698 128 läst · 2 990 svar
698k läst
3,0k svar
Samlingstråd för Worx Landroid 2015 modeller
Hej,
Jag gjorde en lite märklig upptäckt idag.
Jag har en 790 och min granne har den minsta Husqvarna maskinen, årets modell.
Vi har endast ett staket mellan våra tomter och det är ca. 60-70 cm mellan våra trådar. Det har varit ett problem då min worx har problem med att följa linan just utmed staketet. Vi kom då på att vi kunde testa att köra hans maskin i ECO-mode och då fungerade det bra.
Igår så drog både jag och grannen extra-tråd utanför våra tomter (Vi har en slänt utanför och många sniglar kommer den vägen. Vi har därför valt att klippa ner gräset där och flyttar då manuellt våra klippare till den ytan.). Där är det inte något staket mellan trådarna och de ligger endast 10 cm ifrån varandra. Det är inga problem om hans maskin är i laddaren med ECO-mode inställt.
Idag ville jag klippa ner lite på den ytan och grannens maskin var också ute och körde. När min Worx kom till stället där våra trådar ligger endast 10 cm ifrån varandra så gick den över till grannens sida. Det fortsatte köra där och när den återigen kom till stället där vi har trådarna jämte varandra vände min klippare och fortsatte köra på hans område.
Jag tyckte det var lite konstigt att den inte klagade på att den var utanför området utan bara fortsatte att köra. Testade då att lyfta över min Worx på grannens tomt och satte på den. Den hade inga problem att köra på grannens tråd som har en Husqvarna-laddare och Husqvarna-maskin som körde samtidigt!
Är inte detta väldigt konstigt? Man kan alltså gå in i min trädgård, plocka med sig klipparen, ställa den på en tomt med ett annat fabrikat på klippare, tråd och laddare. Öppna panelen och trycka på start utan att behöva slå in pinkod och den klagar inte ens på att den är utanför sitt område. Ska det vara så enkelt?
EDIT: Jag har lagt upp en video på det hela. 9 sekunder in i filmen studsar den mot guideslingan. Efter 36 sekunder tar batteriet slut och den börjar leta efter slingan för att ta sig tillbaka till laddstationen.
https://www.youtube.com/watch?v=05gfiBpzVR8
Jag gjorde en lite märklig upptäckt idag.
Jag har en 790 och min granne har den minsta Husqvarna maskinen, årets modell.
Vi har endast ett staket mellan våra tomter och det är ca. 60-70 cm mellan våra trådar. Det har varit ett problem då min worx har problem med att följa linan just utmed staketet. Vi kom då på att vi kunde testa att köra hans maskin i ECO-mode och då fungerade det bra.
Igår så drog både jag och grannen extra-tråd utanför våra tomter (Vi har en slänt utanför och många sniglar kommer den vägen. Vi har därför valt att klippa ner gräset där och flyttar då manuellt våra klippare till den ytan.). Där är det inte något staket mellan trådarna och de ligger endast 10 cm ifrån varandra. Det är inga problem om hans maskin är i laddaren med ECO-mode inställt.
Idag ville jag klippa ner lite på den ytan och grannens maskin var också ute och körde. När min Worx kom till stället där våra trådar ligger endast 10 cm ifrån varandra så gick den över till grannens sida. Det fortsatte köra där och när den återigen kom till stället där vi har trådarna jämte varandra vände min klippare och fortsatte köra på hans område.
Jag tyckte det var lite konstigt att den inte klagade på att den var utanför området utan bara fortsatte att köra. Testade då att lyfta över min Worx på grannens tomt och satte på den. Den hade inga problem att köra på grannens tråd som har en Husqvarna-laddare och Husqvarna-maskin som körde samtidigt!
Är inte detta väldigt konstigt? Man kan alltså gå in i min trädgård, plocka med sig klipparen, ställa den på en tomt med ett annat fabrikat på klippare, tråd och laddare. Öppna panelen och trycka på start utan att behöva slå in pinkod och den klagar inte ens på att den är utanför sitt område. Ska det vara så enkelt?
EDIT: Jag har lagt upp en video på det hela. 9 sekunder in i filmen studsar den mot guideslingan. Efter 36 sekunder tar batteriet slut och den börjar leta efter slingan för att ta sig tillbaka till laddstationen.
https://www.youtube.com/watch?v=05gfiBpzVR8
Redigerat:
Ganska coolt tycker jag.
Den var även tänd på att åka och ladda i AM laddstationen.
Har du provat att lyfta över grannens AM till din trädgård? Skulle inte förvåna mig om det också fungerar.
Att din klippare föredrar grannens område beror säkert på att Huskvarna har en starkare signal än Worx. Därför kör den in i hans område men inte ut. Att den inte reagerar på att den är utanför arbetsområdet beror på att den fortfarande är inom ett arbetsområde. Att det sedan är fel område bryr sig inte din klippare om så länge den känner av en signal från slingan.
Den var även tänd på att åka och ladda i AM laddstationen.
Har du provat att lyfta över grannens AM till din trädgård? Skulle inte förvåna mig om det också fungerar.
Att din klippare föredrar grannens område beror säkert på att Huskvarna har en starkare signal än Worx. Därför kör den in i hans område men inte ut. Att den inte reagerar på att den är utanför arbetsområdet beror på att den fortfarande är inom ett arbetsområde. Att det sedan är fel område bryr sig inte din klippare om så länge den känner av en signal från slingan.
Använder du riktig originalkabel? Jag har dragit upp originalkabel (den svarta man fick med) senast i våras som legat drygt tre år utan problem men man får förstås dra varsamt.peternicklas skrev:
Coolt? Nja vet inte det. Känns mer praktiskt om den håller sig på sitt område istället för att trakassera grannens klippare och sno dess laddstation.Nicke Nyfiken skrev:
Husqvarnas klippare paras ihop med laddstationen och genererar en slumpmässigt vald frekvens. Därför kan man ha flera Husqvarna klippare bredvid varandra som håller sig på sina egna områden. Så en Husqvarna klippare är ganska kräsen på att det är rätt signal. Så nej den kommer med största sannolikhet inte fungera i Worxens område. Grannens G-force var inne och körde på min tomt som om den hörde hemma där men min Husqvarna trivs inte inne i hans område. Det är väl framför allt på dessa punkter som prisskillnaden på klipparna märks. Husqvarnas klippare är dyrare men har mer avancerad teknik.
Nja, de var bara snabbare med att söka patent på det som handlar om slingsignal och guidekabel. När deras patent går ut 2016 så kommer många tillverkare med snarlika lösningar. Då kommer även priset att sjunka rejält på HQ samt att monteringen mest troligt flyttas från GB.quick skrev:
Ja har man lagt mycket tid och pengar på utvecklingen så vore det korkat att inte skydda de. Du låser väl själv dörren när du går hemifrån? Men det ska bli spännande att se vad dom andra hittar på när det finns möjligheter. Husqvarna kanske har ett eller annat ess i rockärmen oxå.peternicklas skrev:
FYIquick skrev:
Man kan även ha flera Worx-klippare bredvid varandra som håller sig på sina egna områden. Det behövs bara 30cm mellan slingorna.
Att AM klipparna måste paras med laddstationen är väl bara ett sätt att komma runt grundproblemet att en AM stör alla klippare i sin omgivning, inklusive de andra AM. Bosch lär ha ett liknande problem/lösning med 4 olika frekvenser.
Sen kan man kalla dessa åtgärder för mer avancerad teknik om man vill
Man kan ha flera Automower i samma område, det var kanske det Quick avsåg?
Det är väl främst av den anledningen som de har den lösningen, det är inget problem som antyds.
Förlåt för ot i LD-tråden
Det är väl främst av den anledningen som de har den lösningen, det är inget problem som antyds.
Förlåt för ot i LD-tråden
Redigerat:
Att dom skulle störa allt i sin omgivning är väl en rejäl överdrift. Sen är det väl en fråga hur lätt man får bli störd och hur bra man kan urskilja olika signaler. I vilket fall Husqvarnan kommer inte vilja köra på Worxen arbetsområde sen om man tycker det är en nackdel eller ej är väl upp till var och en.Nicke Nyfiken skrev:FYI
Man kan även ha flera Worx-klippare bredvid varandra som håller sig på sina egna områden. Det behövs bara 30cm mellan slingorna.
Att AM klipparna måste paras med laddstationen är väl bara ett sätt att komma runt grundproblemet att en AM stör alla klippare i sin omgivning, inklusive de andra AM. Bosch lär ha ett liknande problem/lösning med 4 olika frekvenser.
Sen kan man kalla dessa åtgärder för mer avancerad teknik om man vill
När min 791 med firmware 0.94 ska hem och ladda så låser den vänsterhjulet väldigt "hårt" och inte alls så smidigt som när den svänger i vanliga fall. Detta gör den bara i vänstersvängar och det känns som att det inte är så nyttigt för transmissionen. Är det nån som vet om det är en mjukvaruuppdatering på gång?
det har klagats på detta,det borde komma snartmagstorm skrev:När min 791 med firmware 0.94 ska hem och ladda så låser den vänsterhjulet väldigt "hårt" och inte alls så smidigt som när den svänger i vanliga fall. Detta gör den bara i vänstersvängar och det känns som att det inte är så nyttigt för transmissionen. Är det nån som vet om det är en mjukvaruuppdatering på gång?