quick skrev:
Ställ tillbaka klockan 12 timmar och säg till den att börja klippa vid 9:00 istället. Då får du dygnsbrytet mitt på dagen istället.
Såklart!
Tack för quick answear :D
 
Hej. Min wg791e fungerar som den ska, men min pappas kör över slingan lite då och då. Undrar vad andra har för spänning ut på slingan om det kan vara det. Min ligger på . 27v ca 190m slinga, min pappas .13v ca 240m slinga. Mäter man på laddpinnarna under klippning växlar min mellan mellan grön lampa 13,6v röd lampa 31v. Min pappas ligger på 13,25v konstant alltså växlar inte. Kan det vara fel på kretskortet i laddastationen?
 
mons2 skrev:
Hej. Min wg791e fungerar som den ska, men min pappas kör över slingan lite då och då. Undrar vad andra har för spänning ut på slingan om det kan vara det. Min ligger på . 27v ca 190m slinga, min pappas .13v ca 240m slinga. Mäter man på laddpinnarna under klippning växlar min mellan mellan grön lampa 13,6v röd lampa 31v. Min pappas ligger på 13,25v konstant alltså växlar inte. Kan det vara fel på kretskortet i laddastationen?
De kan det nog vara kolla med supporten 0451-381987
 
Blir ett nytt kretskort, spänningen till slingan var för låg.
 
Redigerat:
mons2 skrev:
Hej. Min wg791e fungerar som den ska, men min pappas kör över slingan lite då och då. Undrar vad andra har för spänning ut på slingan om det kan vara det. Min ligger på . 27v ca 190m slinga, min pappas .13v ca 240m slinga. Mäter man på laddpinnarna under klippning växlar min mellan mellan grön lampa 13,6v röd lampa 31v. Min pappas ligger på 13,25v konstant alltså växlar inte. Kan det vara fel på kretskortet i laddastationen?
Intresant och veta serienummer på era klippare. Om detta problem bara drabbar en viss serie. Har själv en 791. Fungerar som den ska. har inte mätt spänningen. Men det kanske är läge att göra det.
 
Serienummer på min pappas 201511..... tog bort gränskabeln ur laddstationen och mätte 26volt på utgången. Min 201421.... låg på 31,6 volt.
 
Är det meningsfullt att mäta volten på slingan. Vet inte hur den fungerar men det borde vara någon analog eller digital signal som den skickar ut. Volten borde ändras beroende på hur lång slingan är?
 
power650 skrev:
Är det meningsfullt att mäta volten på slingan. Vet inte hur den fungerar men det borde vara någon analog eller digital signal som den skickar ut. Volten borde ändras beroende på hur lång slingan är?
Du har säkert en poäng i detta,jag tror inte heller att det går att mäta detta så enkelt
är det en ultra signal den jobbar med ?
 
power650 skrev:
Är det meningsfullt att mäta volten på slingan. Vet inte hur den fungerar men det borde vara någon analog eller digital signal som den skickar ut. Volten borde ändras beroende på hur lång slingan är?
Men om det är en signal borde inte tex en Husqvarna störa ut en worx? Eller kör de på samma signal?
 
nissenhj skrev:
Men om det är en signal borde inte tex en Husqvarna störa ut en worx? Eller kör de på samma signal?
Någon slags kodad signal måste det vara annars skulle den inte veta om den är innanför eller utanför slingan.
 
power650 skrev:
Någon slags kodad signal måste det vara annars skulle den inte veta om den är innanför eller utanför slingan.
Varför behöver den då två sensorer, om det var en kodad signal skulle väl det bara behövas en sensor? Och om signalen är kodad borde det även vara en del av stöldskyddet.
 
Nu är det dags att lägga in zoner men jag förstår verkligen inte beskrivningen i manualen. Är det någon som kan ge mig en tydligare beskrivning? Man ska trycka stopp och sedan 2, men vilken siffra är det som anger sträckan? Jag tycker inte att någon stämmer... Tacksam för hjälp.
 
Verkar som att jag får korta ned min 400m slinga ,,klipparen klarar inte längden (wg792e) ,
jag har tänkt att lösa detta med att dela in trädgården i 2st zoner med ca 200m begränsningskabel vardera ,Tänkte växla mellan dessa zoner med ett relä, en fråga ang detta , kan man manuellt programmera när man vill att den skall gå till en viss zon? Exempelvis 2dagar i veckan..
Detta skulle behövas ,, för att komma till zon 2 måste roboten Transportera sig/följa begränsningskabeln genom den första zonen.
 
peternicklas
Sepals skrev:
Verkar som att jag får korta ned min 400m slinga ,,klipparen klarar inte längden (wg792e) ,
jag har tänkt att lösa detta med att dela in trädgården i 2st zoner med ca 200m begränsningskabel vardera ,Tänkte växla mellan dessa zoner med ett relä, en fråga ang detta , kan man manuellt programmera när man vill att den skall gå till en viss zon? Exempelvis 2dagar i veckan..
Detta skulle behövas ,, för att komma till zon 2 måste roboten Transportera sig/följa begränsningskabeln genom den första zonen.
Lägg en styrning till relät som skiftar varannandag eller liknande. Finns en beskrivning till detta någonstans bland Landroids trådar. Borde gå att styra det med t.ex. tellstick.net.
 
power650 skrev:
Någon slags kodad signal måste det vara annars skulle den inte veta om den är innanför eller utanför slingan.
Njae, utan att veta, så är jag ändå rätt säker på att man låter basstationen generera ett svagt magnetfält med hjälp av tråden. Så länge du har en viss polaritet från båda sensorerna är du innanför den slutna slingan, har du olika polaritet på sensorerna är ena sensorn utanför och andra innanför och har båda "fel" polaritet så är du utanför.
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.