MBygga skrev:
Jag har en maskin 794E från förra året och en 790E från i år. Du beskriver inkopplingen korrekt så som jag har gjort den med laddstationerna seriekopplade. Om det inte fungerar kan man koppla bort en av stationerna genom koppla ihop slingändarna vid den bortkopplade stationen och bara låta den vara laddare för maskinen som kör på den ytan. Då genereras slingsignalen av endast en av laddstationerna vilket fungerar i de flesta fall om man inte tillsammans har för lång slinga (>300 m). Jag har ca. 275 m totalt och det fungerar med endast en slinggenerator. Det enda som märks i detta fallet är att den gröna lampan blinkar på den bortkopplade stationen. Bifogar bild;[bild]
Om du har 2 separata klippare med laddstation så undrar jag varför dom är hopkopplade?
Går dom över till varandra och parar sig? :)
 
MBygga skrev:
Jag har en maskin 794E från förra året och en 790E från i år. Du beskriver inkopplingen korrekt så som jag har gjort den med laddstationerna seriekopplade. Om det inte fungerar kan man koppla bort en av stationerna genom koppla ihop slingändarna vid den bortkopplade stationen och bara låta den vara laddare för maskinen som kör på den ytan. Då genereras slingsignalen av endast en av laddstationerna vilket fungerar i de flesta fall om man inte tillsammans har för lång slinga (>300 m). Jag har ca. 275 m totalt och det fungerar med endast en slinggenerator. Det enda som märks i detta fallet är att den gröna lampan blinkar på den bortkopplade stationen. Bifogar bild;[bild]
Jag har gjort som du och jag förstår faktiskt inte varför det inte fungerar. Lampan lyser grön på båda stationerna så båda tycker att de har en hel slinga men klipparen hittar inte området, den tycker alltid att den är utanför klippområdet. Jag gjorde som du föreslog och kopplade ur en station och kopplade ihop kablarna men eftersom jag har så lång kabel så tappar klipparen då kontakt när den är mitt på gräsmattan och stannar (känner inte av signalen som blir för svag och tror att den är utanför området).

Som sagt så tycker jag att det borde fungera men det gör det alltså inte. Jag antar att det beror på att du har en station av äldre modell...
 
a2011 skrev:
Jag har gjort som du och jag förstår faktiskt inte varför det inte fungerar. Lampan lyser grön på båda stationerna så båda tycker att de har en hel slinga men klipparen hittar inte området, den tycker alltid att den är utanför klippområdet. Jag gjorde som du föreslog och kopplade ur en station och kopplade ihop kablarna men eftersom jag har så lång kabel så tappar klipparen då kontakt när den är mitt på gräsmattan och stannar (känner inte av signalen som blir för svag och tror att den är utanför området).

Som sagt så tycker jag att det borde fungera men det gör det alltså inte. Jag antar att det beror på att du har en station av äldre modell...
Upplever tyvärr samma problem efter att ha försökt koppla enligt konstens ska regler...

#2 st wg790e#
 
Hej här kommer mitt första inlägg här på forumet efter månaders läsande

Har sen fem veckor tillbaka installerat och kört en WG793E på vårt sommarställe.
Har läst mkt på detta forum innan jag valde klippare. Valet stod mellan WG793E och Gardena R160 då min gräsmatta är ca 1500 m2 och i stort sätt plan förutom två st slänter som är ca 30% lutning. Gräsmattan är öppen utan några direkta zoner. Valet föll efter mkt grunnande på Landroid mest pga av den ska klara en större yta samt att det känns som en nyare produkt och att den har längre klipptid är Gardenan. Jag ser det som en fördel att man kan läsa på uppdateringar själv. Gardenan verkar ju däremot vara en mkt beprövad och stabil klippare å andra sidan. Installationen gick smidigt det gick åt ca 265 m kabel. Spikade ner mestadels av kabeln. Nu fem veckor senare har kabeln försvunnit ner i gräset och är på dem flesta ställen jättesvår att hitta.

Vid uppstart var det första jag stötte på var buggen som gjorde att den stängde av sig själv i laddstationen. Men detta försvann direkt efter uppdatering till 0.94.

Det tog några dagar innan jag helt förstod hur klipparen fungerar.

Överlag är vi väldigt nöjda med Landroiden, den fungerar mkt bra och känns pålitlig. Inga problem med att den rymmer eller stannar eller liknande. Det gäller bara att få hindren på gräsmattan anpassade för klipparen.

Efter 5 dagar var vår gräsmatta finare än någonsin.

Några funderingar är:
Om man ändrar klippschema när den står i laddaren och laddat klart så stänger han ner sig. Är det en bugg? Eller gör jag fel?

Då och då saktar han in och sen ökar farten igen, händer ett par ggr per klippass, bugg i mjukvaran?

Då och då svänger han till och byter kurs ca 15 grader, bugg i mjukvaran?

Hoppas detta kan hjälpa någon annan att välja klippare
 
Hitta tråden enkelt med en regalsökare dom brukar ha att man kan välja leta elkabel i väggar med. Så med en sådan funkar de finfint
 
Henke2600 skrev:
Behöver man ha värmepistol till skarvkopplingarna på biltema?
Nej, tändare funkar utmärkt.
 
tommpi skrev:
Hej här kommer mitt första inlägg här på forumet efter månaders läsande

Har sen fem veckor tillbaka installerat och kört en WG793E på vårt sommarställe.
Har läst mkt på detta forum innan jag valde klippare. Valet stod mellan WG793E och Gardena R160 då min gräsmatta är ca 1500 m2 och i stort sätt plan förutom två st slänter som är ca 30% lutning. Gräsmattan är öppen utan några direkta zoner. Valet föll efter mkt grunnande på Landroid mest pga av den ska klara en större yta samt att det känns som en nyare produkt och att den har längre klipptid är Gardenan. Jag ser det som en fördel att man kan läsa på uppdateringar själv. Gardenan verkar ju däremot vara en mkt beprövad och stabil klippare å andra sidan. Installationen gick smidigt det gick åt ca 265 m kabel. Spikade ner mestadels av kabeln. Nu fem veckor senare har kabeln försvunnit ner i gräset och är på dem flesta ställen jättesvår att hitta.

Vid uppstart var det första jag stötte på var buggen som gjorde att den stängde av sig själv i laddstationen. Men detta försvann direkt efter uppdatering till 0.94.

Det tog några dagar innan jag helt förstod hur klipparen fungerar.

Överlag är vi väldigt nöjda med Landroiden, den fungerar mkt bra och känns pålitlig. Inga problem med att den rymmer eller stannar eller liknande. Det gäller bara att få hindren på gräsmattan anpassade för klipparen.

Efter 5 dagar var vår gräsmatta finare än någonsin.

Några funderingar är:
Om man ändrar klippschema när den står i laddaren och laddat klart så stänger han ner sig. Är det en bugg? Eller gör jag fel?

Då och då saktar han in och sen ökar farten igen, händer ett par ggr per klippass, bugg i mjukvaran?

Då och då svänger han till och byter kurs ca 15 grader, bugg i mjukvaran?

Hoppas detta kan hjälpa någon annan att välja klippare
Välkommen hit till forat

Efterprogrammering i laddstationen så måste den aktiveras släpp ut den och kör en runda eller bara ta ut den såden får gå hem igen
man kan oxå dra ut den för programmering o sedan låta den gå in för laddning
Dom andra problemen är nog buggar
 
Elkludde skrev:
Välkommen hit till forat

Efterprogrammering i laddstationen så måste den aktiveras släpp ut den och kör en runda eller bara ta ut den såden får gå hem igen
man kan oxå dra ut den för programmering o sedan låta den gå in för laddning
Dom andra problemen är nog buggar
Tack för svaret, det är så jag brukar göra för att få det att fungera :)
 
peternicklas skrev:
Men du anser att du ska kunna skriva all möjlig osanning om Worx, eller är det bara för att du har en HQ som det ger dig rättigheter.
Vilken osanning är det du menar? Du, som hittills aldrig någonsin kommit med någon seriös, eller ens halvseriös, källa till något enda påstående du kommit med? Som ständigt berättar om hur bra Worx är, och så fort någon visar intresse för att eventuellt köpa en Worx så mörkar du alla problem och säger att nu är allt löst, bara kom och köp? Som aldrig någonsin presenterar något som personliga åsikter, utan alltid som fakta? Men det är alltså jag som skriver "all möjlig osanning"?
 
Tycker mod borde vara hårdare i tråden för att upprätthålla sakligheten. Gäller mot flera användare. Sida upp o sida ner där den ena tokhyllar worx o framförallt tokdissar allt annat o tvärtom gällande hq. Störigt att behöva läsa nästintill troll-inlägg bara för att inte missa ngt relevant inlägg.
 
  • Gilla
magstorm
  • Laddar…
Sant, men.. jag är inte främmande för mod varnar / bannar användare som "smutsar" ner trådar och så uppenbart partiskt går i viss tillverkares försvar. Oavsett hur mkt de i vissa andra fall tillför bra fakta och råd.

Sen är det klart att viss diskussion ska tillåtas men i denna tråd har det blivit en tramsig sandlådenivå. Från båda håll. Hantverkare/firmaägare brukar väl inte få vara aktiva på BH(?) Kanske även borde gälla de som har direktkontakt med tillverkare, jag vet inte var gränsen går. Får en ÅF vara aktiv här?

Om worx vill ha in synpunkter kunde de säkert få det via serviceverkstad eller sin hemsida.
 
peternicklas skrev:
Om du tittar tidigare i tråden så ser du vilket arbete jag lägger ner för att hjälpa till med problemen. Nu är inte Italienarna så snabba på att ge mig svar, MEN de senaste ändringarna som jag har begärt, ska komma i nästa uppdatering... Är bekräftat från Worx.
Vilka är ändringarna som du har begärt? Nyfiken.
Har en 790 som funkar utmärkt.
 
Hej nybliven robotklippar ägare här. Köpte mig en WG790E på maxi för 2 veckor sen, har sedan dess justerat slingan här och där för att få det att fungera bättre. Men jag har dock ett hörn med lutning som den lille rackaren fastnar i hela tiden det är en 90 graders kurva med lutning (osäker på hur mycket det lutar) men en hel del. Är det fylla ut med jord så att kurvan och lutningen blir mjukare som är enda alternativet? Försökte ta kort men jag själv tycker det är svårt att se på bilderna. Jag har lagt lite jord och sen gräs ovanpå det i hörnet för att fylla ut lite, men verkar behövas mycket mer.

IMG_7958.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_7959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är hittills väldigt nöjd med klipparen, i vinter tänkte jag försöka snickra ihop något kryp in till den samt snygga till matningen till laddstationen i vår när det blir dags att ta fram han igen.
 
Tobias Pettersson skrev:
Hej nybliven robotklippar ägare här. Köpte mig en WG790E på maxi för 2 veckor sen, har sedan dess justerat slingan här och där för att få det att fungera bättre. Men jag har dock ett hörn med lutning som den lille rackaren fastnar i hela tiden det är en 90 graders kurva med lutning (osäker på hur mycket det lutar) men en hel del. Är det fylla ut med jord så att kurvan och lutningen blir mjukare som är enda alternativet? Försökte ta kort men jag själv tycker det är svårt att se på bilderna. Jag har lagt lite jord och sen gräs ovanpå det i hörnet för att fylla ut lite, men verkar behövas mycket mer.
Jag är lite osäker på hur bilden skall tolkas. Går klipparen nedåt in i svängen eller uppåt efter?

Jag har aldrig haft problem när det lutat uppåt eller åt sidan men om den går nedåt mot en sväng är det oftast lurigt, då gäller det nog bara att fylla ut och/eller göra svängen mjukare och längre.

Jag antar att du redan har gjort böjen mjuk, dvs med max 45 grader i taget.
 
qsecofr skrev:
Har en 790 som funkar utmärkt.
Regnsensorn med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.