P patriklarsson skrev:
Om de gör det i USA blir de som du skrev dömda.
Nej polispersonen som begår brottet olaga frihetsberövande får oftast inget straff alls, inte ens ett löneavdrag.

Det är skattebetalarna som får stå för notan.

Polisstat absolut.
1 % av alla amerikaner sitter i fängelse, mer än i 194 länder sammantaget.
USA har en femtedel av alla fångar i världen.

7 minuter in...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej polispersonen som begår brottet olaga frihetsberövande får oftast inget straff alls, inte ens ett löneavdrag.
Nej men de blir ev dömda i en rättegång om de inte följer lagen, alternativt upptäcker någon mer kunnig polis sedan att inget brott har begåtts och privatpersonen friges.
Till skillnad från i Sverige där enskild polis tar beslut om frihetsberövande som sedan polischef ska informeras om. Jag tror inte de bryr sig ett skit om detta, de flesta sitter nog sedan resten av natten till morgonen inlåsta.
Polisen tar inte reda på persons anhöriga eller familjesituation.

För några år sedan kände jag en tjej som hade ganska många ungar. Ibland ordnade hon barnvakt och gick ut på krogen.
Låt säga att en sådan person blir frihetsberövad och barnvakten inte kan stanna längre än säg midnatt.
Är det då barnvaktens fel som inte får tag i barnens mor, eller polisens som inte ens bryr sig om att ta reda på något?

Här är några ex jag bevittnat i Sverige:
17åring frihetsberövad efter hemmafest då någon slog sönder en ytterdörr, ist för att hjälpa till tog polisen personen som minderårig.
Person nerbrottad, handfängslad och frihetsberövad utanför krog när han inte fick komma in, då vakt påstod han blivit utslängd från annan krog, vilket inte stämde.
Taxikund spyr ner bilen efter ett par öl pga ny medicin som ej funkade ihop med alkohol.
Ung person frihetsberövad efter att ha spytt på krogen, mådde därefter bra, blev ändå intagen.
Person med skolios utslängd från krogen efter två öl en vardag pga "går vingligt och är för full".
Person frihetsberövad efter att knackat på taket på polisbil.
Fredlig men full person frihetsberövad utanför krog vid stängning, sa inte ens ett ord till någon.
Mao, några meningslösa ex på när man KAN bli frihetsberövad utan anledning och då undrar jag med vilken mening?
Inte i något fall ovan fanns anledning att låsa in personer.
D Dilato skrev:
Det är skattebetalarna som får stå för notan.
Det är det för frihetsberövande av 1000 pers i veckan i Sverige med, vore det inte bättre att de flesta tog sig hem istället?
D Dilato skrev:
Polisstat absolut.
1 % av alla amerikaner sitter i fängelse, mer än i 194 länder sammantaget.
USA har en femtedel av alla fångar i världen.
Ju fler människor, desto mer problem och kriminalitet..
D Dilato skrev:
7 minuter in...
[media]
 
P patriklarsson skrev:
Nej men de blir ev dömda i en rättegång om de inte följer lagen, alternativt upptäcker någon mer kunnig polis sedan att inget brott har begåtts och privatpersonen friges.
Det är här du kommer med påståenden som inte backas upp av fakta.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är här du kommer med påståenden som inte backas upp av fakta.
Nej, i de flesta felaktiga fall är det troligen så att personerna släpps och ingen rättegång hålls. Alla är glada och nöjda. Även om det dras till rättegång och polisen döms för tjänstefel blir straffet fortf minimalt. Så ja de gör fel, de får inga konsekvenser.
Men nu pratade vi om att polisen i Sverige har rätt till att frihetsberöva personer utan ett samtal och utan orsak och det FÅR man inte i USA.

Precis samma sak som att du FÅR inte mörda någon i Sverige, men det förekommer varje dag.

Nu är vi åter inne på fri vilja. Viljan att sätta sig över lagar.
 
P patriklarsson skrev:
Det har jag varit med om mängder med ggr.
Kanske du borde dra ner lite på alkoholen? 😉
P patriklarsson skrev:
Jag är säkerhetsklassad jägare
Vad betyder det?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Nej, i de flesta felaktiga fall är det troligen så att personerna släpps och ingen rättegång hålls. Alla är glada och nöjda.
Är du på riktigt?
Alla glada och nöjda, att sitta i häktet oskyldig dygnsvis och man är glad och nöjd för att man slapp ut?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane
P patriklarsson skrev:
I vilket modernt demokratiskt land är alkohol förbjudet? Ja Sverige är unikt.
Du skrev så här om LOB tidigare:
"Svenskt hittepå trams som knappt finns utomlands och skapar mer problem än nytta."
Nu lägger du till "modernt demokratiskt"
Det var samma sak när du sa att Sverige var unikt och det påvisades att Norge hade liknande lagstiftning. Då var det inte en majoritet av länderna...

Det är det som händer rätt ofta, du påstår något, blir motbevisad och så menar du något annat och det är vi som är dumma som inte förstår vad du menar.
P patriklarsson skrev:
Om du inte ens kan lämna ett utandningsprov får man nog räkna det som grovt berusad, men filma det då, hur svårt kan det vara med bevis.
Lite goddag yxskaft, men visst, utandningsprov, blodprov, filma, jag är öppen för att lagen ändras, skulle tycka det vore bra, men att ta bort den helt, nej det tycker jag är dumt.
P patriklarsson skrev:
Det finns ju gränsvärden för det precis som för berusad vid rattfylleri. Det spelar ingen roll vem du är.
Rattfylleri har en tydlig gräns ja, men om någon kan vara en fara för sig själv är svårare att avgöra baserat på promillehalt.

En person kan vara en fara för sig själv vid 1 promille, medan en annan inte är det vid 2 promille.
P patriklarsson skrev:
..och det var inte det vi diskuterade utan onödiga lagar i Sverige.
Det är onödigt att frihetsberöva lätt berusade personer 8h utan rätt till advokat. Vilket var det jag syftade på.
Men du frågade heller inte. Du fantiserar bara :)
Att frihetsberöva en lätt berusad håller jag med om är fel och det är det väl enligt lagen också? Om man är en fara för sig själv eller andra är man troligen inte lätt berusad.

Är det meningen att vi ska fråga vad du menar, inte läsa vad du skriver?
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är du på riktigt?
Alla glada och nöjda, att sitta i häktet oskyldig dygnsvis och man är glad och nöjd för att man slapp ut?
Om en polis gör fel och en annan polis rättar till felet genom att släppa dig på fri fot, så är det ju bra. Du får jämföra med länder där människor fängslas för sina politiska åsikter eller sexuella läggning etc, jag har aldrig sagt att USA är ett bra land. Det tycker jag inte, jag har aldrig varit där och åker aldrig dit.
Däremot sa jag att du där, har rätt till en advokat.
Det har du inte i Sverige när du blir frihetsberövad.
Därmed har Sverige en stor potential att i framtiden bli ett väldigt farligt land precis som USA.
Jag skulle påstå att Sverige är det land som mest börjar efterlikna USA av flera anledningar.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Du skrev så här om LOB tidigare:
"Svenskt hittepå trams som knappt finns utomlands och skapar mer problem än nytta."
Nu lägger du till "modernt demokratiskt"
Det var samma sak när du sa att Sverige var unikt och det påvisades att Norge hade liknande lagstiftning. Då var det inte en majoritet av länderna...
Om du bara förstod vad "knappt finns utomlands" betyder.
Fairlane Fairlane skrev:
Det är det som händer rätt ofta, du påstår något, blir motbevisad och så menar du något annat och det är vi som är dumma som inte förstår vad du menar.
Ja, jag kan inte rå för att ni sitter och fantiserar? Gå ut och gör något i skogen ist.
Fairlane Fairlane skrev:
Lite goddag yxskaft, men visst, utandningsprov, blodprov, filma, jag är öppen för att lagen ändras, skulle tycka det vore bra, men att ta bort den helt, nej det tycker jag är dumt.
Du får tycka vad du vill, jag är inte intresserad.
Fairlane Fairlane skrev:
Rattfylleri har en tydlig gräns ja, men om någon kan vara en fara för sig själv är svårare att avgöra baserat på promillehalt.
Nej, det är väldigt enkelt för vårdpersonal att avgöra, polis är ingen vårdpersonal.
Fairlane Fairlane skrev:
En person kan vara en fara för sig själv vid 1 promille, medan en annan inte är det vid 2 promille.

Att frihetsberöva en lätt berusad håller jag med om är fel och det är det väl enligt lagen också? Om man är en fara för sig själv eller andra är man troligen inte lätt berusad.
Det är fel enligt lagen, men det förekommer 1000ggr/v och det finns inget i lagen som kräver bevisning, eller möjlighet till rättegång mot polisen.
Inser du nu problem med detta svenska lag? Precis som Sambolagen.
Fairlane Fairlane skrev:
Är det meningen att vi ska fråga vad du menar, inte läsa vad du skriver?
Ja det kan man göra, det är normalt i en diskussion ist för att fantisera ihop egna saker och försöka snedvrida.
Har rätt i min åsikt om att lagarna behöver ändras och anledningarna står i tråden.
 
P patriklarsson skrev:
Precis samma sak som att du FÅR inte mörda någon i Sverige, men det förekommer varje dag.
Året har alltså 121 dagar? 😉
Det var iallafall antalet fall av dödligt våld år 2023. Alltså ett mord/dråp var tredje dag ungefär.
 
P patriklarsson skrev:
Säker? För det gällande samboparet har ju bostaden anskaffats för att bo där gemensamt? Men de "äger" bara tillsammans 25%, de andra 75% ägs av andra syskon.
Vad är annars skillnaden med mitt ex för min vänn vars svärfar ägde halva fastigheten. Han bodde inte där och var aldrig skriven där.
I ditt exemel med pappan som betalade halva bostaden så gick ju pappan in med perngar för att hjälpa dottern att skaffa en bostad avsedd för gemensamt boende för henne och hennes kille.

I fallet med fyra syskon som köper föräldrahemmet tillsammans är det INTE med avsikten att ett syskon ska bo där med sin sambo, det är en separat uppgörelse.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Nej det är inget problem, vi diskuterar lagar och Sverige är det enda moderna demokratiska land där polisen kan frihetsberöva någon 8h utan orsak.
Vad är det som är så unikt? Att det bara är 8 timmar? Flera andra länder har väl 24 timmar som gräns innan de måste göra en formell häktningsbegäran?
 
Det är knappast så att de kan plocka in folk utan anledning kortare tid heller. Även om de tycks hitta på brottsrubriceringar för att få göra snarare än för att de faktiskt misstänker att brottet skett.
 
Anna_H Anna_H skrev:
I ditt exemel med pappan som betalade halva bostaden så gick ju pappan in med perngar för att hjälpa dottern att skaffa en bostad avsedd för gemensamt boende för henne och hennes kille.

I fallet med fyra syskon som köper föräldrahemmet tillsammans är det INTE med avsikten att ett syskon ska bo där med sin sambo, det är en separat uppgörelse.
Nej han gick inte in med några pengar överhuvud taget, han gick in som borgen och stod tydligen som ägare till 50%.

För de två personer som flyttar in i samband med köpet är syftet att bo i en gemensam bostad, alltså bör det falla under sambolagen även om det handlar om 25% av ägandedel.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vad är det som är så unikt? Att det bara är 8 timmar? Flera andra länder har väl 24 timmar som gräns innan de måste göra en formell häktningsbegäran?
Känner du till något ovan nämnt land där polisen utan bevis kan frihetsberöva personer utan kontakt med omvärlden, som sedan heller inte har rätt till rättslig prövning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.