Hej. Funderar på att köpa en landroid, men tveksam till vilken modell.
Har inte speciellt stor gräsmatta,typ 500 kvadrat. Hälften är gammal betesmark. Dvs, den är inte speciellt slät. Har även en slänt, som jag inte tror en robbot klarar, men tänkte testa.
Frågan är om de små M-modellerna, eller om de större L-moderllerna passar bäst till ojämn träng? Vilken av dem klarar mest lutning? (Vet att det står samma procent i manualen)
Står att L-modellerna är tystare. Är det sant?
Om man har mark som det växer mycket skott och grövre växter på, klarar sig då maskinerna med solid klinga bättre än dom med små blad?

/Gustav
 
Gustav-t skrev:
Hej. Funderar på att köpa en landroid, men tveksam till vilken modell.
Har inte speciellt stor gräsmatta,typ 500 kvadrat. Hälften är gammal betesmark. Dvs, den är inte speciellt slät. Har även en slänt, som jag inte tror en robbot klarar, men tänkte testa.
Frågan är om de små M-modellerna, eller om de större L-moderllerna passar bäst till ojämn träng? Vilken av dem klarar mest lutning? (Vet att det står samma procent i manualen)
Står att L-modellerna är tystare. Är det sant?
Om man har mark som det växer mycket skott och grövre växter på, klarar sig då maskinerna med solid klinga bättre än dom med små blad?

/Gustav
Köpte 790e i våras eftersom jag fick den på prisgaranti så blev billigt.annars hade jag helt klart köpt den med wifi koppling. Tänker det vore riktigt nice att kunna hålla ett öga på den och att fler funktioner säkert kommer att tillkomma
 
Gustav-t skrev:
Hej. Funderar på att köpa en landroid, men tveksam till vilken modell.
Har inte speciellt stor gräsmatta,typ 500 kvadrat. Hälften är gammal betesmark. Dvs, den är inte speciellt slät. Har även en slänt, som jag inte tror en robbot klarar, men tänkte testa.
Frågan är om de små M-modellerna, eller om de större L-moderllerna passar bäst till ojämn träng? Vilken av dem klarar mest lutning? (Vet att det står samma procent i manualen)
Står att L-modellerna är tystare. Är det sant?
Om man har mark som det växer mycket skott och grövre växter på, klarar sig då maskinerna med solid klinga bättre än dom med små blad?

/Gustav
Hej. Jag har en 790 och ljudnivån kan man inte klaga på. Skulle helt klart fungera att klippa på natten om man skulle vilja det.

Jag har en ojämn gräsmatta och det fungerar förvånansvärt bra. Rötter är ett större problem än ojämnheter eftersom klipparen upplever att den kört på något då.

45 graders lutning fungerar för det mesta men ibland om den kommer in i fel vinkel så tappar den greppet och stannar. Jag valde tillslut att utesluta de sluttningarna från området. 30 grader är inget problem alls.
 
Tack för svar.
Menar du verkligen 45°? Det är ju jätte mycket!

Hur funkar en L-maskin i lutningar och gropig gräsmatta? Den är ju längre, är det för eller nackdel?
 
Har uppdaterad min 791E til senaste mjukvaran v0.94 men som sagt av fler så blir det semre resultat i nedforsbacke. Roboten bromsar mindre enn med mjukvara v0.92 er min erfarenhet trots justering av gyroet. Detta resulterar i at roboten glider over slingan och stoppar i områder den fungerade utan problem med v0.92. Tyvarr så sparade jag inte uppdateringsfilen for v0.92 och kann inte nedgradera till 0.92. Er det nogon som har uppdateringsfilen for 791E for v0.92 kvar som kunne delat den hadde jag varit tacksamm.
 
HOBI skrev:
Har uppdaterad min 791E til senaste mjukvaran v0.94 men som sagt av fler så blir det semre resultat i nedforsbacke. Roboten bromsar mindre enn med mjukvara v0.92 er min erfarenhet trots justering av gyroet. Detta resulterar i at roboten glider over slingan och stoppar i områder den fungerade utan problem med v0.92. Tyvarr så sparade jag inte uppdateringsfilen for v0.92 och kann inte nedgradera till 0.92. Er det nogon som har uppdateringsfilen for 791E for v0.92 kvar som kunne delat den hadde jag varit tacksamm.
Känner också att den blivit sämre i nerförsbacke och jag har mycket sånt tyvärr :/
 
flovv skrev:
Känner också att den blivit sämre i nerförsbacke och jag har mycket sånt tyvärr :/
Så upplever inte jag det,jag kan notera bara + än så länge,men det finns mer att uppdatera
 
Gustav-t skrev:
Tack för svar.
Menar du verkligen 45°? Det är ju jätte mycket!
Jag menar 45 grader. Men som jag sa så fastnade den tillräckligt ofta för att jag skulle koppla bort slänten från mitt område. Men oftast gick det utmärkt.
 
Jag skulle vilja testa 0.92f till WG790e också. Det vore bra om det fanns ett bibliotek för alla äldre uppdateringar.
Frågan är om man kan köra in den för WG791e i WG790e.
 
peternicklas
Henke2600 skrev:
Jag skulle vilja testa 0.92f till WG790e också. Det vore bra om det fanns ett bibliotek för alla äldre uppdateringar.
Frågan är om man kan köra in den för WG791e i WG790e.
Nej!
 
Köpte en wg790e i förra veckan till mina föräldrar, tycker inte att den funkar som den ska, jag har upptaderat till v.0.94. Den avbryter inte klippning vid regn och ännu så länge har den inte startat av sig själv någon morgon. Ska köra från 07.00 till 23.59 men varje morgon får man starta den manuellt. Det är väl kanske inte riktigt meningen att det ska vara så?
Vad kan jag göra för att åtgärda problemen??
 
Jag har använt en anpassad klipptid men vill nu återgå till automatisk klipptid men hittar inget sätt. Vad jag än gör så är det min anpassade tid som används. Något tips?
 
Mattias Håkansson skrev:
Köpte en wg790e i förra veckan till mina föräldrar, tycker inte att den funkar som den ska, jag har upptaderat till v.0.94. Den avbryter inte klippning vid regn och ännu så länge har den inte startat av sig själv någon morgon. Ska köra från 07.00 till 23.59 men varje morgon får man starta den manuellt. Det är väl kanske inte riktigt meningen att det ska vara så?
Vad kan jag göra för att åtgärda problemen??
Är du säker på att V 0.94 har gått in,ärprogrammeringen rätt inställd på dom dagar du vill klippa,är regsensor aktiverad ???
 
a2011 skrev:
Jag har använt en anpassad klipptid men vill nu återgå till automatisk klipptid men hittar inget sätt. Vad jag än gör så är det min anpassade tid som används. Något tips?
jag tror det var så att man fick nolla all anpassade tider,men det borde vara enklare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.