?
harry73 harry73 skrev:
Det var problem med bokföringen och därmed skatten som gjorde att några av bröderna blev dömt för Ekobrott, och att de var dömt fanns med i artikeln.

Sedan var det mysiga och trevliga killar, men när de kände sig lurad eller när de fick kritik, kunde de inte hantera det och gick saker överstyr. Jag vet vilka problem några av grannarna hade och de hade helt rätt i sin kritik och det var fel att hänga ut dom som dom gjorde.
Jag hörde också om jordsäcken som glömdes vid betalningen och det var för mig anledningen att sluta handla där.
Så jag tror att jag är rätt så bra insatt, och har ingen lust att försvara vad de gjorde, men det betyder inte att de ingår i familjeklanen. Det gjorde de i alla fall inte innan.
Jag kommer inte ihåg hela jargongen. Men de fick verkligen folket med sig. Men minsta lilla motstånd så blev det inte så trevligt. De var typiska mardrömsgrannen som ingen vill ha.

Må den delen inte vara maffia men kriminella var de.

• Gilla
Anders5222 och 1 till
  • Laddar…
L
En polare från trakten berättade om "farmen". De trevliga och mysiga bröderna hotade en granne till livet och försökte preja honom av vägen. De grannar och andra drabbade som ville få bort bröderna från den tidigare lugna bygden hängdes ut som rasister i Facebookgrupper som hyllade de fantastiska bröderna som "en tillgång" och "förebild" (det var nån politiker som höll dom om ryggen också) och en av dom hade visst planer på att bli statsminister.

Redigerat:
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
harry73
L Lärospånet skrev:
En polare från trakten berättade om "farmen". De trevliga och mysiga bröderna hotade en granne till livet och försökte preja honom av vägen. De grannar och andra drabbade som ville få bort bröderna från den tidigare lugna bygden hängdes ut som rasister i Facebookgrupper som hyllade de fantastiska bröderna som "en tillgång" och "förebild" (det var nån politiker som höll dom om ryggen också) och en av dom hade visst planer på att bli statsminister.
Jag sa ju tidigare att historien är mycket saftigare än byggahus-artikeln berättar :)

harry73 harry73 skrev:
Jag sa ju tidigare att historien är mycket saftigare än byggahus-artikeln berättar :)
Du verkar ha koll på farmen, stämmer det att de låste in en kund som glömde betala för en säck med jord? Vad hände egentligen? Läst en rad om händelsen någonstans men inte mer, och när jag googlar hittar jag ingen artikel om det.

harry73
Vad jag hörde, var att en kund hade lastat in en eller två säckar jord, som de hade liggandes utanför butiken. Därefter hade de gått in för att handla och vid betalningen glömd att nämna jordsäckarna. När de därefter ville lämna affären körde en av bröderna dom fast med deras traktor. Jag vet inte om det var i butiken, som då delvis var uppbyggt av höbalar med presenning över (härligt brandfarligt) eller om de bara blockerade bilen, när den skulle köra från parkeringen.
Vad som hände därefter vet jag inte, men en tidigare skribent menade att de hotade, tog betalkortet och tvingade fram en betalning på 1700 kr. Det kan säkert stämma. I början var Sularpsfarmen väldigt trevligt med glass och kaffeförsäljning, samt höns och andra fåglar som man kunde titta på och klappa. Men det blev bara större och större och allt det roliga småskaliga försvann.
Men det gjorde också att friktionen mellan bröderna och andra (kunder, kommunen, skatteverket, grannar) blev större. Och det är något de inte kan hantera, får de kritik är det reptilhjärna som gäller och då blir det galet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
@harry73 Tack för förtydligandet!

Hört det var 17000 inte 1700

harry73
Ja, det är också vad @slaskman skrev I inlägg #11, så det stämmer säkert.
Jag tycker att själva handlingen är det viktiga och inte beloppet.
Men med 17000 blir ju incitamenten att faktiskt gå till polisen och göra en anmälan för rån och hot lite större.

Naiva Sverige i ett nötskal. Man undrar ju varför det får pågå så länge… suck

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Flock mentaliteten. Alla är överens om att det är på ett sätt. Säger då någon något annat blir den hackkyckling helt utan att någon reflekterar över vad som sägs. Det är samma sak här, kommer man med en åsikt som inte är den gängse i tråden får man massiv kritik. Även modereringen hänger med i det spåret. På FB är det sannolikt ännu värre.

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Känner folk som bor där och det var helt enkelt rena maffiafasoner. Företagen inne i byn fick besök och hot om att sälja eller lägga ner, annars… Men PR-kåta politiker och svenska journalister har ju sin egen agenda så den här glöden fick pyra bra länge innan den flammade upp ordentligt.

Själv undrar jag när Hörby kommer börja brinna för jag har då aldrig sett så många mångmiljonsportbilar med mångkulturella tonåringar cruisa runt i en liten håla i ingenting. Rena Monte Carlo. Tydligen är det känt av de boende att det är ett rejält knarkhandlarnäste men jag förmodar att politiker och journalister tittar åt andra hållet.

• Gilla
peterlindahl och 2 till
  • Laddar…
Hörby rena hillbilly land

harry73
S segv skrev:
Känner folk som bor där och det var helt enkelt rena maffiafasoner. Företagen inne i byn fick besök och hot om att sälja eller lägga ner, annars… Men PR-kåta politiker och svenska journalister har ju sin egen agenda så den här glöden fick pyra bra länge innan den flammade upp ordentligt.

Själv undrar jag när Hörby kommer börja brinna för jag har då aldrig sett så många mångmiljonsportbilar med mångkulturella tonåringar cruisa runt i en liten håla i ingenting. Rena Monte Carlo. Tydligen är det känt av de boende att det är ett rejält knarkhandlarnäste men jag förmodar att politiker och journalister tittar åt andra hållet.
Jag förstår inte hur ditt inlägg hänger ihop med artikeln,tråden, Lomma trädgård eller bröderna från Sularpsfarmen.
Men säger du Hörby, tänker jag epa-traktorer och politiker som försöka påverka undervisningen
https://skolvarlden.se/artiklar/sd-politiker-forsokte-styra-larares-lektion
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...r-vansterpropaganda-tanker-spela-in-lektioner
Så visst något är galet i Hörby.

?
S segv skrev:

De har haft problem ett par år i Hörby.
Politikerna bryr sig inte så mycket. Sen har det väl brunnit en del där med? Åtminstone blivit storbråk och sånt skit.

? Rkarlsson skrev:
De har haft problem ett par år i Hörby.
Politikerna bryr sig inte så mycket. Sen har det väl brunnit en del där med? Åtminstone blivit storbråk och sånt skit.
Ja, inte ett dugg överraskande. Jag har ingen koll för jag har slutat följa massmedia och flyttade ut på landet för att slippa se Sverige dö som det gör nu. Ska inte läsa såna här trådar för man blir bara ledsen och förbannad och det är inget jag är intresserad av att vara. Tillbaka till trädgården istället!

• Gilla
Screew och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.