K
Z ZipLock skrev:
Jag har en gammal Elu som jag tror är en föregångare till den där sågen. Den gick också trögt på glidstänerna. Lösningen blev att plocka isär allt och tvätts bort något som liknade kåda i stängernas lagring.
Här (bild1)?
Eller här (bild2)?
Själva stängerna känns inte klibbiga/kladdiga.
 
  • Inredning av maskin med rem och metallstänger, inte klibbiga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gul maskindel med stänger som inte är klibbiga eller kladdiga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K
Det visade sig vara lättare att få tag i cigg doppade i balsameringsvätska, än grafitpulver, en söndag i Sveriges fjärde största stad. 😔

Vidare visade det sig, som vanligt, att man som privatperson blir fullständigt rånad på Beijer.
 
  • Flaska med grafitpulver märkt Pressol för smörjning, 50g, på en webbshopssida med prisangivelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flaska med grafitpulver 50g från Pressol på en webbutikssida, priset anges till 63,46 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Rejäl
  • Laddar…
Fattigmanstips: man kan skrapa med en vass kniv på en blyertspenna. Brukar jag göra på övre sadeln på gitarrerna så att strängarna löper utan friktion.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
K
Är dwt någon som äger en dw707 som orkar ta en bild av hur det här borde se ut?

Jag anar en hemmalagning av det sämre slaget. Ser ut som det använts lite för tjocka oringar (är nu gummi). Vet ej vad det ska vara egentligen.

Om någon äger en dw707, känn väldigt gärna efter om det är en gummiring, eller snarare någonting i relativt mjuk metall. Tror inte det ska vara gummi...

Tyvärr verkar det inte gå att köpa oringarna, eller vad det ska vara. Man förväntas tydligen köpa hela paketet. Känns dock som att en bättre Tycon-lagning borde kunna duga (tror jag).

Den första bilden avser den nedre stången, och den andra den övre.
 
  • En maskindel med en spricka och synliga tjocka oringar i gummi som misstänks vara en hemmalagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på metallstång med troligtvis för tjocka gummi-o-ringar i en kapmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exploded diagram of DeWalt DW707 mitre saw with focus on lower arm part number 140, suggesting a repair query.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En granne har en. Om ingen annan ställer upp kan jag fråga honom.

Vad ingår i paketet?
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
H heimlaga skrev:
En granne har en. Om ingen annan ställer upp kan jag fråga honom.

Vad ingår i paketet?
Det vore ju fantastiskt snällt, men jag hoppas att någon här i forumet äger en gammal dw707. Men, jag är verkligen tacksam för erbjudandet! 🙏🙏🙏

"Paketet" kostar över 2000kr, så det lär inte bli ett sånt. Är glidstagen/skenorna, och den bakre bit de fäster i.
 
  • Glidskena med bakre fästdel för dw707 såg, visad på en reservdelswebbplats med prisangivelse
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
H heimlaga skrev:
En granne har en. Om ingen annan ställer upp kan jag fråga honom.

Vad ingår i paketet?
Hittade en bild på eBay. Fanns en begagnad för 1000kr där. Ser lika kass ut som min.

Anledning till att jag tror att något är fel är att sågen inte kan skjutas bak helt på skenorna, vilket ser ut att bero på den bakre delen är för bred (pga glipa mellan halvorna).

Tror inte längre att min såg är hemmekad. Får fundera över hur jag löser problemet.
 
  • Sliten del av såg med synlig spricka och glipa, och justeringsknappar mot skenor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den glipan skall vara så, det är inget konstigt.

Du kan kolla den lilla svarta plastskruven, så den inte är för hårt åtdragen. Man justerar glappet med den.

Närbild på en maskindel med en synlig glipa markerad med röd pil och en liten svart plastskruv för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Du får plocka isär hela sågen och rengöra allt, för att det ska vara som nytt. Du har lite väl höga krav och orimliga förväntningar, på en begagnad kap/gersåg.

Smörjning på inkapslade delar funkar, annars ska det bara vara torrt och rent.
 
K
S Sernando skrev:
Du får plocka isär hela sågen och rengöra allt, för att det ska vara som nytt. Du har lite väl höga krav och orimliga förväntningar, på en begagnad kap/gersåg.

Smörjning på inkapslade delar funkar, annars ska det bara vara torrt och rent.
Tack!

Jag vill dock att sambon ska kunna använda sågen även hon (hon är rätt händig), och just nu är den lite för trög såväl upp-och-ner, som tillbaka-och-framåt.

Jag har löst problemet att det inte gick att "skjuta ihop" sågen fullt ut. Jag slipade lite, lite på metallkanten bakom dammskyddet vid de rosa strecken på bilden.

MEN, efter att ha smort upp stängerna med lite grafit (fortfarande för trög) och lagt två snitt med sågen så hoppade ena genomföringen där stängerna går in i såghuset (hoppas att du förstår) loss. Det är en tunn, tunn metallring i någon relativt mjuk legering.

Händelsen har gjort mig övertygad att jag drabbats av samma problem som ZipLock (se tidigare svar gällande en gammal Elu). Imorgon åker sambon bort, och blir borta en vecka, så då kommer en isärplockad DW707 ta över matbordet i köket...

Jag hoppas kunna pressa tillbaka ringen på sin plats, och (vid behov) kanske använda loctite skruvlåsning eller liknande för att hålla den på plats.

Måste även undersöka om det går att göra någonting åt att den är så trög att föra ner. Kanske finns någon justering, som jag inte upptäckt än.

Gul såg med rosa markerat slitage vid metallkanten där dammskyddet är beläget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
T Toye_ skrev:
Den glipan skall vara så, det är inget konstigt.

Du kan kolla den lilla svarta plastskruven, så den inte är för hårt åtdragen. Man justerar glappet med den.

[bild]
Tack!
Jag har ställt in den skruven alldeles lagom. :)
Är inte den som är problemet.
 
K
Z ZipLock skrev:
Jag har en gammal Elu som jag tror är en föregångare till den där sågen. Den gick också trögt på glidstänerna. Lösningen blev att plocka isär allt och tvätts bort något som liknade kåda i stängernas lagring.
Det har visat sig att jag nog har samma problem.
Ena genomföringen (tunn ring i relativt mjuk legering) in i såghuset hoppade loss vid användning.
Antingen spänner det (krokiga stänger?) eller så löper inte stängerna tillräckligt lätt genom.
Bara att plocka isär allt...
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
K
Plockade isär sågen.
Gjorde rent med tryckluft och sen bensin på trasa/tops.
Smorde valda delar med lite grafit.
Löper kanonfint! 😁

MEN, jag har nu oerhört svårt att få ihop sågen igen. Jag ångrar bittert att jag separerade delarna på bilden. Ett metallutskott ska pressas in i ett hål. Där finns dock en fjäderbelastad kopparstång som är väldigt mycket i vägen. Någon som kan tipsa om hur jag enklast får ihop sågen? Kanske @ZipLock, som rivit en liknande såg vid tidigare tillfälle.

Skitklantigt, jag vet... Får jag nu bara ihop sågen igen så kommer den dock funka klockrent. :)

Exploded view diagram of a saw highlighting parts related to a user's assembly issue.
 
  • Närbild av demonterad del av en såg med fokus på ett metallutskott och fjäderbelastad kopparstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad såg med synliga delar och markeringar som visar problemområden vid återsamling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på delar av isärplockad såg med kopparstång, fjäder och metallkomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Vi använder en gängstång med lite brickor för att trycka in den.

Sällan vi får in så gamla sågar nu för tiden, flera år sedan nån av oss gjorde det här på jobbet.
Lite svårt att förklara/visa när man inte har den framför sig.

Men du kanske får en uppenbarelse 😊

Gängstång med brickor och muttrar på ett slitet arbetsbord, verktyg för att montera sågar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
T Toye_ skrev:
Vi använder en gängstång med lite brickor för att trycka in den.

Sällan vi får in så gamla sågar nu för tiden, flera år sedan nån av oss gjorde det här på jobbet.
Lite svårt att förklara/visa när man inte har den framför sig.

Men du kanske får en uppenbarelse 😊

[bild]
Stort tack!
Ingen spontan uppenbarelse, tyvärr. 😅
Men, på något vis har ni alltså använt stången för att föra tillbaka stången (komprimera fjädern), och har trots det haft utrymme för att få ihop delarna. Måste fundera över hur f-n det ska gå till... Får kika på det ikväll.

Kommer du på något vis att förklara hur ni har gjort, så gör det väldigt gärna!

Och ja, jag vet att sågen är gammal. Det är inte så att jag gärna vill ha just denna såg/modell.
Det är bara det att utgifterna just nu är lite väl många och stora (renoverar ett gammalt hus, och stött på större problem än förutsett), varför jag helst väntar med att skaffa mig en ny såg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.