F fribygg skrev:
Varför börjar du inte i andra ändan och kollar om medlemmarna har den kompetens du saknar?
Det är ingen naturlag att man måste köpa in kostsamma konsulttjänster utan de flesta föreningar drivs väl på ideellbas, i bland låter man ett par tre på trakten verksamma entreprenörer komma in med åtgärdsförslag och ser till att stämman tar ställning till dem och eventuellt beslutar sej för att anlita någon av dem om majoritet för detta finns.
Medlemmarna saknar tyvärr också kompetensen som krävs.
Det finns en som har kompetens i CAD som har ritat upp ett jättefint förslag som rörmokaren ratar.

Problemet är egentligen bara när backspolning av filterna sker (går ej att styra när det sker) då 3 hushåll tappar trycket.
Det är bara ett av dessa hushåll som kräver att det ska åtgärdas medans dom andra två kan leva med att vara utan vatten 5 minuter ibland.

Det jag vill göra är att ta detta den långa och krångliga vägen så alla medlemmar förstår att kostnaden inte står i proportion till problemet.

maah maah skrev:
Medlemmarna saknar tyvärr också kompetensen som krävs.
Det finns en som har kompetens i CAD som har ritat upp ett jättefint förslag som rörmokaren ratar.

Problemet är egentligen bara när backspolning av filterna sker (går ej att styra när det sker) då 3 hushåll tappar trycket.
Det är bara ett av dessa hushåll som kräver att det ska åtgärdas medans dom andra två kan leva med att vara utan vatten 5 minuter ibland.

Det jag vill göra är att ta detta den långa och krångliga vägen så alla medlemmar förstår att kostnaden inte står i proportion till problemet.
Så du vill tvinga den som inte tycker det är ok med vattenbrist att acceptera det?

Tycker det låter som ett excellent sätt att dra igång en fejd.

/ATW

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
maah maah skrev:
Det är nog inte helt rätt inställning kan jag tycka. Alla medlemmar i föreningen har samma rättigheter och betalar väl samma medlemsavgift? Det är därför föreningens ansvar att se till att alla har samma vattentillgång. Samfälligheten får inte särbehandla medlemmar. Alternativet skulle kunna bli en rättstvist med den medlem som inte går med på att vara utan vatten ibland.

Hemmakatten
Vet inte om jag missuppfattat något. Men för säkerhets skull skriver jag att det är självklart att alla medlemmar ska få tillräckligt med vatten.

• Gilla
maah
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Om styrelsen anser att det blir för mycket pengar och behöver låna så får man ta det på en stämma och tydligt informera om det innan. Men röstar stämman nej till lån, så är alternativet att debitera ut hela kostnaden på alla medlemmarna enl andelstal. Det här måste man informera om.
Alternativet att inget göra finns inte....
En försvårande omständighet här är att det är dyrt att låna för en samfällighetsförening. Man äger ju ingenting som man kan ha som säkerhet för lånet och då blir det höga räntekostnader. Jag hävdar att en uttaxering av kostnaden direkt alltid borde vara alternativ nr 1.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Så du vill tvinga den som inte tycker det är ok med vattenbrist att acceptera det?

Tycker det låter som ett excellent sätt att dra igång en fejd.

/ATW
Nej inte tvinga, men jag vill att hen ska förstå vidden av vilken kostnad det kan medföra att åtgärda problemet.

Skulle kunna ge er mer information om hen för att ge er bild av vilken typ av person det är men jag låter bli.

Förstod att det kunde missuppfattas.
Det handlar om att 5-10 gånger om året så kan man drabbas av dåligt tryck eller va utan vatten under den tiden backspolningen sker.

Jag vill att alla ska förstå hur dyrt och besvärligt det kan vara att åtgärda och ställa det i proportion till problemet.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
maah maah skrev:
Såhär står det i anläggningsbeslutet:
Gemensamhetsanläggning skall inrättas och bestå av
- befintlig vattentäkt med vattenledning
- grönområde intill ån

Vad det handlar om är att vi har ett pumphus med borrad brunn som förser fastigheterna med dricksvatten.
Vi har vissa problem med tryckfall som leder till att 3 fastigheter helt blir utan vatten korta perioder.

Förslaget som har varit på tal är utöka installationen med ytterligare en pump för att motverka tryckfallet.
Våran rörmokare har motsatt sig det förslaget då han inte tror att det funkar.
Vi är nu i ett läge där några skriker "gör något" och då vill jag att det går rätt till.

Så vad är rätt väg att gå i detta fall anser ni?
En fråga om det tekniska: vad anser rörmokaren skulle fungera om han/hon nu inte tror på en pump?
Jag är själv lekman på området men har fått för mig att en hydrofor eller hydropress används för att hålla uppe trycket i ett system. Är det inte en sådan som behövs snarare än en extra pump?

maah maah skrev:
Det handlar om att 5-10 gånger om året så kan man drabbas av dåligt tryck eller va utan vatten under den tiden backspolningen sker.

Jag vill att alla ska förstå hur dyrt och besvärligt det kan vara att åtgärda och ställa det i proportion till problemet.
OK. Det var verkligen en mindre olägenhet. Jag trodde att det var flera gånger om dagen.

Ska ge er lite mer information, som jag har en åsikt om men ni kanske har en annan.

Personen med kunskaper i CAD har även nån utrustning man kan sätta på en kran för att logga och mäta trycker i systemet under tid.
Efter utförd mätning så visar loggen att det är tryckfall i systemet ibland på oregelbundna tider.
Siffrorna visar att det ibland är så lågt tryck att dom som bor högt eventuellt inte skulle få rinnande vatten i kranen då.

Jag har som komplement till detta bett alla hushåll att skriva ned tid och datum när dom upplever problem med vattnet.
Det jag menar är att om siffrorna visar att det kan vara problem men ingen har upplevt problem så är det inget problem.

Hen som klagar är av åsikten att sifforna är mer relevanta för det skulle kunna va problem för dom just då, att nån står med schampo i håret och inte kan skölja ur det.

Här menar jag att upplevda problem går före siffror och grafer när det kommer till en fråga om att ta beslut om investering.

Säg att vi istället skulle ha en tidstyrd backspolning varje natt 03.00. Då skulle fortfarande loggen visa att det är tryckfall men ingen skulle märka det.
Inget problem.

Jag är öppen för all kritik och tips. Jag vill att alla ska ha det bra men samtidigt förstå att det kostar pengar att uppnå ett felfritt system.

Henningelvis Henningelvis skrev:
En fråga om det tekniska: vad anser rörmokaren skulle fungera om han/hon nu inte tror på en pump?
Jag är själv lekman på området men har fått för mig att en hydrofor eller hydropress används för att hålla uppe trycket i ett system. Är det inte en sådan som behövs snarare än en extra pump?
Vi har en pump och hydrofor. Därefter kalkfilter och uranfilter.
Förslaget va att sätta in en till pump med hydrofor på ca 50l efter filterna som hjälppump.
Rörmokaren menar att det inte kommer att räcka med den volymen och att den pumpen inte kommer att kunna suga tillräckligt med vatten efter sol filterna bromsar.

Men har inte rörmokaren något förslag på lösning?
Kan ni inte börja med att be rörmokaren ta fram ett förslag på lösning, och komma med en offert på vad det skulle kosta. Ev. kolla med andra rörmokare?

Och varför går det inte att styra när backspolning skall ske? Borde vara den enklaste lösningen att styra backspolningen till kl mitt i natten.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Varför bråka, kontakta en konsult och be om en offert med garanterat resultat. Nått som kostar en ordentlig summa iaf. Och sen så ber man stämman om tillåtelse att anlita konsulten samt direkt uttaxering av kostnaden för konsulten av medlemmarna. Nu kommer medlemmarna att rösta nej och så är den frågan ej längre på styrelsen bord.

5-10 korta avbrott under ett år är något man får acceptera, i princip så är det ju avbrott pga underhåll. Om man skall koppla in fler hydroforer kan man ju göra det i de fastigheter som har problem.

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
Claes Sörmland
maah maah skrev:

Det här är rimligen ett så trivialt problem att man får acceptera det när man har enskilt vatten. 19 § SFL tar sikte på just denna avvägning mellan kollektivets intresse och den enskildes intresse:

Utdrag ur en lagtext med 19 § som diskuterar balansen mellan kollektiva och enskilda intressen inom en förening.

Beaktar man dessa fastigheters enskilda intresse i skälig omfattning kan jag inte se att det finns laglig grund för att göra stora investeringar i anläggningen p g a att backspolning sker någon gång per år. Men mindre justeringar så att spolningen sker t ex nattetid är ju ett utmärkt förslag.

Tackar så mycket för mer bra information. Nu känner jag mig lite säkrare i min framtida kommunikation med medlemmarna.

Gällande backspolningen så är det filter enligt bild nedan.
Ett svart vattenfiltreringssystem med etiketter för Kinetico och Overdrive Enhanced.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Filterna backspolar efter att en viss mängd vatten har passerat. Det är ingen elektronik inblandad som gör att man kan styra när backspolningen sker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.