30 466 läst · 99 svar
30k läst
99 svar
Samfällighet , intrång.
Det gäller påföljder för svartbygge. Bygget blir inte per automatik godkänt för att det stått länge.
Om du kollar inlägg #36 där jag har färgat de olika strecken så ser det ut som att hela vägen längs samfälligheten, inkl infarten, ser ut att vara lika bred hela vägen på förrättningskartanBart skrev:
Jo vägen i verkligheten och den inritade vägen ser ut att stämma överens, men går inte ut till samfällighetens gräns. Hade vägen ritats in och gjorts så att den hade gått hela vägen ut till gränsen så hade inte detta vara ett problem idag. Nu känns det svårt att göra något åt (om grannen motsätter sig) detta eftersom det inte ens finns stöd i förrättningen till att bredda infarten.Bart skrev:
Eftersom vägen pp kartan och i verkligheten verkar stämma överens så får det mig att tro att det redan vid förrättningen fanns något i samfällighetens hörn där det idag ligger en stengrund. Kanske fanns grunden eller ett stenröse där redan då?
Om jag förstått det rätt så är vägen grusad med inte gårdsplanen. Gick/går det att köra in en annan väg för att de någon gång efter förrättningen ska ha kunnat komma in med gruset? Har vägen grusats med "jämna" mellanrum? I så fall måste infarten antingen vara tillräckligt bred för lastbilen om man inte kan ta en annan väg in.
Er samfällighet är minoritetssamfällighet och kommunen sitter som ordförande just av den anledning ni nu sitter med!H hjulia skrev:
Sättet att lösa ert problem blir att ordna ett beslutsmöte i samfälligheten där du ställer krav på föreningen!
Kommunen kommer att bestämma vem och vad som ska göras så bra är om du och grannen är överens utan att du ger grannen möjligheten att sida upp med kommunen!
Se tidigare inlägg i tråden!
Om du har bra relation till grannen så är det viktigt att ni gemensamt söker bygglov för väganläggningen och flytten av hindren om inte gör så som jag sa tidigare!
Kom ihåg att kommunen kan göra vad de vill med er minoritetssamfällighet så jag hade pratat ihop mig med grannen om att upplösa den och ändra till enskilt ägande och servitut
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 386 inlägg
Vad pratar du om? Visa gärna på någon form av lagstöd för det du skriver, för jag tror att du har helt fel.B byggarätt skrev:
Samfälligheten är med största sannolikhet delägarförvaltad, men då de bara har två delägare och dessa har motstridiga intressen är det nog svårt att agera genom föreningen, så risk finns väl att TS måste stämma sin granne inför mark- och miljödomstolen för att komma någon vart.
Eller försöka få tag på en chaffis som klarar att köra på en 4 meters väg, NÄSTA gång det ska komma en lastbil. Hos mig har det aldrig varit nått problem trots att det kommit både grusbilar och paketbilar av "normal" storlek (ca 9x3 meter)
Undersök själv en samfällighet med under visst antal delägare ses som minoritetssamfällighet och kommunen har tillsyn och sitter som ordförande!Nötegårdsgubben skrev:
Vad pratar du om? Visa gärna på någon form av lagstöd för det du skriver, för jag tror att du har helt fel.
Samfälligheten är med största sannolikhet delägarförvaltad, men då de bara har två delägare och dessa har motstridiga intressen är det nog svårt att agera genom föreningen, så risk finns väl att TS måste stämma sin granne inför mark- och miljödomstolen för att komma någon vart.
Skogsägare
· 19 386 inlägg
Som sagt, själv tror jag att samfälligheten är delägarförvaltad enligt 6–16 §§ samfällighetslagen. Och mig veterligen har kommunen inget inflytande över en sådan samfällighet om den inte har det i egenskap av förvaltande lantmäterimyndighet och det är inget som bara sker av sig självt.
Skogsägare
· 19 386 inlägg
Jag återvänder till mina egna tankar från inlägg #44.
Först efter det bedömer jag att man kan gå till fogden och begära handräckning för att tvinga grannen att ändra grunden/flytta bort sina byggen från den samfällda marken.
Det här verkar ju lite stökigt, även om TS nog skulle vinna till slut. Men det kan ju vara bra kort att ha i bakfickan för att vid ett snack med grannen komma fram till att denne måste bygga om så TS kommer fram med lastbil till sin mark.
- Byggloven må vara preskriberade, men bygger man på annans mark kan man oftast tvingas att flytta byggnaden om det krävs.
- Behöver alla i en delägarförvaltad samfällighet vara överens för att ställa krav på att vägområdet ska respekteras, eller kan en enskild delägare göra det?
Först efter det bedömer jag att man kan gå till fogden och begära handräckning för att tvinga grannen att ändra grunden/flytta bort sina byggen från den samfällda marken.
Det här verkar ju lite stökigt, även om TS nog skulle vinna till slut. Men det kan ju vara bra kort att ha i bakfickan för att vid ett snack med grannen komma fram till att denne måste bygga om så TS kommer fram med lastbil till sin mark.
Nu handlar det ju om en biyta och borde gå att flytta utan allt för stort projekt?Nötegårdsgubben skrev:
Jag återvänder till mina egna tankar från inlägg #44.
Det här är väl problemet i sak. Naturligtvis borde intrånget angripits direkt, men att så inte skedde är ju inte TS fel. Enligt 3:12 JB kan grannen få behålla det som byggts på den samfällda marken om det skulle vara en stor olägenhet att ta bort bygget. Vad det verkar är det en grund som skulle gå att göra nättare som inkräktar på samfälligheten. Gissar därför att nämnt lagrum inte håller för grannen. Så då borde det gå att få fogden att tvinga bort bygget med handräckning, men vem söker då om det? Jo, samfällighetsföreningen.
- Byggloven må vara preskriberade, men bygger man på annans mark kan man oftast tvingas att flytta byggnaden om det krävs.
Det här är ju det knepigaste kanske. Om bara samfälligheten kan föra talan mot grannen, och grannen har halva rösträtten i samfälligheten, går det att tvinga fram ett agerande då? Som jag tolkar det kommer det bli lika enligt 6 § samfällighetslagen, varvid begäran till Lantmäteriet enligt 7 § måste göras för att få dem att gå in och reda ut frågan. Kan inte se annat än att TS linje då skulle vinna.
- Behöver alla i en delägarförvaltad samfällighet vara överens för att ställa krav på att vägområdet ska respekteras, eller kan en enskild delägare göra det?
Grannen borde ju inse betydelsen av åtgärden?
Så samfälligheten borde kunna lösa frågan utan att kommunen behöver gripa in!
Om du har undersökt saken, kan du väl länka till mer info? Minoritetssamfällighet är inget jag har hört tals om innan, det står inte i min bok om fastighetsjuridik och det finns inte på nätet.B byggarätt skrev:
Jag är inne lite på Topmounts inlägg från nr 4. Även om det är brant i marken till vänster om vägen, kanske det skulle gå att fylla upp och bredda vägen så din tillfart blir framkomlig även för större fordon? Även grannen borde vara med och betala för en sådan uppfyllnad, jag tänker på möjligheten för brandkåren att ta sig fram till din fastighet vid händelse av brand. Ligger vinden från fel håll. riskeras även grannens hus.