5 397 läst · 49 svar
5k läst
49 svar
Serva en gammal Dewalt DW707 kap- och gersåg
Här (bild1)?Z ZipLock skrev:
Eller här (bild2)?
Själva stängerna känns inte klibbiga/kladdiga.
Redigerat:
Det visade sig vara lättare att få tag i cigg doppade i balsameringsvätska, än grafitpulver, en söndag i Sveriges fjärde största stad. 😔
Vidare visade det sig, som vanligt, att man som privatperson blir fullständigt rånad på Beijer.
Vidare visade det sig, som vanligt, att man som privatperson blir fullständigt rånad på Beijer.
Är dwt någon som äger en dw707 som orkar ta en bild av hur det här borde se ut?
Jag anar en hemmalagning av det sämre slaget. Ser ut som det använts lite för tjocka oringar (är nu gummi). Vet ej vad det ska vara egentligen.
Om någon äger en dw707, känn väldigt gärna efter om det är en gummiring, eller snarare någonting i relativt mjuk metall. Tror inte det ska vara gummi...
Tyvärr verkar det inte gå att köpa oringarna, eller vad det ska vara. Man förväntas tydligen köpa hela paketet. Känns dock som att en bättre Tycon-lagning borde kunna duga (tror jag).
Den första bilden avser den nedre stången, och den andra den övre.
Jag anar en hemmalagning av det sämre slaget. Ser ut som det använts lite för tjocka oringar (är nu gummi). Vet ej vad det ska vara egentligen.
Om någon äger en dw707, känn väldigt gärna efter om det är en gummiring, eller snarare någonting i relativt mjuk metall. Tror inte det ska vara gummi...
Tyvärr verkar det inte gå att köpa oringarna, eller vad det ska vara. Man förväntas tydligen köpa hela paketet. Känns dock som att en bättre Tycon-lagning borde kunna duga (tror jag).
Den första bilden avser den nedre stången, och den andra den övre.
Redigerat:
Det vore ju fantastiskt snällt, men jag hoppas att någon här i forumet äger en gammal dw707. Men, jag är verkligen tacksam för erbjudandet! 🙏🙏🙏H heimlaga skrev:
"Paketet" kostar över 2000kr, så det lär inte bli ett sånt. Är glidstagen/skenorna, och den bakre bit de fäster i.
Hittade en bild på eBay. Fanns en begagnad för 1000kr där. Ser lika kass ut som min.H heimlaga skrev:
Anledning till att jag tror att något är fel är att sågen inte kan skjutas bak helt på skenorna, vilket ser ut att bero på den bakre delen är för bred (pga glipa mellan halvorna).
Tror inte längre att min såg är hemmekad. Får fundera över hur jag löser problemet.
Du får plocka isär hela sågen och rengöra allt, för att det ska vara som nytt. Du har lite väl höga krav och orimliga förväntningar, på en begagnad kap/gersåg.
Smörjning på inkapslade delar funkar, annars ska det bara vara torrt och rent.
Smörjning på inkapslade delar funkar, annars ska det bara vara torrt och rent.
Tack!S Sernando skrev:
Jag vill dock att sambon ska kunna använda sågen även hon (hon är rätt händig), och just nu är den lite för trög såväl upp-och-ner, som tillbaka-och-framåt.
Jag har löst problemet att det inte gick att "skjuta ihop" sågen fullt ut. Jag slipade lite, lite på metallkanten bakom dammskyddet vid de rosa strecken på bilden.
MEN, efter att ha smort upp stängerna med lite grafit (fortfarande för trög) och lagt två snitt med sågen så hoppade ena genomföringen där stängerna går in i såghuset (hoppas att du förstår) loss. Det är en tunn, tunn metallring i någon relativt mjuk legering.
Händelsen har gjort mig övertygad att jag drabbats av samma problem som ZipLock (se tidigare svar gällande en gammal Elu). Imorgon åker sambon bort, och blir borta en vecka, så då kommer en isärplockad DW707 ta över matbordet i köket...
Jag hoppas kunna pressa tillbaka ringen på sin plats, och (vid behov) kanske använda loctite skruvlåsning eller liknande för att hålla den på plats.
Måste även undersöka om det går att göra någonting åt att den är så trög att föra ner. Kanske finns någon justering, som jag inte upptäckt än.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "skruvlåsning"
Skruvlåsningslim
Skruvlåsningslim är utformade för att säkra och försegla bultar, muttrar och skruvar för att förhindra lossning, läckage och korrosion. Dessa är perfekta för tillämpningar där det finns höga vibrationer som kan leda till att
Läs mer
Det har visat sig att jag nog har samma problem.Z ZipLock skrev:
Ena genomföringen (tunn ring i relativt mjuk legering) in i såghuset hoppade loss vid användning.
Antingen spänner det (krokiga stänger?) eller så löper inte stängerna tillräckligt lätt genom.
Bara att plocka isär allt...
Plockade isär sågen.
Gjorde rent med tryckluft och sen bensin på trasa/tops.
Smorde valda delar med lite grafit.
Löper kanonfint! 😁
MEN, jag har nu oerhört svårt att få ihop sågen igen. Jag ångrar bittert att jag separerade delarna på bilden. Ett metallutskott ska pressas in i ett hål. Där finns dock en fjäderbelastad kopparstång som är väldigt mycket i vägen. Någon som kan tipsa om hur jag enklast får ihop sågen? Kanske @ZipLock, som rivit en liknande såg vid tidigare tillfälle.
Skitklantigt, jag vet... Får jag nu bara ihop sågen igen så kommer den dock funka klockrent.
Gjorde rent med tryckluft och sen bensin på trasa/tops.
Smorde valda delar med lite grafit.
Löper kanonfint! 😁
MEN, jag har nu oerhört svårt att få ihop sågen igen. Jag ångrar bittert att jag separerade delarna på bilden. Ett metallutskott ska pressas in i ett hål. Där finns dock en fjäderbelastad kopparstång som är väldigt mycket i vägen. Någon som kan tipsa om hur jag enklast får ihop sågen? Kanske @ZipLock, som rivit en liknande såg vid tidigare tillfälle.
Skitklantigt, jag vet... Får jag nu bara ihop sågen igen så kommer den dock funka klockrent.
Redigerat:
Bästa svaret
Vi använder en gängstång med lite brickor för att trycka in den.
Sällan vi får in så gamla sågar nu för tiden, flera år sedan nån av oss gjorde det här på jobbet.
Lite svårt att förklara/visa när man inte har den framför sig.
Men du kanske får en uppenbarelse 😊
Sällan vi får in så gamla sågar nu för tiden, flera år sedan nån av oss gjorde det här på jobbet.
Lite svårt att förklara/visa när man inte har den framför sig.
Men du kanske får en uppenbarelse 😊
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Stort tack!T Toye_ skrev:
Ingen spontan uppenbarelse, tyvärr. 😅
Men, på något vis har ni alltså använt stången för att föra tillbaka stången (komprimera fjädern), och har trots det haft utrymme för att få ihop delarna. Måste fundera över hur f-n det ska gå till... Får kika på det ikväll.
Kommer du på något vis att förklara hur ni har gjort, så gör det väldigt gärna!
Och ja, jag vet att sågen är gammal. Det är inte så att jag gärna vill ha just denna såg/modell.
Det är bara det att utgifterna just nu är lite väl många och stora (renoverar ett gammalt hus, och stött på större problem än förutsett), varför jag helst väntar med att skaffa mig en ny såg.