Kan flika in med mina erfarenheter av FTX som installerades för nästan exakt 11 månader sedan.
Aggregatet är ett Östberg Heru 100 S EC och det är injusterat efter våra 155m² 1,5 plan. Specad elförbrukning är inte samma som i praktiken. Under de varma månaderna står rotorn stilla när ingen återvinning behövs och elförbrukning ligger på ca 50W i timmen. Nu när det är lite svalare ute och i vinter drar elförbrukningen iväg till ca 70W. Totalt blir det runt 500-600 kWh på ett år.
Luften inomhus är kanon. Får ingen imma på stora speglarna i badrummet när vi duschar.

Så på dina 125m² hade jag utan tvekan investerat i ett FTX. Sen hade jag värmt huset med en luftvärmepump tills plånboken blivit full igen!!!
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Kan flika in med mina erfarenheter av FTX som installerades för nästan exakt 11 månader sedan.
Aggregatet är ett Östberg Heru 100 S EC och det är injusterat efter våra 155m² 1,5 plan. Specad elförbrukning är inte samma som i praktiken. Under de varma månaderna står rotorn stilla när ingen återvinning behövs och elförbrukning ligger på ca 50W i timmen. Nu när det är lite svalare ute och i vinter drar elförbrukningen iväg till ca 70W. Totalt blir det runt 500-600 kWh på ett år.
Luften inomhus är kanon. Får ingen imma på stora speglarna i badrummet när vi duschar.

Så på dina 125m² hade jag utan tvekan investerat i ett FTX. Sen hade jag värmt huset med en luftvärmepump tills plånboken blivit full igen!!!
Tack för att du delar din erfarenhet, blev nyfiken, vilken fläkthastigheten är aggregat inställt på? Har ett heru 100s nextgen, fläktarna står på 60 respektive 55%. När jag mätte för någon dag sedan drog den runt 105W, oklart om rotorn gick.
 
J JSten skrev:
Tack för att du delar din erfarenhet, blev nyfiken, vilken fläkthastigheten är aggregat inställt på? Har ett heru 100s nextgen, fläktarna står på 60 respektive 55%. När jag mätte för någon dag sedan drog den runt 105W, oklart om rotorn gick.
Mina fläktar står inställda på 65% frånluft och 55% tilluft. Mitt Heru är oxå ett Next Generation. Mäter elförbrukningen med en enkel mätare som man sätter i vägguttaget. Har två olika så ja kan testa den andra och se om den mäter annorlunda.

Heru 100 S är alltså ett sidoanslutet aggregat? 100 T är toppanslutet. Tänker så vi menar samma.
 
R Runnis skrev:
Mina fläktar står inställda på 65% frånluft och 55% tilluft. Mitt Heru är oxå ett Next Generation. Mäter elförbrukningen med en enkel mätare som man sätter i vägguttaget. Har två olika så ja kan testa den andra och se om den mäter annorlunda.

Heru 100 S är alltså ett sidoanslutet aggregat? 100 T är toppanslutet. Tänker så vi menar samma.
Ja precis, 100s som är sidoanslutet, detta: https://fsp.ostberg.com/products/4396/heru-100-s-ec/?region=se&lang=en
Mätte med en tångamperemeter, så får ju den skenbara effekten (inklusive reaktiv effekt som man i dagsläget inte betalar för). Sen uppskattade jag spänningen till 230v, gissar på att vi har något högre spänning. Så finns nog viss osäkerhet i mitt mätresultat, men borde inte vara helt fel... Ska ta och mäta igen.
 
Ninashus Ninashus skrev:
[bild][bild]

Vad tror du om en sådan lösning? FDX flow kanske kan vara ett alternativ?
jag har en far som vi satte in (liknande dessa ) blauberg mini ftx soliduct utgånget... jaja
hos, iaf.... till ett 117kvm hus så räcker det egentligen inte till, men antingen det eller självdrag så ...

personligen har jag satt in ett östbergs 160S , i princip själv, ca 50000...., tog in offerter men när dom ville ta ca 20K extra BARA för material som jag kunde köpa in själv då kavlade man upp ärmarna och gjorde det jobbet själv...
jag tog in några killar på ett par timmar för att fästa det sista på vinden för jag "tappa sugen" ett tag... och jag skulle väl egentligen göra en OVK med, men ja.. det får vara....
luften är mkt behaglig, förbrukningen är måttlig i det hela...
 
  • Gilla
Ninashus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.