Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur långt menar du att man kan dra det då?
Gasnka långt, så längeman inte säljer den.
Kan du lägga ner samfälligheten med en muntlig överenskommelse?
Nej, det krävs emn fastighetsreglering.

Dela upp den på delägarna?
Nej, det krävs en fastighetsreglering.
Ge bort alla dess tillgångar?
Allt utom marken, ja. (om det inte är en gemensamhetsanläggning).

men att inskränka anläggningens funktion eller rättigheter till den är inte förvaltningsåtgärder, det är saker som torde kräva omförrättning på något vis.
Om det är en gemensamhesanläggnin, så tror jag du har rätt.

S svenne78 skrev:
“Om jag fattar rätt så fungerar din infartsväg i normalfallet för dina behov men när du skulle grusa gårdsplanen så:”

Infarten är tvärtajt, leveranser som kommer med postnord och dyl, ställer de på grannens uppfart. Jag betalar tillägg för slamsugning eftersom han inte kommer upp. Om ja nånsin skulle behöva betong, blir de en betongbil med låång slang.

“Att lasta om saker till mindre fordon för att få in dem på tomten är ju en kostnad för samfälligheten. Som han då borde betala hälften eller allt av ;-)”

Det fungerar ju i vissa fall, om äns att samfälligheten skulle kunna belastas med mina kostnader?

“Hur är det med en brandbil, skulle den nå dit hus?” Den här blir nog mitt främsta argument i händelse av en klinch!

“Svaret på din fråga är nog att du ska börja med att prata med grannen.”

Det är ju naturligtvis mitt förstaval. Försökte utröna vad mina rättigheter är i händelse av drabbning =)

“Om kartorna stämmer som du hävdar så ansluter ju inte ens samfälligheten till vägen utanför? Har ni någon annan rättighet för att använda den lilla snutten?”

“Åtminstone på flygfotot är det uppenbart att gränserna är förskjutna en del”

Det ytterligare en samfällighet, se bifogad förrättning. Och det är även där , jag kan se att det skall vara ca 7.7m vid infart. Kommunens karta, Lantmäteriets karta, Hitta.se satelitkarta är faktiskt spot i jämförelse med förrättningskartan som jag bifogar. Inga förskjutningar vad jag kan se.

Bifogar en bild på tomtgränspinnen(precis till vänster om björken) och själva stenbumlingarna i sin härlighet.

Varit i kontakt med KFM och fick detta svar, blir väl att läsa på lite...

“Den tjänsten vi har som skulle kunna vara aktuell i din situation är handräckning. Det finns två varianter, vanlig och särskild. . [länk]”
De där stenarna gör inget för stabiliteten - bara att ta bort.

I vårt kalla klimat lyfter tjälen både dylika stenar, stolpar och annat varje år - inte så bra för stabilitetan alltså....
https://illvet.se/naturen/underjorden/varfor-dyker-det-upp-sten-pa-akrarna

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Halloj folket!

Sicket engagemang , tack!

Jag gick mycket riktigt o pratade med grannen, visade honom flygfoto, lantmäterikartor m.m, han blev klart nervös, jag förklarade att ja inte tänkt bråka med honom gällande hans "övertramp" annat än att de är svårt för lastbil och framförallt om en brandbil att komma upp till mig. Han verkade mycket tacksam för det(vilket indikerar att han vet att han har varit o "nallat" på samfälligheten) Det var inget snack, jag kunde plocka bort ca 1m stenar in mot hans fastighet från hans "grund"..Det var som man kunde ana, grusväg... Sen att han byggt altan m.m ut i samfälligheten låter jag vara. Det visar sig att han hela hans carport där, är även infiltrationsbädden för avloppet där i hörnet av hans fastighet...Vilket föranleder en annan fråga, kan någon nånsin besiktigat de avloppet? Tänker inte bråka med honom om de, men hade varit roligt o veta om man kan lägga en avloppsinfiltration så..

Tack igen!

• Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Det är inte ovanligt att man lägger infiltration utanför den egna fastigheten om det är trångt. Så att den sticker ut lite utanför egna tomten är nog inget kommunen kollar upp särskilt noga. Ligger den helt utanför kanske dom kollar om det finns servitut? Dock är inte det säkert heller om det är något som har legat där i några år.

Kommunen bryr sig inte om var avloppet ligger, bara det är gjort som det skall.

Bra att det löste sig, men menar du att hela carporten står på samfälligheten?

Kul att det verkar lösa sig. Som andra varit inne på, ni såg ju förutsättningarna innan köpet och löser det inte sig med en konstruktiv dialog med grannen hade jag personligen lagt mer energi på att bredda åt andra hållet.

S svenne78 skrev:
Det visar sig att han hela hans carport där, är även infiltrationsbädden för avloppet där i hörnet av hans fastighet...Vilket föranleder en annan fråga, kan någon nånsin besiktigat de avloppet?
Mitt hus är byggt -72 och antagligen las en enkammarbrunn ner (kanske att även slutna tanken till WC las ner samtidigt) då som jag trodde låg på vår tomt. Men när jag har studerat lite egna drönarbilder samt försökt visuellt dra en linje mellan de två stolparna så är jag ganska säker på att brunnen ligger utanför tomten inne på "allmänningen". Den är sedan troligen ansluten till ett nät av rör och brunnar som sträcker sig säkert närmare en mil kors och tvärs genom områdena och åkrarna runt. Inget av detta har jag kunnat hitta papper på så all info är från de få som fortfarande bor kvar sedan området byggdes på 70-80 talet.
2015 skulle kommunen komma ut och inventera samtliga brunnar i området, men av lite olika orsaker så kunde vi inte vara hemma då och då nöjde de sig med att jag skickade in en kopia på mäklarannonsen från när vi köpte huset 2006 där det stod något i stil med "Sluten tank för WC. Brunn för BDT".

Nu har vi dock lagt ner en trekammarbrunn med infiltration som allt avlopp är kopplat till. Det enda kommunen gjorde var att kontrollera markförutsättningarna och att den hamnade inne på vår tomt då grannen hörde av sig till dem om att de inte hade någon synpunkt så länge ingen del av anläggningen hamnade på hans tomt. Redan från början var tanken att den skulle hamna ca 3-4 meter in på vår tomt, men entreprenören hade ritat en hjälpsiffra ovanför slambrunnen som råkade hamna på fel sida gränsen så han fick rita om med siffran nedanför brunnen. Brunnens plats ändrades inte.... De har inte heller kommit förbi för att kontrollera att anläggningen hamnade där den skulle.

Så det är nog inte helt omöjligt att hans anläggning är godkänd, framförallt om den har några år på nacken.

Är du förövrigt helt säker på att garage mm faktiskt ligger på samfällighetens mark? Enligt ritningarna så ser den endast ut att vara ca 4m bred så om garaget står helt på samfälligheten bör det inte finnas plats kvar till vägen. Det känns som att han inte kan ha nallat mycket mer än en meter längs samfällighetens mark för att du fortfarande ska kunna komma förbi med din bil. Så om vägen faktiskt är ca 4 meter (lite beroende på om det finns diken) så verkar det mer troligt att han antingen faktiskt har hållit sig i tomtgräns eller att samtliga gränser är något förskjutna

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Den samfällighet ni har där är en lömsk sak då kommunen har översyn i minoritetssamfälligheter som det kallas!
Kommunen kan göra det den vill och ni får betala!
Jag skulle förfara väldigt försiktigt för om grannen får kommunen på sin sida har du inget att säga till om!

Jag skulle göra följande... om du måste ha full vägbredd ? Det känns ju hemskt att inte ha ordentlig infart till sitt!
Begär bygglov för väganläggning tex grindstolpar förstärkning etc och prata ihop dig på papperet med kommunen som kommer bevilja bygglovet på papperet!
Sedan kommer kommunen hjälpa dig att lösa grannens felaktiga grund som ordförande i er minoritetssamfällighet!
Felet kommer upptäckas vid tekniska kontorets utsättning av detta bygglov
Då måste grannen lösa problemet!
Du har då kommunen på din sida

Under bygglovsprocessen kommer grannen att höras eftersom han är medlem i samfälligheten. Kommunen kan visserligen ”köra över” grannens yttrande och bevilja bygglov, men som delägare i fastigheten kan grannen stoppa byggandet.

M MetteKson skrev:
Under bygglovsprocessen kommer grannen att höras eftersom han är medlem i samfälligheten. Kommunen kan visserligen ”köra över” grannens yttrande och bevilja bygglov, men som delägare i fastigheten kan grannen stoppa byggandet.
Kanske...på så avgörande punkt som fel i fastighet kan Grannen knappast klara att behålla ett garage som står på TS fastighet

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Kanske...på så avgörande punkt som fel i fastighet kan Grannen knappast klara att behålla ett garage som står på TS fastighet
Det där med att din egendom (bil, cykel, hus, atomvapen) står någonstans, betyder inte att det är enkelt för en fastighetsägare att bli av med det.

Vem som helst kan söka bygglov mer eller mindre var som helst, och i många fall även få lov. Att folk svartbygger är dessutom preskiberat efter ett antal år.

Även om du som fastighetsägare blandar in kronofogden, betyder det inte att du kommer få bort annans egendom från din fastighet.

Det är många faktorer som spelar in. Det är långt ifrån självklart att kunna bli av med annans egendom från din fastighet på ett enkelt sätt.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.