harry73
Undrade redan när ni skulle skriva artikeln. Jag länkar också till artikeln i Sydsvenskan om detta, för historien är mycket saftigare än man kan läsa här.
https://www.sydsvenskan.se/2021-06-...illbaka-med-nya-foretag-och-nya-lurade-kunder

Bröderna drev Sularpsfarmen mellan Lund och Södra Sandby. Ett väldigt trevligt ställe till en början, men senare blev det rena dårhuset. Jag misstänker att de bokföringsbrott som nämns i artikeln kommer från denna tiden.
Att de inte visste någonting om bokföring, kunde man se redan då. Så att SKV knackade på var inte oväntat.

Men nu verkar de ju ha byggt upp ett rejält imperium med tveksamma affärsmodeller.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
harry73
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S
Redaktionen Redaktionen skrev:
Fyra trädgårdsföretag blåser kunder och skickar räkningar på hundratusentals kronor utan att ha utfört något arbete.

Du kan läsa artikeln här: Se upp: 4 trädgårdsbolag i Skåne har tagits över av kriminella
Då måste ju nästa fråga vara: varför stänger inte myndigheterna ner verksamheten. Ta bort näringstillstånden och företagsregistreringen. Då har ju folk som söker via skatteverket möjlighet att göra sig en uppfattning om det är ett seriöst företag eller som nu, ett bluffdito. Står det t ex "avregistrerat pga oserös verksamhet" skulle det underlätta för de som ska anlita en entreprenör. Myndigheter måste bli mycket tuffare och snabbare att styra upp sådana här avarter. Att kommuner låter sig duperas är ett skämt och betalar ut idiotbelopp utan kontroll. Det är så dags efteråt. Det är ju lika illa med föreningsstödet. Det betalas oftast ut utan djupare efterforskning av verksamheten innan utbetalning.
Varför ska våra skattepengar finansiera obskyr verksamhet utan kontroll?
 
  • Gilla
Lived och 19 till
  • Laddar…
Lucky2015
Väldigt bra att forumet tar upp dessa företag och att de nu är i media. Förhoppningsvis "räddar" dessa artiklar många från att drabbas av dessa oseriösa företagare. Vi får hålla tummarna att de går i konkurs inom en snar framtid men tyvärr startar de ofta upp nya företag direkt efter sina konkurser.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M
harry73 harry73 skrev:
Undrade redan när ni skulle skriva artikeln. Jag länkar också till artikeln i Sydsvenskan om detta, för historien är mycket saftigare än man kan läsa här.
[länk]
Betalväggad artikel, som nästan hela Sydsvenskan numera och så länge de avlönar skvatt galna skribenter som Per T och Moa Berglöf går det inte att betala för den heller.
 
  • Gilla
Canutos och 5 till
  • Laddar…
harry73
M mnils skrev:
Betalväggad artikel, som nästan hela Sydsvenskan numera och så länge de avlönar skvatt galna skribenter som Per T och Moa Berglöf går det inte att betala för den heller.
Då får du bara anta att historien är mycket saftigare än man kan läsa i Byggahus-artikeln :)
 
  • Gilla
  • Haha
Half-Leif och 2 till
  • Laddar…
Finns en anledning att namnbyte gjordes. Det är en kriminell klan helt i paritet med dom som nämns i Göteborg. Extremt otrevliga individer med en hel del våldskapital. Finns mycket att läsa om dom på nätet. Förövrigt blåste de min granne på 12000
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nu ska vi inte överdriva. Det finns många med samma efternamn och inte alla är med I en kriminell klan.
Så som jag har förstått det, är det en annan gren av släkten som ingår i en kriminell klan och är sularpsbröderna en snäll och inte kriminell gren av familjen.
Sedan tror jag direkt att det som står i artikeln stämmer och att de kan skicka dubbla fakturor, har oreda i bokföringen och mycket mer, men det är inte samma sak som att blivit lurad av maffian.
 
  • Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu ska vi inte överdriva. Det finns många med samma efternamn och inte alla är med I en kriminell klan.
Så som jag har förstått det, är det en annan gren av släkten som ingår i en kriminell klan och är sularpsbröderna en snäll och inte kriminell gren av familjen.
Sedan tror jag direkt att det som står i artikeln stämmer och att de kan skicka dubbla fakturor, har oreda i bokföringen och mycket mer, men det är inte samma sak som att blivit lurad av maffian.
harry73 harry73 skrev:
Nu ska vi inte överdriva. Det finns många med samma efternamn och inte alla är med I en kriminell klan.
Så som jag har förstått det, är det en annan gren av släkten som ingår i en kriminell klan och är sularpsbröderna en snäll och inte kriminell gren av familjen.
Sedan tror jag direkt att det som står i artikeln stämmer och att de kan skicka dubbla fakturor, har oreda i bokföringen och mycket mer, men det är inte samma sak som att blivit lurad av maffian.
Jag bor i en grannkommun till Sularpsfarmen, och vet en del vad som hände där. Bla låste dom in kunder, snodde kontokortet och drog 17000 för en säck jord...
 
  • Gilla
  • Wow
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu ska vi inte överdriva. Det finns många med samma efternamn och inte alla är med I en kriminell klan.
Så som jag har förstått det, är det en annan gren av släkten som ingår i en kriminell klan och är sularpsbröderna en snäll och inte kriminell gren av familjen.
Sedan tror jag direkt att det som står i artikeln stämmer och att de kan skicka dubbla fakturor, har oreda i bokföringen och mycket mer, men det är inte samma sak som att blivit lurad av maffian.
Nej det är väl inte skattefusket som gjorde att de blåste upp sig så extremt.
En sak är väl att grannar som skickat in klagomål om svartbyggen som hindrade brandkår. En av de som klagade blev uthängd och hotad, inte av själva ägaren utan någon i hans närhet.

Sen det andra med misskötsel av djuren, skattebrott, lurendrejeri och att det blev någon form av massbostäder där det kvittar. Det står 29 st skrivna där idag.

Sularpsfarmen - framgången som är en mardröm för grannarna (expressen.se)
Mysig kille.
 
  • Gilla
  • Wow
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
P
Redaktionen Redaktionen skrev:
Fyra trädgårdsföretag blåser kunder och skickar räkningar på hundratusentals kronor utan att ha utfört något arbete.

Du kan läsa artikeln här: Se upp: 4 trädgårdsbolag i Skåne har tagits över av kriminella
Returnera ett mail för alla felaktiga fakturor med texten BESTRIDES pga. (vad orsaken nu är).
Betala aldrig en felaktig faktura, vägrar företaget att skicka en korrekt faktura, betal inte !
Detta ska du även göra till eventuella inkassobolag skurkarna anlitar (eller kontrollerar).
Skulle skurkarna eller inkassobolaget gå via Kronofogdemyndigheten ska du göra det samma, bestrid och skicka med kopior på tidigare kommunikation med skurkarna.
Har själv fått gå igenom denna process med telebolaget Tre, som tyckte att de kunde minska tillåten datavolym per månad utan att jag skulle kunna häva avtalet, men de fick krypa till korset. Jag kommer aldrig att köpa något från Tre som resultat av deras inkompetens.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
M
harry73 harry73 skrev:
Då får du bara anta att historien är mycket saftigare än man kan läsa i Byggahus-artikeln :)
Jag vet redan en hel del om det här då jag inte läser gammelmedia så får jag både reda på saker långt tidigare och dessutom mer detaljerat och ofiltrerat.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
harry73
R Rkarlsson skrev:
Nej det är väl inte skattefusket som gjorde att de blåste upp sig så extremt.
Det var problem med bokföringen och därmed skatten som gjorde att några av bröderna blev dömt för Ekobrott, och att de var dömt fanns med i artikeln.

Sedan var det mysiga och trevliga killar, men när de kände sig lurad eller när de fick kritik, kunde de inte hantera det och gick saker överstyr. Jag vet vilka problem några av grannarna hade och de hade helt rätt i sin kritik och det var fel att hänga ut dom som dom gjorde.
Jag hörde också om jordsäcken som glömdes vid betalningen och det var för mig anledningen att sluta handla där.
Så jag tror att jag är rätt så bra insatt, och har ingen lust att försvara vad de gjorde, men det betyder inte att de ingår i familjeklanen. Det gjorde de i alla fall inte innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.