Japp den heter bin på slutet o usb är fat32. När jag håller in on knappen så går den in på de gamla versionen. Men ska prova ett annat usb minne. Tackar för all hjälp
 
Funkade med ett annat usb minne. Hoppas den ska funka nu. Tackar för hjälpen!
 
Sepals skrev:
Ett nytt fenomen idag, när den skulle ut och klippa kom den gåendes utmed begränsningskabeln utan klippmotor igång , och meddelade "söker arbetsområde" i displayen..
Vad menas med detta?
Den är på väg till en zon och börjar klippa när den är framme .
 
För er med kraftigt sluttande tomt kan jag rekommendera följande lösning om ni har problem med att den slirar. Min klippare hade tidigare inte en chans att klippa där som den klarar av att klippa nu. Den får också betydligt bättre bromsförmåga i nedförsbackar.

20150712_123137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utrustning:
Rostfria, försänkta insexskruvar, M4X25: http://www.wiberger.se/templates/din7991-forsankt-insexskruv.htm
Använd inte längre skruvar, då tar de i skärmarna på klipparen.
Rostfria muttrar: http://www.wiberger.se/templates/din934.htm
Rostfria brickor: http://www.wiberger.se/templates/din9021-rostfri-syrafast-bricka.htm

1. Kräng av däcken. Det går trögt, men det går.
2. Borra hål med ett 3 millimetersborr där skruvarna ska sitta. Detta för att gummit inte ska få några sprickor. Jag gjorde först hål med en rund syl, men det blev lite sådär.
3. Sätt på en bricka på skruven och trä den igenom gummit (från insidan förstås). Brickan har en "vass" och en "mjuk/rund" sida - vända den mjuka sidan emot gummit, så att den inte skär in i det.
4. Sätt på en bricka på däckets utsida och skruva ihop alltihop med en mutter. Dra inte åt muttern så vansinnigt hårt.

Det tar en stund att göra det där, men det är helt klart värt besväret. Eftersom klipparen blir något högre i bakänden så kan det krävas att man kalibrerar om lutningssensorn. Ställ den på en plan del av gräsmattan och tryck på siffran 2 på displayen och håll sen nere siffran 5 i fem till tio sekunder.

Som synes så slirar den i stort sett ingenting:

https://youtu.be/UmGtcyZu1Co
 
  • Gilla
flovv
  • Laddar…
a2011 skrev:
Är det någon som testat seriekoppla två laddstationer?
Det går utmärkt att seriekoppla två laddstationer. Jag har det så, eftersom jag har en tvådelad gräsmatta utan körförbindelse för robot så har jag två stycken och därmed två laddstationer på en gemensam slinga. Anledningen till gemensam slinga är att jag först hade en robot och en laddstation där jag lyfte över roboten med jämna mellanrum.
 
Det jag menade med att lägga reservtråd är att vid en eller flera punkter utefter tråden, dra t.ex 1m rakt in i gräsmattan och sedan tillbaka till kanten igen, med trådarna tätt ihop. Då skapar man liksom en "ö", fast utan själva ön. På detta sätt får man senare 2 m extra tråd UTAN skarvar att ha för ev. justeringar. Själv gjorde jag så i närheten av alla hörn för att kunna justera hörnen tills klipparen gick bra. Har INGA skarvar alls på min slinga idag.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Det jag menade med att lägga reservtråd är att vid en eller flera punkter utefter tråden, dra t.ex 1m rakt in i gräsmattan och sedan tillbaka till kanten igen, med trådarna tätt ihop. Då skapar man liksom en "ö", fast utan själva ön. På detta sätt får man senare 2 m extra tråd UTAN skarvar att ha för ev. justeringar. Själv gjorde jag så i närheten av alla hörn för att kunna justera hörnen tills klipparen gick bra. Har INGA skarvar alls på min slinga idag.
varför skall man ha det rakt ut i gräsmattan,jag har lagt mina reserver längs med slingan,blir då 3 dubbel blir den då 1-P6151728.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flovv
  • Laddar…
Hej, jag fick ett felmeddelande i appen som lyder "too many positioning errors".
Jag är inte hemma idag och vet inte vad som hänt. Någon som har fått samma?
 
Elkludde: Jag följde bara manualen, för att minimera riskerna för fel. Detta borde också fungera, men är väl inte sanktionerat av tillverkaren vad jag vet.
 
HasseTeknik skrev:
Det jag menade med att lägga reservtråd är att vid en eller flera punkter utefter tråden, dra t.ex 1m rakt in i gräsmattan och sedan tillbaka till kanten igen, med trådarna tätt ihop. Då skapar man liksom en "ö", fast utan själva ön. På detta sätt får man senare 2 m extra tråd UTAN skarvar att ha för ev. justeringar. Själv gjorde jag så i närheten av alla hörn för att kunna justera hörnen tills klipparen gick bra. Har INGA skarvar alls på min slinga idag.
Ok, då förstår jag. Men om man har en lång slinga så behöver man ju förståss skarva på extratråden...
 
Flatte skrev:
Den är på väg till en zon och börjar klippa när den är framme .
Ok tack då förstår jag!
Bara det att klipparen gått ca 100m för långt ,
kanske bara ett tillfälligt hjärnsläpp har inte sett det flera gånger ,
antar att det kan bli så här nu i början när man är inne och avbryter och justerar klipparen ofta..
 
peternicklas
HasseTeknik skrev:
Det jag menade med att lägga reservtråd är att vid en eller flera punkter utefter tråden, dra t.ex 1m rakt in i gräsmattan och sedan tillbaka till kanten igen, med trådarna tätt ihop. Då skapar man liksom en "ö", fast utan själva ön. På detta sätt får man senare 2 m extra tråd UTAN skarvar att ha för ev. justeringar. Själv gjorde jag så i närheten av alla hörn för att kunna justera hörnen tills klipparen gick bra. Har INGA skarvar alls på min slinga idag.
Jo det är bra, första året. Gjorde 5 st. 2013 för att det kan vara bra att ha senare vid en ev. olycka med slingan. Efter 2 år går det inte att hitta trådarna fast jag kort på var de är. Det går dessutom INTE att få upp slingan hel då gräset håller hårt i den.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Jo det är bra, första året. Gjorde 5 st. 2013 för att det kan vara bra att ha senare vid en ev. olycka med slingan. Efter 2 år går det inte att hitta trådarna fast jag kort på var de är. Det går dessutom INTE att få upp slingan hel då gräset håller hårt i den.
Jag har lagt nära skarvar eller hörn bara kortare så är det inte så svårt att ta upp dom,bara ett tipps
 
peternicklas
Elkludde skrev:
Jag har lagt nära skarvar eller hörn bara kortare så är det inte så svårt att ta upp dom,bara ett tipps
Försök efter 2 år i grasmattan. Klantade mig i förra veckan och kapade slingan med trimmern. Drog upp slingan och drog av den på 2 ställe...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
MBygga skrev:
Det går utmärkt att seriekoppla två laddstationer. Jag har det så, eftersom jag har en tvådelad gräsmatta utan körförbindelse för robot så har jag två stycken och därmed två laddstationer på en gemensam slinga. Anledningen till gemensam slinga är att jag först hade en robot och en laddstation där jag lyfte över roboten med jämna mellanrum.
Det låter ju toppen! Jag ser flera möjligheter med det. En är att få ett riktigt stort klippområde till en klippare. Min 791 har inga problem att hinna klippa 1800m2 men signalen blir för svag och den orkar inte följa kabeln hem om vägen bör för lång. En annan möjlighet är att ha två klippare men slippa ha stort avstånd mellan områdena med hjälp av lite smart kabelläggning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.