Det är en skräppa, ett vanligt ogräs.

• Gilla
Jeanettan
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det är en skräppa, ett vanligt ogräs.
Tack, då är det bara att rycka upp🙂

Någon med tips på vad detta kan vara? Fullkomligt överallt i rabatten i år. Trodde först det var höstflox så lät de vara men insett nu att så är inte fallet.

Dunört?

• Okända gröna växter i rabatt, misstagna för höstflox, troligtvis dunört, med rostig kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna bladväxter i rabatt, okänd art, möjligen dunört, i skärpa med oskarp bakgrund.
    Skapa konto
  • Hand som håller en okänd grön planta med rötter framför trätrall, fråga om det är dunört.
    Skapa konto
Maria T
N norrgrd skrev:
Någon med tips på vad detta kan vara? Fullkomligt överallt i rabatten i år. Trodde först det var höstflox så lät de vara men insett nu att så är inte fallet.

Dunört?
Gissning från en tant - Lundkovall, även kallad Natt och Dag. Rätt likt i alla fall, och de trivs i min trädgård också.

Edit: Annars tycker jag din gissning är nog så bra, tror jag har [dunört] också men aldrig känt till namnet.

• Gilla
norrgrd
  • Laddar…
N norrgrd skrev:

Dunört?
Dunört känns absolut som en bra gissning. Kolla upp vit dunört, Epilobium ciliatum.

• Gilla
norrgrd
  • Laddar…
Hej!
Vet någon vad detta är för något "ogräs" trivs där det finns sand grus, luktar mycket och getingar och bin älskar dom :)

• En lång, grön växt med vita blommor på en mörk träyta, med roten synlig och person i gröna byxor syns delvis i bilden.
    Skapa konto
  • Bilden visar en växt med vita små blommor längs en sandig vägkant omgiven av grönska och träd.
    Skapa konto
Vit sötväppling?

• Gilla
olafixar
  • Laddar…
Har googlat och det stämmer nog att det är Vit Sötväppling...och då tror jag inte att den klassas som ogräs. Ska spara den åt alla bin 🙂 Tack för snabbt svar! 👍

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
"Ogräs är inga speciella växter, utan växter som växer på fel plats." sa min äldste son när han var liten och jag hade förklarat vad vi skulle ta bort när vi rensade i rabatten.

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.