23 818 läst · 74 svar
24k läst
74 svar
Sambos med separations bekymmer
Är lånet utställt på något särskillt eller ett blancolån? Dvs äger banken något fortfarande? Tänkte kanske kunde vara ett spabad, flyttbar bod eller annat flyttbart som är självklart är införskaffat och därmed tillhör hyresgästen. Hade detta varit ett fall där huset ägts gemensamt skulle dessa saker få efterlämnats om något annat ej skrivits.
Men nu finns ju möjligheten att vissa saker är fullt flyttbara inom denna budget, dvs ej fast installerade som altan och gräsmatta. Och därmed kanske finns utrymme för att ”inkassera” något.
Men jag själv har varit i en liknande situation, jag flyttade ihop med en tjej, hon hade ingenting, varken möbler, husgeråd eller ens arbete. Det var jag som stod för hela den ekonomiska biten och framförallt inköp av hela bohaget. Allt nytt, stora summor lagda, mycket övertid jobbad för att betala samt från en helt del sparande för allt detta men som tur var inga lån. Men när allting kändes komplett i bostade dröjde det inte alls länge innan det var dags för seperation. Det var bara att lämna hälften vind för våg, allt vi (jag) köpt gemensamt ägdes gemensamt och därtill var det bara att bita i det sura och ta det som en läropeng.
Och tyvärrr i historia som berättas av TS så tror jag dessa 190.000kr med lån och allt kommer just förbli en jävligt sur läropeng, men se det från den ljusa sidan, ju längre du stannat, ju mer hade du investerat, köp din lärdom, ställ dig rakryggad och var fortfarande stolt över att faktiskt du kan stå på egna ben och har ett gott hjärta, något för gott denna gång kanske, men lärd inför nästa
Men nu finns ju möjligheten att vissa saker är fullt flyttbara inom denna budget, dvs ej fast installerade som altan och gräsmatta. Och därmed kanske finns utrymme för att ”inkassera” något.
Men jag själv har varit i en liknande situation, jag flyttade ihop med en tjej, hon hade ingenting, varken möbler, husgeråd eller ens arbete. Det var jag som stod för hela den ekonomiska biten och framförallt inköp av hela bohaget. Allt nytt, stora summor lagda, mycket övertid jobbad för att betala samt från en helt del sparande för allt detta men som tur var inga lån. Men när allting kändes komplett i bostade dröjde det inte alls länge innan det var dags för seperation. Det var bara att lämna hälften vind för våg, allt vi (jag) köpt gemensamt ägdes gemensamt och därtill var det bara att bita i det sura och ta det som en läropeng.
Och tyvärrr i historia som berättas av TS så tror jag dessa 190.000kr med lån och allt kommer just förbli en jävligt sur läropeng, men se det från den ljusa sidan, ju längre du stannat, ju mer hade du investerat, köp din lärdom, ställ dig rakryggad och var fortfarande stolt över att faktiskt du kan stå på egna ben och har ett gott hjärta, något för gott denna gång kanske, men lärd inför nästa
Varför ska man vara med där när man bor i en hyresrätt?S scenic46 skrev:Jag har inte läst alla svar i tråden MEN sådana här situationer och andra det är då ett medlemskap i Villaägarnas Riksförbund är värt långt mer en årsavgiften. Ett medlemskap där är för mig en försäkringskostnad.
Det där med lånet verkar lite underligt. Annars gör inget du inte vet är helt ok. Din f.d. och hennes föräldrar skulle säkert, som du beskriver det, jävlas med dig om du gör fel och då kan det bli dyrt.
Jag ser det som en lobbyorganisation som jag inte vill ge mer legitimitet med mitt medlemskap.
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 445 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 445 inlägg
Ja, har för mig att Jordabalken säger att fastighetsägaren ska ha tillfört tillbehöret för att det ska klassas som fastighetstillbehör. Tror att samma gäller för byggnadstillbehör faktiskt..H hempularen skrev:
Hej.
Back in track, please.
Jag vill inte att tråden handlar om barnuppfostrans 50 % hit å dit.
Men där har kvinnan gjort ett bra jobb med uppfostran, dom har ett fint barn ihop med bra värderingar.
Är det ingen som har något exempel från verkligheten, gärna med länk från internet.
Hur gör man för att stämma någon som ett tipps var tidigare i tråden?
Back in track, please.
Men där har kvinnan gjort ett bra jobb med uppfostran, dom har ett fint barn ihop med bra värderingar.
Är det ingen som har något exempel från verkligheten, gärna med länk från internet.
Jag tror stämning blir en svår väg att gå.H H-Thomasson skrev:Hej.
Back in track, please.
Men som någon skrev se det som en gåva till barnen
Dessa har väldigt stor glädje av gräsmattan och altanen! De har fått en bra lekplats!
Då blir förlusten inte lika tung.
Men egentligen exxet har tagit bort rätten för honom att träffa sina barn varje dag.
Enklast är att se pengarna som en gåva till barnen i form en tomt det går att leka på
Mycket mer upplyftande!
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Jag ser ingen möjlighet att på formella vägar få tillbaka några pengar här. Men möjligen skulle man kunna hävda att förrådet är byggnad på ofri grund, och hävda ägarrätt till förrådet. Men jag ser ingen vits med det, möjligen att man kan flytta det från tomten.
Jag kan nog ställa mig på kvinnans sida här. Hon är ju "bara hyresgäst". De värdeförhöjande åtgärderna på fastigheten är ju ingenting som hon nånsin kommer att få någon utväxling av så varför skulle hon betala.
Däremot har hon ju fått en bostad med bättre standard vilket i så fall borde avspeglas i hennes hyra.
Om någon ska ersätta mannen för hans utgifter så borde det ju vara fastighetsägaren, dvs. föräldrarna.
Låt föräldrarna ersätta mannen. Vad gäller kvinnan så kan ni välja att säga upp hennes hyresavtal eller göra en reglering av hennes hyra med motivering av den höjda standarden.
Däremot har hon ju fått en bostad med bättre standard vilket i så fall borde avspeglas i hennes hyra.
Om någon ska ersätta mannen för hans utgifter så borde det ju vara fastighetsägaren, dvs. föräldrarna.
Låt föräldrarna ersätta mannen. Vad gäller kvinnan så kan ni välja att säga upp hennes hyresavtal eller göra en reglering av hennes hyra med motivering av den höjda standarden.
Medlem
· Södermanland
· 115 inlägg
En sådan kvinna har passerat genom mitt liv också. Hon använder precis vilka metoder som helst för att få sin vilja igenom. Till slut fick jag gå till fogden för att få tillbaka pengar. Hon vägrade och gick till domstol, där jag vann. då gick HON till Kronkalle och beviljades en skuldsanering som gick ut på att hon inte skulle betala ett endaste skit på skulden. Hon har använt vår dotter som verktyg genom hela resan för att tigga till sig alla förmåner som samhället erbjuder. Jag vet vad du pratar om. De är riktiga parasiter. Jag har nu också börjat läsa en del om kvinnliga psykopater, det kan rekommenderas att du gör det också. de är helt annorlunda än manliga psykopater. Den kvinna du beskriver visar upp en del av detta.H H-Thomasson skrev:Är man kär så....
Det är ett lån utan säkerhet.
Doc är det mesta betalat kontant.
Samtidigt så är kvinnan i fallet fullblodsproffs på att manupulera folk och få övriga att tro att det är "vårat hus" som dom ska bo i hela livet osv.
Hon gillar att andra ska betala för henne och hon har stor talang inom det yrket.
Ett råd är att: GLÖM PENGARNA och henne. Du far aldrig tillbaka någonting av henne.
Vad skulle Villaägarnas Riksförbund göra i tvist som uppstått mellan två privatpersoner som gemensamt inte äger tomt eller fastighet?S scenic46 skrev:
Detta låter tyvärr som en "lärpeng"... Hen gör troligen inte om detta misstag igen, och även om många tycker det är känsligt att prata pengar i ett förhållande så är det bättre att reda ut sånt här innan istället för att senare hamna i situationen som beskrivs...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Spelar ju ingen roll hur manipulativ hon är i det här fallet, de är hyresgäster, och han har gjort investeringar som hyresvärden inte ville göra. Om det är någon man kan ha krav mot är det hyresvärden, dvs föräldrarna.
Det var dumt att han gjorde dessa investeringar utan att ha kollat i förväg om de skulle få ersättning för det, eller om det räknades som avräkning av hyran elelr hur de tänkte sig.
Det var dumt att han gjorde dessa investeringar utan att ha kollat i förväg om de skulle få ersättning för det, eller om det räknades som avräkning av hyran elelr hur de tänkte sig.
Om hon sagt att hon ska betala (och det finns dokumenterat, mail, sms, inspelat samtal) så kan han ju skicka en faktura. Hon kan bestrida den. Han lämnar den till Kronofogden, hon bestrider den. Han går vidare till tingsrätten som får utreda om skulden fanns och hon ska betala.
Om de haft en muntlig överenskommelse om detta så gäller ju det, bara att det är svårt att bevisa.. Håller tummarna för att det skett med skriftlig dokumentation...
Om de haft en muntlig överenskommelse om detta så gäller ju det, bara att det är svårt att bevisa.. Håller tummarna för att det skett med skriftlig dokumentation...
Ts (vän) skall också tänka på relationen dem mellan som separerade föräldrar. En segdragen strid om pengar kommer med all säkerhet utgöra något som krisar eventuell uppgörelse dem mellan avseende barnet. Det kan ju även bli så att hon använder barnet som hävstång. Hur har de gjort med vårdnad?