Min första fråga, blev ägare till en 790 för en vecka sen. Kört in den lite och drar nu kabeln till framsidan av huset. Tänkte lägga några meter reservkabel, kan man lägga den vikt 2-3 meter ut från kant. Jag menar en spik som håller två kablar några meter in. Hur betér sig då klipparen då den kantklipper?

Daniel_76 skrev:
Min första fråga, blev ägare till en 790 för en vecka sen. Kört in den lite och drar nu kabeln till framsidan av huset. Tänkte lägga några meter reservkabel, kan man lägga den vikt 2-3 meter ut från kant. Jag menar en spik som håller två kablar några meter in. Hur betér sig då klipparen då den kantklipper?
Om du lägger de två kablarna nära varandra (alltså i samma märlor) så kommer den bara att ignorera kablarna för att den tror att det är en ö. Jag tror inte det kommer blir några problem med kantklippningen.

• Gilla
Daniel_76
  • Laddar…
Hur får man ett nytt lösenord till landroid appen

Flatte skrev:
Hur får man ett nytt lösenord till landroid appen
Menar du pinkod så är det bara att byta den på klipparen eller via appen. Om du menar lösenord till själva webbservern så går det inte i nuläget (admin, password)

Trilenium skrev:
Menar du pinkod så är det bara att byta den på klipparen eller via appen. Om du menar lösenord till själva webbservern så går det inte i nuläget (admin, password)
Lösenordet när man loggar in på appen . Brukar kunna få det på mail .
Typ glömt lösenordet så mailar dom ett nytt

MBygga skrev:
Vilken klippare och programversion har du?
Förlåt mig det blir ju såklart lättare om man vet det!
Det är en 790e med version 0,92 i.
Sen märker jag att om den stannat när det regnar så vägrar den göra något alls, den säger bara regn vad man än trycker på. Men kan med andra ord inte be den åka hem utan får bära in den till stationen.

Martin Hedlund skrev:
Sen märker jag att om den stannat när det regnar så vägrar den göra något alls, den säger bara regn vad man än trycker på. Men kan med andra ord inte be den åka hem utan får bära in den till stationen.
Man kan ändra tiden den ska stå stilla efter regn till 0 min.

Något som begripit hur man aktiverar det där larmet som enligt marknadsföringen ska finnas...?
slask.jpg

Visst, den kan ge ifrån sig ett försynt litet pip när man lyfter den, men knappast något som kan klassas som stöldskydd.

freber skrev:
Har trixat lite med min WG796E ikväll och försökt få ut så mycket information jag kan från den. Den exponerar ganska mycket data genom sitt Ajax/JSON interface som web-appen använder för att visa information. Detta är vad min Landroid svarar när man frågar den standard-meddelandet:

{
"CntProg": 47,
"lingua": 0,
"ore_funz": [
...
I brist på separat forum, så borde vi nog i alla fall skapa en egen tråd (förslagsvis på engelska), kring API:et, då målgruppen antagligen är en annan än för tråden här i övrigt.

Jag har också kikat lite, och det går att få reda på en hel del genom att kolla källkoden till index.html i webbläsaren.

Frontend verkar vara byggt med Mobile Boilerplate, bestående av jQuery, underscore, backbone etc.

På /js/app.js så finns själva implementationen o-minifierad. Där kan man utläsa att backend verkar vara utvecklat av en italienskt IT-konsult vid namn Alessandro Berlato
var jsonEndpoint;
if(document.location.hostname=='localhost' || document.location.hostname=='test.tryout.it')
{
jsonEndpoint = 'jsondata.php';
}
Vill man själv kommunicera med sin Landroid är det URI jsondata.cgi som gäller.

Som exempel ser anropet för att ändra gräsmattans storlek ut såhär:
saveGardenSize: function(){
var self = this;
$.ajax({
url: jsonEndpoint,
async: true,
type: 'POST',
cache: false,
data: {'data': JSON.stringify([['indice_area', 0, self.get('garden_size')]])},
username: 'admin',
password: user.get('pin'),
dataType: 'json'
}).done(function(data) {
if(data)
{
if(data.allarmi)
{
showNotification('ok', polyglot.t('garden_size.saved_notification'), '');
appRouter.navigate('home', {trigger: true});
}
else
{
showNotification('error', polyglot.t('error'), polyglot.t('login.incorrect_pin'));
}
}
else
{
showNotification('error', polyglot.t('error'), polyglot.t('error'));
}
}).fail(function(jqXHR) {
showNotification('error', polyglot.t('error'), polyglot.t('connection_error'));
});
En lite märklig sak är att jag förtillfället bara får upp en svart sida med loggan i både app och webbläsare, vilket tycks bero på att /js/lib.min.js ger 404. Har dock lite svårt att begripa varför det skulle fungera ibland och ibland inte...?

• Gilla
polestar och 1 till
  • Laddar…
mattiasj78 skrev:
Något som begripit hur man aktiverar det där larmet som enligt marknadsföringen ska finnas...?
[bild]

Visst, den kan ge ifrån sig ett försynt litet pip när man lyfter den, men knappast något som kan klassas som stöldskydd.
Stöldskydd är nog det du far efter. Förvisso står det under säkerhet men larm betyder förmodligen de felmeddelanden som visas när den stannar så som fångad, utanför arbetsområde eller upp och ner.

Använder man google translate om barn/bebisar så översätter den inte att dem gråter eller skriker utan att dem larmar. Alltså stannar upp och talar om att något är fel :) Italienare du vet.

mattiasj78 skrev:
I brist på separat forum, så borde vi nog i alla fall skapa en egen tråd (förslagsvis på engelska), kring API:et, då målgruppen antagligen är en annan än för tråden här i övrigt.

Jag har också kikat lite, och det går att få reda på en hel del genom att kolla källkoden till index.html i webbläsaren.

Frontend verkar vara byggt med Mobile Boilerplate, bestående av jQuery, underscore, backbone etc.

På /js/app.js så finns själva implementationen o-minifierad. Där kan man utläsa att backend verkar vara utvecklat av en italienskt IT-konsult vid namn Alessandro Berlato

Vill man själv kommunicera med sin Landroid är det URI jsondata.cgi som gäller.

Som exempel ser anropet för att ändra gräsmattans storlek ut såhär:

En lite märklig sak är att jag förtillfället bara får upp en svart sida med loggan i både app och webbläsare, vilket tycks bero på att /js/lib.min.js ger 404. Har dock lite svårt att begripa varför det skulle fungera ibland och ibland inte...?
Mycket bra förslag med en egen tråd ang detta ämne. så behöver inte vi anda som inte är intresserade eller har kunskaper bläddra i detta,blir lättare för alla(y)

• Gilla
Preben Bogeballe
  • Laddar…
Lät klipparen vara igår efter dess sista runda och idag startade den efter utsatt tid, så det verkar som att man måste, som tidigare sagt, låta den gå ut en sväng efter att man har pillat på den i laddstationen för att undvika att den stängs av. Vet inte om inställningar gjorda i appen har samma konsekvenser.

• Gilla
Andetoj
  • Laddar…
Henke2 skrev:
Stöldskydd är nog det du far efter. Förvisso står det under säkerhet men larm betyder förmodligen de felmeddelanden som visas när den stannar så som fångad, utanför arbetsområde eller upp och ner.

Använder man google translate om barn/bebisar så översätter den inte att dem gråter eller skriker utan att dem larmar. Alltså stannar upp och talar om att något är fel :) Italienare du vet.
Njae, alltså. Vänsterkolumnen är en rubrik, och högerkolumnen är vad apparaten har för egenskaper på området. Jämför med övriga egenskaper så blir det tydligt. Klipper in den engelska varianten för att avvisa Google Translate-påståendet.
slask.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså, det stöldskyddssystem den har är ett larm. Det inaktiveringssystem den har är en personlig PIN-kod (vilken vi ju alla känner till)

(Jämför gärna med Robomows marknadsföring: "ett larm aktiveras om någon försöker flytta den utan att ange koden".)

Så frågan kvarstår: Hur aktiverar jag stöldskyddslarmet på min Landroid?

johank skrev:
Lät klipparen vara igår efter dess sista runda och idag startade den efter utsatt tid, så det verkar som att man måste, som tidigare sagt, låta den gå ut en sväng efter att man har pillat på den i laddstationen för att undvika att den stängs av. Vet inte om inställningar gjorda i appen har samma konsekvenser.
Den erfaren har jag oxå

mattiasj78 skrev:
Eftersom det finns vissa här inne som inte uppskattar mina försök till reverse-enginering av firmwaren så föreslår jag faktistkt att vi försöker hitta något annat forum, förslagsvis engelska som sagt.
Jag kan själv hosta server men jag tycker att det borde finnas något redan där ute. http://www.hackaday.com har tyvärr inget forum annars hade det varit passande.. :)

Roboten har en ganska kapabel CPU (arm cortex-m3 lpc1768) och som ni ser en USB som både klarar master och slave. Min tanke var att bygga lite rutiner så gräsklipparen kör orginalprogrammet primärt men även så man kan koppla in en USB-GPS så körs ett parallelt program som kan påverka orginalprogramet, göra waypoints och även 'stänga' av en zon t.ex.. Vi får se hur detta kommer gå men hittils går det iaf frammåt!

• Gilla
MrH och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.