det handlar om vilka kunder som ska betala för vad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.