Jag gillar dammsugare. Under en period hade vi totalt sex stycken i vår tvåa. Nu är vi nere i:

vanlig hushållsdammsugare
vanlig bordsdammsugare
CTL
roomba

Det saknas alltså en rejäl grovdammsugare för riktigt skitiga jobb. Jag har ganska god koll på hur jag vill att den ska se ut:

* verktygsstyrt till/frånslag
* ett första rejält cyklonsteg
* separata fin- & mickrofilter med backpulsrensning
* relativt billiga säckar (gärna plastsäck)

Dustcontrol ser på pappret ut att komma väldigt nära, men åtminstone de mindre modellerna ser ut att kompromissa ganska hårt på cyklonen (baserat på att bill pentz har rätt vad gäller cyklonseparation) och filterrensningen känns rätt primitiv. Dessutom är de rätt dyra, redan från instegsmodellerna. DC1800 auto går lös på runt 10k.

Festools AC-modeller rensar själv, men enstegsseparation med filter tror jag inte på alls för separation av stora mängder mineraliskt damm. Dessutom bär det mig emot att smutsa ned träbearbetningsmaskinerna.

Vilka andra rimliga alternativ finns?

En (kanske roligare) variant är ju att bygga själv. Jag tänker mig att man bygger en pentz-cyklon, bygger en hållare för dustcontrols filter och driver allt med en lite billigare, slaktad dammsugare med maskinstyrt tillslag. Kanske monterar på en billig pirra. Någon som byggt någonting liknande eller sett någon annan göra det?

Bygg själv såklart :)
Jag har bara byggt pentz cyklonen i papper för att träna lite innan det är dax att bygga i plåt,en stor till spån och en liten till pannrumet hade jag tänkt mig. Sen tänkte jag även bygga fläkthuset till spånsugen själv, men när ska man få tid.

Det verkar inte vara så svårt att knåpa ihop en iallafall. Och jag har sett amerikaner på div forum som modat sina dammsugare och cykloner till en enhet. Vilket fick mig att fundera på att bygga en egen asksug, men det finns så mycket roligt man vill göra så inget blir gjort :)

Redigerat:
  • Gilla
Ant.U
  • Laddar…
Real7 skrev:
...men det finns så mycket roligt man vill göra så inget blir gjort :)
Ja, det är väl mest det som är problemet. Med ett nyköpt hus med stora renoveringsbehov känns det lite tveksamt om min sambo kan övertygas till att det är en bra idé att börja med att bygga verktygen.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Här trodde jag att jag hade forumets hetaste tråd på gång men så tycks inte vara fallet. Hur kommer det sig att folk inte är mer intresserade av dammsugare? Har ni redan hittat någonting som fungerar tillräckligt bra? Gör ni inte saker som dammar?

Det borde va högtryck nu inför jul,för alla som vill ha omtapetserat och fint samt till dom förbannade barren.....;)

Det finns ganska många gamla trådar om dammsugare som fortfarande är ganska aktuella då just dammsugare inte har så extrem utveckling :)

Men det är alltid bra att eftersträva ren luft!
Jag tänkte köpa Metabo ASR 2050 från England då den ligger rätt i pris och är M-klassad ( om jag minns rätt)
men jag råkade köpa en stor makita när den var på 50% rea. Tråkigt nog har den inte variabel sugstyrka, det var en miss, men det känns ok med tanke på priset.
Men sen så gjorde jag en egen cyklon och då försvann behovet av en stor dammsugare.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/217231-enkel-cyklon-av-vagkon.html

Med facit /cyklon i hand så hade jag köpt en smidigare dammsugare, och filter rengöring är inte heller nödvändigt då typ inget hamnar i filtret när man har påse och cyklon.
Och efter tips på forumet så köpte jag påsar från ett företag i Polen, http://pro-filters.com/en_US/index då makitas påsar är riktigt dåliga. Påsarna från Polen är bra och billiga om man köper ett gäng så att frakten inte blir så hög/st, dessutom håller dom för flera vänder i dammsugaren.

Redigerat:
Real7 skrev:
Det finns ganska många gamla trådar om dammsugare som fortfarande är ganska aktuella då just dammsugare inte har så extrem utveckling :)

[...]
Tråkigt nog har den inte variabel sugstyrka, det var en miss, men det känns ok med tanke på priset.
Men sen så gjorde jag en egen cyklon och då försvann behovet av en stor dammsugare.
[länk]
.
Ja, det finns rätt många gamla trådar men de flesta (jag hittar) är mer av typen "hur lite pengar kan man lägga och få acceptabelt resultat" snarare än "hur får man så bra grejer som möjligt". Jag har haft billiga fulsugare. När jag körde betongspårfräs med en sådan var resultatet acceptabelt i ungefär en halv minut.

Hur bra fungerar det med variabel sugstyrka och cyklon? Jag trodde att man given en cyklon hade ett flöde vid vilket separationen blir maximal och att man inte skulle vilja avvika från det. Vill man ha ner flödena från verktyget skulle det då vara att föredra att läcka in luft innan cyklonen.

Jo det är sant att de flesta trådar handlar om den välbekanta balansgången mellan pris och kvalitet. Mitt undermedvetna drog nog slutsatsen att ingen vanlig hus renovering behöver bättre dammsugare än de bästa som nämns i trådarna.
Ska du fräsa betong regelbundet? Hade du bra påsar när du sög betong damm?
Om du har byggfirma då blir det ju en lite annorlunda kravbild och kostnad. Men som amatör med höga krav borde det funka med tex CTL + dustdeputy på en systainer, och sen hyra en värsting Dustcontrol för mer extrema moment.

Angående cykloner så har jag inte så bra uppfattning om optimalt flöde då jag inte sett några siffror på varken Oneidas eller clear vue, det vill dom inte skriva ut då dom vill attrahera så stor kundkrets som möjligt (gissar jag, kan ju missat siffrorna).Det är ju inte heller nödvändigt med perfekt separation i en cyklon till en dammsugare.
Men jag tror som du säger att det är bra att släppa in luft isf att dra ner flödet för mycket. Som jag förstått det så måste det vara mycket mer luft än damm i flödet för att separationen ska bli bra.

Real7 skrev:
Mitt undermedvetna drog nog slutsatsen att ingen vanlig hus renovering behöver bättre dammsugare än de bästa som nämns i trådarna.
Ska du fräsa betong regelbundet? Hade du bra påsar när du sög betong damm?
Jag kan väl egentligen inte heller säga att jag "behöver" en dustcontrol eller bättre egentligen men det är roligare med bra grejer. Och så är jag i allmänhet intresserad av vad som gör saker bra och av att göra dem bättre.

Jag ska snart flytta in i mitt första hus och en generell princip jag gillar är att skaffa de verktyg man tycker sig behöva när man behöver dem. Om man bara hyr saker kommer man förmodligen mycket billigare undan men man kommer inte att ha lika bra grejer till vardags när man spontant kommer på att man ska göra saker. Det är också trevligare att kunna köra på i sin egen takt.

Och, nej, jag hade inte bra påsar. Jag körde istället på (den förmodligen helt felaktiga) strategin med ett antal tvättbara filter som jag roterade över. Det var väldigt otillräckligt.

fiskbuggaren skrev:
Jag kan väl egentligen inte heller säga att jag "behöver" en dustcontrol eller bättre egentligen men det är roligare med bra grejer. Och så är jag i allmänhet intresserad av vad som gör saker bra och av att göra dem bättre.
Det som behövs är i princip tre saker:
  • Dammsugaren som diskuteras. Den skall ha hög sugförmåga, och den skall inte spruta ut finkornigt damm. Hög sugförmåga är billigt. Inte spruta ut finkornigt damm är viktigt men dyrt. Det är det sista som är klassningen. Min dammsugare är lika bra som en Festool eller Fein utom på sista punkten. Nästa kommer att vara klassad. Om den bara ville gå sönder...
  • Spånsug, som inte diskuteras, nödvändig om du har maskiner som generera spån. Min hyvel kostade mig ett panikköp av en spånsug.
  • Luftrenare. Vad du än har ovan, behöver du dessutom en luftrenare. Dess jobb är att hålla luften ren från fina partiklar, inte från de grova. Jag har inte en dustcontrol, tror inte man behöver just en sådan, men definitivt en luftrenare.

--- Mats ---

Plåt införskaffad. Vi får se om det här utvecklar sig till en byggtråd eller vad som händer.

• Gilla
Real7
  • Laddar…
Självklart skall du göra en egen dammsugare men tex Bills lilla cyklon. Det finns företag som bara säljer dammsugare motorer.
Jag har själv byggt både stor och liten av Bills design.

Pär

Vad har du för fläkt till den stora?

Om du menar min fläkt så är den tillverkad av Åkerstedt till ett före detta stockholms baserat företag som sålde fläktar med ett namn som jag ej kommer ihåg. Heter FAMP 025 4kw. Och FAM fläktar finns hos väldigt många tillverkare.

Pär

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.