S Sofiagrafstrom skrev:
Och detta?
Ser ut som Rallarros.

mg765 mg765 skrev:
Jag tycker det ser ut som kvickrot på båda bilderna. På första bilden längst nere i högra hörnet samt lite utspritt är det vitgröe.
Då har jag helt missuppfattat vitgröe! Jag har alltid trott att vitgröe är de där grova grässtråna som växer längs marken...:thinking:

Hej,

Lånar tråden lite. Vi har sått ny gräsmatta i år och tyvärr så hr vi fått en viss ogräs som har spridit sig som bara den. Vi har inte haft denn ogräsvariant tidigare så misstänker att detta var något som följde med matjorden. Här kommer en bild:

Ogräs i en nysådd gräsmatta, troligtvis från medföljande matjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även följt tråden om MCPA och att få bort ogräs. Skulle ex Dicotex kunna ta kål på denna ogräsvariant?

Jag tycker det ser ut som svinmålla, klibbkorsört, nån plister och diverse maskros. Klipp gräset så får de vad de tål. Bekämpningsmedel kan du fundera på nästa år.

Jag tycker det ser ut som vanlig svinmålla. Det brukar vara det första som dyker upp i jorden och det kan bli mycket. Men i en gräsmatta är det nog inga problem, den tycker inte om att klippas och brukar försvinna ganska snart när man börjar klippa gräsmattan. Jag misstänker också att den inte tål konkurrens av andra växter särskilt bra. Den brukar mest synas där jorden är bar och försvinner när gräset tätnar. Har jag rätt så ser jag ingen anledning alls att spruta mot denna.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Tack så mkt för svar! Gräset ska klippas snart då den numera har nått rätt höjd för att klippas. Ska lägga ut slingan till roboten nu till helgen. Detta år har jag inte tänkt använda dicotex men däremot nästa år.

Googlade på svinmålla och det ser precis ut som det jag har i trädgården...

Någon som vet vad detta är som kommit upp vid min vägkant?

• En växt med rödbruna spirande knoppar och gröna blad utmed en vägkant, med en oskarp väg i bakgrunden.
    Skapa konto
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Någon som vet vad detta är som kommit upp vid min vägkant?
Druvfläder

S Syster.K skrev:
Druvfläder
Tack för hjälpen, den vill jag inte ha här hemma så kommer gräva bort den.

Redigerat:
Någon som vet vad detta är?

Plantnet säger harkål.

• Växt med gröna blad och lila stjälkar som växer i jorden, identifierad som harkål av frågeställaren.
    Skapa konto
Maria T
Någon som vet vad detta är?

Plantnet säger harkål.
Tycker inte att bladen ser ut som det som Plantnet föreslår är "Harkål", men så fort jag ser det där i min trädgård så gräver jag upp och slänger...har aldrig haft det så länge så det gått i blom.

Löktrav?

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Löktrav?
Bra förslag, ska ut och lukta på den imorgon.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Bra förslag, ska ut och lukta på den imorgon.
Ja, visst är det Löktrav @13th Marine - har nån gång läst att det går att göra typ Pesto på den, men hittar inte (= orkar inte söka) efter det just nu, men kanske det går att klippa bladen, för att göra Pesto, och sen gräva bort den? Tror fortfarande att det inte är en växt som en gärna vill ha i trädgården.

Om det är löktrav så är den ätbar. Vi har vad vi tror är löktrav, rensade bort en del härom veckan men jag inte komma ihåg att det luktade lök.
Stammarna är rödaktiga, vet inte om de är det på löktrav

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.