H
Förutsättningar

Inga papper skriven.

Nytt hus och tomt byggd 2011 som ÄGS av hennes föräldrar som samborna betalar hyran på till hennes föräldrar.

Tomten var bara grovplanerad när det flyttades in delvis ej lämplig för barn att leka på mycket sten osv.

kamin, altan, förråd, viss inredning som garderob behövde köpas in för att få ett fungerande hus.

Föräldrarna som äger huset tycker att dom har ställt upp nog med att köpa huset och marken för ca 4 miljoner så därför ville dom inte betala för gräsmatta och altan, förrådet osv som behövs när man bor i hus.

Ett barn finns med i bilden.

Kvinnan i samboförhållandet har själv inte så bra ekonomi, ekonomiskt sinne är inte hennes starka sida i livet.

Mannen i förhållandet vill ha ordning och reda där han bor så även kvinnan så klart.

Mannen i förhållandet betalar för fyllnadsmassor, traktor, jord. (delvis allt som behövs för att göra en gräsmatta på en tomt)

Mannen bygger en altan, förråd och betalar för kaminen in till huset.

Mannen har kvitton på inköp för ca 190 000 kr.

Det är bara värdeökande delar för huset som ingår i 190 000 kr.

Men nu har dom gått isär för över två år sedan och kvinnan som bor kvar i huset vägrar att ersätta mannen för allt som han har lagt ut på huset, mannen fick så klart flytta och köpa en lägenhet plus att han har lån kvar som han fortfarande betalar för som är inköpt grejer till huset.

Kvinnan fick ej ta lån så därför fick mannen stå på lånet för allt som köptes till huset för att få det beboligt enligt ovan.

Hennes föräldrar vill inte heller blanda sig i eftersom dom tycker att det får ni lösa själva, vi har gjort vårt i och med husköpet.

Dottern kommer att ärva huset den dagen föräldrarna inte finns i livet, Har det sags när huset byggdes.

Ur det gemensamma bohaget fick mannen ut tv, soffbord, soffa, säng när han flyttade delvis inte mycket i värde

Så frågan är, har mannen rätt till sina 190 000 kr?

Vad ska mannen göra att få tillbaka pengarna som är utlagda på huset?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
harry73
I och med att det är saker som är fastighetstillbehör, äger fastighetsägaren (=föräldrar) det sedan montering.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Strikt formellt så kan mannen troligen inte kräva något.

Lånet, jag antar att det är ett blancolån? Eller har det tagits ut pantbrev i huset för lånet?

Förrådet är möjligen en annan sak. Det är alltså en komplementbyggnad som byggts av en hyresgäst. Då är jag inte helt säker på att den per automatik blir fastighetstillbehör. Det är möjligt att den faktiskt är en byggnad på ofri grund, som han nu äger.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Du har väl redan fått svar om vad som gäller i detta fall. En reflektion är att det är klokt att fundera i förväg på vad som händer om det blir problem i framtiden och skriva tydliga avtal om vad som gäller för olika slags tillgångar och investeringar. Annars blir det ofta problem.

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
F
H hempularen skrev:
Strikt formellt så kan mannen troligen inte kräva något.

Lånet, jag antar att det är ett blancolån? Eller har det tagits ut pantbrev i huset för lånet?
Det är naturligtvis inte lånat på huset och då ings pantbrev då personen som lånade pengar inte är ägare till fastigheten.

Låter otroligt bökigt och dum situation, antingen så hyr man ett boende som är klart, eller så äger man detta själv, är som man skulle lägga 190’ på en hyresrätt och sedan flytta! Ägde inte föräldrarna marken? Låter dyrt att då skulle ha lagt 4milj, och varför har man då inte gjort huset klart?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H
Är man kär så....
Det är ett lån utan säkerhet.
Doc är det mesta betalat kontant.
Samtidigt så är kvinnan i fallet fullblodsproffs på att manupulera folk och få övriga att tro att det är "vårat hus" som dom ska bo i hela livet osv.
Hon gillar att andra ska betala för henne och hon har stor talang inom det yrket.

• Gilla
MagicFingers och 5 till
  • Laddar…
harry73
Då är det bra att ni sepererar innan skadan blir ännu större.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
S
Finns ingenting som är så dumt som att sätta sin ekonomi på spel genom att tro att förhållandet ska vara för evigt. En solklar majoritet av alla förhållanden slutar i separation.

Gemensam ekonomi är en medveten risk man tar, framförallt om man är den som drar in mest pengar i hushållet.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
190.000 kr?

Jag antar att du fick några år av lycka för dessa pengar, medan flickvännen/hustrun skötte hushållet och offrade pensionspoäng.
Och svärföräldrarna har byggt och skapat hem åt er för flera miljoner?

Var glad för vad du har fått!!!

PS
Jag skriver som om TS var den "drabbade", för jag antar att så är fallet.
Men jag kan naturligtvis ha fel.

• Gilla
pwb
  • Laddar…
S
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
190.000 kr?

Jag antar att du fick några år av lycka för dessa pengar, medan flickvännen/hustrun skötte hushållet och offrade pensionspoäng.
Och svärföräldrarna har byggt och skapat hem åt er för flera miljoner?

Var glad för vad du har fått!!!

PS
Jag skriver som om TS var den "drabbade", för jag antar att så är fallet.
Men jag kan naturligtvis ha fel.
Dummaste jag någonsin läst :)

• Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
En solklar majoritet av alla förhållanden slutar i separation.
Förhållanden, kanske.
Men av äktenskap är det "bara" 50% som kraschar.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
H
Ts är ej drabbad utan bara en vän som har observerat på avstånd.

Tyvärr var det dåligt med mat på bordet och städning i gengäld under dom åren.
Och att jobba var inte så intressant från hennes sida när man kan få livet på en räkmacka och slippa betal för sig.

När den drabbade (Han som betalade) var klar med allt ovan så dög han inte längre och det var tack och hej.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
SueCia: Nä, varför skulle det vara det? Att skuldsätta sig för prylar som man inte äger är heltklart en risk. Men att dela på inkomsten i ett förhållande är ingen risk. Upphör förhållandet får båda lika mycket, men den som tjänar mest har mer pengar framöver. Det är inte den personen det är mest synd om.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.