mg765 skrev:
När era Landroids ska följa slingan tillbaks till laddstationen, upplever ni att den "tappar" tråden och åker iväg från tråden? Samt att den brukar snurra en massa högervarv när den kommer till hörn (rundade enligt manual)?

Jag upplever att min nya WG791E beter sig väldigt märkligt. Eller är det normalt beteende?

Jag har exakt samma problem som dig med min WG792E som jag köpte förra helgen.

Slinga Worx.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har haft en biltema robotklippare i två säsonger, som har gått efter den röda slingan problemfritt. Nu har elektroniken i den dött så jag tänkte att jag uppgraderar mig lite.
Anslöt Worxen längst ner på raksträckan utanför mitt uthus och gjorde enligt instruktion och provkörde den längst slingan. Fungerade perfekt.
Jag lät den klippa det röda området medans jag gränsade in framsidan som jag inte haft med innan (blå tråd) och skarvade sedan ihop dessa två slingor.
Efter detta beter den sig som du beskriver. Den har svårt att hitta slingan när den ska ladda, och efter bara någon meter i regel så har den gått utanför slingan och larmar, ibland snurrar den ett varv åt höger eller vänster för att sedan stanna.
Dock klipper den helt perfekt inom även det blå området och vänder till synes helt normalt när den går över slingan.

Jag har pratat med supporten och de trodde öarna kunde vara problemet, så jag klippte bort dessa, ingen skillnad.
Jag har gjort lite temporära slingor ut på framsidan bara för att testa, och jag kommer ungefär som ett upp och nervänt U fram till första ön, sen funkar det inte längre. Jag har stegat upp hela den röda och den blå slingan, och det var ca 230 steg, vilket borde vara runt 200m.

Jag har ingen överbliven kabel liggandes nånstans, inga trådar korsar varandra, inga för skarpa hörn...
Kort och gott, HJÄLP!

peternicklas
Hur gör den om du tar bort det blå området? Har du något som kan störa slingan?
Öar är inga problem om kablen ligger rätt, har själv 6 öar och 270 m slinga. Även temporära slingor ut i gräsmattan skapar inga problem. Skarv eller dålig kabel som går till jord?

min 791 har inga konstigheter vad gäller att följa tråden och klippa helt OK men den stänger av sig själv efter laddning,så jag för koda om ock starta manuellt
någon som haft detta problem

peternicklas skrev:
Hur gör den om du tar bort det blå området? Har du något som kan störa slingan?
Öar är inga problem om kablen ligger rätt, har själv 6 öar och 270 m slinga. Även temporära slingor ut i gräsmattan skapar inga problem. Skarv eller dålig kabel som går till jord?
Tar jag bort allt det blåa så funkar den som den ska igen. Det enda som jag vet ligger i gräsmattan är inkommande telefonkabel, men den har jag provat att lägga slingan över för att utesluta, och klipparen gick då fortfarande perfekt. Alla skarvar är tvinnade, lödda och krympslangade med krympslangar med lim inuti, så skarvarna tror jag inte är problemet.

peternicklas
PeterS1982 skrev:
Tar jag bort allt det blåa så funkar den som den ska igen. Det enda som jag vet ligger i gräsmattan är inkommande telefonkabel, men den har jag provat att lägga slingan över för att utesluta, och klipparen gick då fortfarande perfekt. Alla skarvar är tvinnade, lödda och krympslangade med krympslangar med lim inuti, så skarvarna tror jag inte är problemet.
Skulle gissa på ett fel i laddstationen, den orkar inte ge tillräcklig signal när slingan blir lite längre. Kan inte se om du bor i tätbebyggt eller på landet, har ni rätt spänning på nätet?

Bor i tätbebyggt så nätspänningen ska det inte vara nåt fel på. Mätte slingan med en Fluke när hela var ihopkopplad, 5,5 ohm fick jag.

Kompisen, som har en fungerande Gardena hade nästan 10ohm så det känns inte som det är felet heller.

Jag har för övrigt samma symptom som Elkludde ovan, alltid när jag kollar klipparen i laddstationen så är den avstängd o jag måste trycka på on-knappen o slå in pinkoden, så ska det väl inte vara?

peternicklas
Kör du den på automatisk klippschema eller manuellt? Mät även spänningen i slingan med de olika längderna.

Tyvärr har jag nog varit o kluddat lite överallt i menyerna, förstår mig inte riktigt på lösbladet som låg med hur man skulle programmera. Ville få liv i den i söndags när jag köpte den, och det automatiska schemat var det ingen körning på helgen så jag lade till tid på söndagen...

Vilken spänning ska det vara i slingan? Borde ju vara samma oavsett längd, eller tänker jag fel? Supporten sa nåt om 24 eller om det var 36V...

PeterS1982 skrev:
Bor i tätbebyggt så nätspänningen ska det inte vara nåt fel på. Mätte slingan med en Fluke när hela var ihopkopplad, 5,5 ohm fick jag.

Kompisen, som har en fungerande Gardena hade nästan 10ohm så det känns inte som det är felet heller.

Jag har för övrigt samma symptom som Elkludde ovan, alltid när jag kollar klipparen i laddstationen så är den avstängd o jag måste trycka på on-knappen o slå in pinkoden, så ska det väl inte vara?
Nä så skall det inte vara,har pratat med supporten,dom var osäkra på om det var laddaren eller fel i programmet
men den skall dit för koll,men jag skall åxö mäta slingan

Hur är det med den röda biten mellan de blå ansl. Punkterna?

Ni som har en worx. Rekommenderar ni den eller skall man titta på andra märken? Den verkar ju helt klart prisvärd.

peternicklas
Fredrik Levin skrev:
Ni som har en worx. Rekommenderar ni den eller skall man titta på andra märken? Den verkar ju helt klart prisvärd.
En fråga som inte går att svara på utan att veta förutsättningar. Men generellt sett, ja, den är bra och mycket prisvärd.
Har man mycket kupperad terräng så kanske nja.
Enkel att komma igång med och inte speciellt svår att sköta.
Det ända som jag saknar är en guide line som den kan följa tillbaka till laddstationen.
Supporten är mycket bra.

• Gilla
FeFFeDoo och 2 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
En fråga som inte går att svara på utan att veta förutsättningar. Men generellt sett, ja, den är bra och mycket prisvärd.
Har man mycket kupperad terräng så kanske nja.
Enkel att komma igång med och inte speciellt svår att sköta.
Det ända som jag saknar är en guide line som den kan följa tillbaka till laddstationen.
Supporten är mycket bra.
Tack för det. Har en lätt kupperad tomt med ca 900m2 gräs. Backarna borde vara lungt, iaf om man tittar på tester på Youtube. Känns som en worx kan vara aktuell.

Nyfiken-41 skrev:
Hur är det med den röda biten mellan de blå ansl. Punkterna?
Den sträckan är såklart borta när den röda och blå slingan är ihopskarvade.

Ska experimentera lite mer imorgon med klipparen, men med svaren jag fått här, både med slingan och med att den stänger av sig i laddstationen, så känns det som man får skicka iväg grejorna en runda till verkstaden...
Hur går det till förresten? Måste jag stå för frakten själv?

PeterS1982 skrev:
Den sträckan är såklart borta när den röda och blå slingan är ihopskarvade.

Ska experimentera lite mer imorgon med klipparen, men med svaren jag fått här, både med slingan och med att den stänger av sig i laddstationen, så känns det som man får skicka iväg grejorna en runda till verkstaden...
Hur går det till förresten? Måste jag stå för frakten själv?
Min skall till Hässleholm support ring dit prata med Lars så hjälper han dig med förbetald fraktsedel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.