58 288 läst · 332 svar
58k läst
332 svar
Sellpy tokiga annonser
Det finns säkert någon orsak till tokerierna. Jag kan tänka mig två möjliga orsaker:
1. Något företag till exempel Selpy tjänar pengar på att ta emot varor som de inte lyckas sälja. Angingen genom att behålla varorna och sälja dem i bulk till exempel som metallskrot eller genom att ta en hög provision av tidigare ägaren.
2. Penningtvätt. Att köpa varor av varandra för hutlösa överpriser är ju ett klassiskt sätt att tvätta vinsterna från knarkhandel och människohandel och häleri och utpressning och andra dylika verksamheter.
1. Något företag till exempel Selpy tjänar pengar på att ta emot varor som de inte lyckas sälja. Angingen genom att behålla varorna och sälja dem i bulk till exempel som metallskrot eller genom att ta en hög provision av tidigare ägaren.
2. Penningtvätt. Att köpa varor av varandra för hutlösa överpriser är ju ett klassiskt sätt att tvätta vinsterna från knarkhandel och människohandel och häleri och utpressning och andra dylika verksamheter.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 289 inlägg
Tror det står i den här tråden, lite längre upp, hänger ihop med deras prismodell...H heimlaga skrev:Det finns säkert någon orsak till tokerierna. Jag kan tänka mig två möjliga orsaker:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
De här priserna är väl inte konstigare än ahlsell och allt vad bluffbolagen heter?
Jag brukar handla på tradera via firman, då får man 95% rabatt och ett kvitto där det står fullpris som man kan visa för kunden... . Vi second hand-verkare måste ju också ha mat på bordet, kan inte vara så svårt att förstå!
Jag brukar handla på tradera via firman, då får man 95% rabatt och ett kvitto där det står fullpris som man kan visa för kunden... . Vi second hand-verkare måste ju också ha mat på bordet, kan inte vara så svårt att förstå!
90:- ny, nu bara 1500:- på Sellpy. https://www.tradera.com/item/340844/345319615/canon-blackpatron-cli-521bk-svart
Eller dessa skydd till handkontroll. https://www.tradera.com/item/301014/346267404/nintendo-spelkontroll-wii-kontroll-skyd-
Eller dessa skydd till handkontroll. https://www.tradera.com/item/301014/346267404/nintendo-spelkontroll-wii-kontroll-skyd-
Ja, det är helt galet. Står lite mer högre upp i tråden om hur deras tjänst funkar, men det framgår ingen helt uppenbar orsak till vad de skulle tjäna på att lägga ut grejorna till helt orimliga priser. Så vitt jag förstår modellen tjänar de ändå bäst på de prylar som faktiskt säljs. Däremot står det något om att priset sätts av någon automatisk robot, så det kanske helt enkelt är förklaringen. AI i sitt esseuseless skrev:
Hur som helst är det tråkigt att Tradera låter dem spamma sönder deras tjänst. Liknande situation i vissa kategorier på eBay, t.ex. företag som lägger ut 6000 annonser på samma grej.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 289 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 411 inlägg
Kan förklara varför det tar sån tid med lantmäteriförrättningar.
"Hur många gram går det nu på en kilometer igen?"
"Hur många gram går det nu på en kilometer igen?"
I mitt vardagsskådande så lägger jag märke till diverse ting som diskuteras, däribland detta sellpy-fenomen, med dess signifanta kartonger som dyker upp här och var och fångar min blick. Sedemera kan man inte låta bli att dra tanken "nu är det nån stackars jävel som har fått överbetala för skit".
Allvetare
· Västra götaland
· 9 289 inlägg
Nja... "även en blind höna..."Putten skrev:
Jag har köpt en Harry Potter-bluray för några kronor en gång, till barnens stora nöje...
Alla annonserna är ju inte så här galna som tur är. Har köpt en del barnkläder till rimliga priser.Putten skrev: