Om jag förstod det rätt så hade du i princip noll ventilation idag (passiv frånluft utan ordentlig tilluft). Med andra ord nästan ingen luftomsättning, vilket i sin tur betyder att ganska lite av värmen försvinner ut genom ventilation. Så argumentet med att återvinna 70-80% av värmen köper inte jag.
Det som rimligtvis kommer hända i ditt fall, om du installerar ftx, är att luftomsättningen kommer öka markant, med mycket bättre inomhusklimat som följd. Däremot kommer nog din förbrukning öka.
Men, på andra sidan gick du rådet att installera pax fläktar för att öka luftomsättningen. Vilket kommer öka din energiförbrukning, huvudsakligen inte för att fläkten drar ström, men för att fläktarna drar ut mer värme ur huset, något det behöver kompenseras för. Så vips så lönar det sig att installera ftx eftersom du återvinner denna värme.
Konverterade själv från mekanisk frånluft till ftx i våras. Räknade på det innan och en typisk skånsk vinterdag, så drog frånluften ut ca 1-1.5kW (delta 20 grader), något som nu kommer återvinnas. Har gjort allt arbete själv och har hitintills kostat 50kkr (har ovk och några väggar kvar att återställa). Definitivt inget svårt arbete, och normalhändige klarar det utan problem.
Edit, en annan fördel med ett modernt aggregat som jag glömde nämna är att det är relativt enkelt att koppla ihop med larmet, så när huset är tomt kan man sänka ventilationen och på så vis minska luftomsättningen och fläktarnas förbrukning. Samma gäller nätterna.
Det som rimligtvis kommer hända i ditt fall, om du installerar ftx, är att luftomsättningen kommer öka markant, med mycket bättre inomhusklimat som följd. Däremot kommer nog din förbrukning öka.
Men, på andra sidan gick du rådet att installera pax fläktar för att öka luftomsättningen. Vilket kommer öka din energiförbrukning, huvudsakligen inte för att fläkten drar ström, men för att fläktarna drar ut mer värme ur huset, något det behöver kompenseras för. Så vips så lönar det sig att installera ftx eftersom du återvinner denna värme.
Konverterade själv från mekanisk frånluft till ftx i våras. Räknade på det innan och en typisk skånsk vinterdag, så drog frånluften ut ca 1-1.5kW (delta 20 grader), något som nu kommer återvinnas. Har gjort allt arbete själv och har hitintills kostat 50kkr (har ovk och några väggar kvar att återställa). Definitivt inget svårt arbete, och normalhändige klarar det utan problem.
Edit, en annan fördel med ett modernt aggregat som jag glömde nämna är att det är relativt enkelt att koppla ihop med larmet, så när huset är tomt kan man sänka ventilationen och på så vis minska luftomsättningen och fläktarnas förbrukning. Samma gäller nätterna.
Du har verkligen en bra poäng här. Grejen är den att när vi duschar nu (och åren som gått) har vi ju varit tvungna att öppna fönstret på toa för att vädra ut ångorna, vilket definitivt borde vara mer energikrävande än en paxfläkt som är fuktstyrd (säger men så ens?). Hmm nu fick jag argument för min billiga lösning haha!J JSten skrev:Om jag förstod det rätt så hade du i princip noll ventilation idag (passiv frånluft utan ordentlig tilluft). Med andra ord nästan ingen luftomsättning, vilket i sin tur betyder att ganska lite av värmen försvinner ut genom ventilation. Så argumentet med att återvinna 70-80% av värmen köper inte jag.
Definitivt, en paxfläkt som lokalt bara drar ut fukt när det behövs kommer vara mycket mer energieffektivt än ftx som går hela tiden. Börjar man däremot lägga till ett grundflöde, då är det nog läge att börja räkna på det.Ninashus skrev:Du har verkligen en bra poäng här. Grejen är den att när vi duschar nu (och åren som gått) har vi ju varit tvungna att öppna fönstret på toa för att vädra ut ångorna, vilket definitivt borde vara mer energikrävande än en paxfläkt som är fuktstyrd (säger men så ens?). Hmm nu fick jag argument för min billiga lösning haha!
Med det sagt, komforten man får med ftx är lätt värt pengarna om du frågar mig. Uppvuxen i ett hus från sent 80 tal med ftx, inga kalla drag, och frisk luft hela tiden. Bodde sedan i lägenhet en tid och nu i hus, och har stört mig på kall tilluft och dålig luft i vissa rum, så för mig var det självklart att installera...
Jo jag vet vad du menar, växte också upp i hus med FTX och känner mig verkligen instängd i detta huset på vintern. Men har inte reagerat i de andra 2 husen jag bott i som inte hade FTX. Behöver pengarna till bland annat takbyte och ev. Solceller samt två toaletter som det börjar bli dags för. Men eftersom vinden ska tilläggsisoleras snart så tänkte jag att OM ftx ska in så skulle den ju in innan isoleringen så att säga.J JSten skrev:Definitivt, en paxfläkt som lokalt bara drar ut fukt när det behövs kommer vara mycket mer energieffektivt än ftx som går hela tiden. Börjar man däremot lägga till ett grundflöde, då är det nog läge att börja räkna på det.
Med det sagt, komforten man får med ftx är lätt värt pengarna om du frågar mig. Uppvuxen i ett hus från sent 80 tal med ftx, inga kalla drag, och frisk luft hela tiden. Bodde sedan i lägenhet en tid och nu i hus, och har stört mig på kall tilluft och dålig luft i vissa rum, så för mig var det självklart att installera...
J JSten skrev:Definitivt, en paxfläkt som lokalt bara drar ut fukt när det behövs kommer vara mycket mer energieffektivt än ftx som går hela tiden. Börjar man däremot lägga till ett grundflöde, då är det nog läge att börja räkna på det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror du om en sådan lösning? FDX flow kanske kan vara ett alternativ?
Har personligen ingen erfarenhet av dessa. Vill minnas att det har diskuterats förr på forumet, så kan nog vara värt att söka lite.Ninashus skrev:
Kollade lite på specifikationen för Fresh Flow FDX (https://fresh.se/produkter/varmeatervinning/810001), antar att det var den du syftade på... Är nog främst tänkt som ventilation av sovrum, vardagsrum etc. 43m3/h (12l/s) är nämligen inte mycket att hurra för. Snabb googling pekar på att en badrumsfläkt ligger på runt 110m3/h. Ett annat problem att använda den i ett badrum är att den inte kommer ventilera ut fukten. Om jag har förstått dess funktion rätt så fungerar den lite som en roterande värmeväxlare (med skillnaden att flödesriktningen växlar över tiden, medans i en roterande värmeväxlare roterar trumman mellan flödena), så när den blåser ut kondenserar luften i "värmebstteriet" och när den blåser in så avdunstar den och följer med in igen. Så den löser inte dina fuktproblem i badrummet.
Dessutom rekommenderar de en per rum, och de kostar runt 7kkr, så man är ju snart uppe i samma pris som för ftx. Installationen blir förvisso kanske enklare om man kan få till strömmatningen på ett vettigt sätt.
Say what, har inte forumet Unicode stöd!?!? Edit, tydligen inte, skrämmandeM MrDizzy skrev:
Produkter som diskuteras: "Fresh FDX"
Ventilationsaggregat Flow FDX Fresh
Decentraliserat ventilationsaggregat
6 359 kr inkl moms
Läs mer
Där sa du något som jag inte tog med i mitt resonerande...J JSten skrev:Om jag förstod det rätt så hade du i princip noll ventilation idag (passiv frånluft utan ordentlig tilluft). Med andra ord nästan ingen luftomsättning, vilket i sin tur betyder att ganska lite av värmen försvinner ut genom ventilation. Så argumentet med att återvinna 70-80% av värmen köper inte jag.
När jag argumenterade för detta senast så gällde det min systers hus som idag har mekanisk FT ventilation, jag kämpar med att få henne att inse att de få tusenlappar det skulle kosta att montera ett FTX aggregat kommer betala sig på enbart några vintermånader...
Jo jag har försökt googla och läsa men med begränsade kunskaper är det inte helt lätt att förstå ändå. Tack för att du försöker förklara!J JSten skrev:Har personligen ingen erfarenhet av dessa. Vill minnas att det har diskuterats förr på forumet, så kan nog vara värt att söka lite.
Kollade lite på specifikationen för Fresh Flow FDX ([länk]), antar att det var den du syftade på... Är nog främst tänkt som ventilation av sovrum, vardagsrum etc. 43m3/h (12l/s) är nämligen inte mycket att hurra för. Snabb googling pekar på att en badrumsfläkt ligger på runt 110m3/h. Ett annat problem att använda den i ett badrum är att den inte kommer ventilera ut fukten. Om jag har förstått dess funktion rätt så fungerar den lite som en roterande värmeväxlare (med skillnaden att flödesriktningen växlar över tiden, medans i en roterande värmeväxlare roterar trumman mellan flödena), så när den blåser ut kondenserar luften i "värmebstteriet" och när den blåser in så avdunstar den och följer med in igen. Så den löser inte dina fuktproblem i badrummet.
Dessutom rekommenderar de en per rum, och de kostar runt 7kkr, så man är ju snart uppe i samma pris som för ftx. Installationen blir förvisso kanske enklare om man kan få till strömmatningen på ett vettigt sätt.
Say what, har inte forumet Unicode stöd!?!? Edit, tydligen inte, skrämmande
Ja, med fungerande frånluft utan återvinning är det en no-brainer att installera FTX om du frågar mig, framförallt med dessa elpriserna (beror såklart lite på hur lätt det är få till tilluft...K Kasken skrev:Där sa du något som jag inte tog med i mitt resonerande...
När jag argumenterade för detta senast så gällde det min systers hus som idag har mekanisk FT ventilation, jag kämpar med att få henne att inse att de få tusenlappar det skulle kosta att montera ett FTX aggregat kommer betala sig på enbart några vintermånader...
Ja, det är tyvärr en del att sätta sig in i, men som tur är finns detta forumNinashus skrev:
Sorry för OT i tråden, men det är så illa att jag faktiskt skrev mekanisk FT ventilation, de har alltså redan idag mekanisk frånluft och tilluft.... Så det bortom all tvekan en no-brainer att bara dunka dit ett FTX aggregat.J JSten skrev:
Jag önskar att det var lika självklart att lägga 120tkr på det.K Kasken skrev:
Varför sänker man FTX på natten?J JSten skrev:Om jag förstod det rätt så hade du i princip noll ventilation idag (passiv frånluft utan ordentlig tilluft). Med andra ord nästan ingen luftomsättning, vilket i sin tur betyder att ganska lite av värmen försvinner ut genom ventilation. Så argumentet med att återvinna 70-80% av värmen köper inte jag.
I det fallet så finns ju redan frånluft och tilluftsrör, så kostnaden för att installera FTX borde i bästa fall bara vara själva aggregatet, och de ligger runt 20-30kkr.Ninashus skrev:
Tänker att sovande personer omsätter mindre mängd syre och därför borde ventilationsbehovet minska. Har dock inga belägg för detta så kan ha helt fel.P perka99 skrev: