21 087 läst · 525 svar
21k läst
525 svar
Sambolagen, frågor om två scenario
Fast vem bodelar en bostad med förlust som man inte äger?D Dilato skrev:
Kan man tvinga någon att göra det?
BodelningA A-Man_08 skrev:
8 § När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, skall på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning. Bodelningen skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 769 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 769 inlägg
Att ha en åsikt och rätt att uttala den är något helt annat än att ha rätt att leva efter den.P patriklarsson skrev:
Nu börjar du prata om något helt annat igen.P patriklarsson skrev:
Än sen. Det spelar ingen roll.P patriklarsson skrev:
Naturligtvis, det gäller alla inkl. dina.P patriklarsson skrev:
Nej, men jag måste följa dem enligt rättssamhället.P patriklarsson skrev:
Nej, det sker även med andra lagar som är dispositiva.P patriklarsson skrev:
Det finns många partier i riksdagen och alla tycker inte lika om allt, en del vill förändra på ett sätt som kostar mer. Så det är inte en relevant invändning.P patriklarsson skrev:
Sen tror jag inte alls att det skulle kosta mer att ta bort sambolagen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 316 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 316 inlägg
Vad är det som säger att det är lämpligt att flytta ihop då om man inte kan enas?P patriklarsson skrev:
Sent och sent, det lär knappast bli lättare sen.P patriklarsson skrev:
Jag trodde du skrev att man ska gifta sig om man väntar barn?
Hur lång process för att köpa en fastighet tänker du dig då?P patriklarsson skrev:
Man träffas på en fest, blir gravida och upptäcker det efter 2 månader och väljer att köpa bostad och flytta ihop? Man har då rätt lång tid på sig att tänka och gör man inte det så får man acceptera läget.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 316 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 316 inlägg
Det är jättebra avtal ja, något annat har jag inte påståttA A-Man_08 skrev:
Ja, är det dumt menar du, att känna till vilka lagar som berör en?A A-Man_08 skrev:
Men så vad är problemet?A A-Man_08 skrev:
Den rika behöver inte ta något ansvar och lagen löser det åt hen?
Ska man vara krass har jag inte sagt om jag tycker lagen är bra eller dålig. Jag har försökt förklara lagen för TS som yrar om 4 syskon som ärver en bostad och en massa andra exempel där lagen inte är applicerbar. Det är väl vettigt att känna till och försöka förstå de lagar som gäller, oavsett vad man tycker om dem?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 636 inlägg
PrecisFairlane skrev:
Har man barn bör man gifta sig ja för att skydda sitt/sina barn om något oförutsett händer.Fairlane skrev:
Det kan vara så att ena partnern har sparat pengar i 10år för att köpa en bostad och i samband med affären träffar denne en luspank partner varpå de bestämmer sig för att flytta in ihop.Fairlane skrev:
Då kan ägaren anse att det är dennes bostad och partnern att de skaffat den för gemensamt bruk vid en ev separation och bodelning.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 636 inlägg
Så om två partners flyttar in i en fastighet som fyra syskon ärver och skriver sig där tillsammans enligt allas samtycke för att stå för underhåll och driftkostnader, används inte bostaden då för gemensamt bruk precis som en hyreslägenhet? Sambos är de ju absolut så länge de bor tillsammans vad gäller möbler mm.Fairlane skrev:Ska man vara krass har jag inte sagt om jag tycker lagen är bra eller dålig. Jag har försökt förklara lagen för TS som yrar om 4 syskon som ärver en bostad och en massa andra exempel där lagen inte är applicerbar. Det är väl vettigt att känna till och försöka förstå de lagar som gäller, oavsett vad man tycker om dem?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 127 inlägg
Jo, men den har inte skaffats för gemensamt bruk, den har bara råkat ärvas utan egentliga intentioner. Således blir den inte samboegendom.P patriklarsson skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 636 inlägg
Så vad gäller för hyreslägenhet, måste den också börja hyras för att utnyttjas gemensamt, om någon flyttar in senare kan det inte bli en samboegendom? Nu finns det ju inget värde i en hyreslägenhet, så spelar väl ingen roll?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 316 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 316 inlägg
På vilket sätt gör det någon skillnad?P patriklarsson skrev:
Kanske bra då att förtydliga i ett avtal.P patriklarsson skrev:Det kan vara så att ena partnern har sparat pengar i 10år för att köpa en bostad och i samband med affären träffar denne en luspank partner varpå de bestämmer sig för att flytta in ihop.
Då kan ägaren anse att det är dennes bostad och partnern att de skaffat den för gemensamt bruk vid en ev separation och bodelning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 316 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 316 inlägg
Den används möjligen för gemensamt bruk, men den införskaffades inte för det.P patriklarsson skrev:Så om två partners flyttar in i en fastighet som fyra syskon ärver och skriver sig där tillsammans enligt allas samtycke för att stå för underhåll och driftkostnader, används inte bostaden då för gemensamt bruk precis som en hyreslägenhet? Sambos är de ju absolut så länge de bor tillsammans vad gäller möbler mm.
Eller, kanske kan det räknas som att bostaden införskaffats för gemensamt bruk om de tillsammans bestämt sig för att slå ihjäl föräldrarna, men då är nog inte sambolagen det stora problemet...
Självbyggare
· Östergötland
· 1 636 inlägg
Och om fastigheten är belånad, räknas det inte som köp då eller fortfarande ett arv? Om ena föräldern dör och den andre skänker bort huset? Alt värderar och säljer det till barnen?Fairlane skrev:
I det sista fallet gäller alltså sambolagen?
Ja det är bra å känna till vilka lagar som gäller.Fairlane skrev:Det är jättebra avtal ja, något annat har jag inte påstått
Ja, är det dumt menar du, att känna till vilka lagar som berör en?
Men så vad är problemet?
Den rika behöver inte ta något ansvar och lagen löser det åt hen?
Ska man vara krass har jag inte sagt om jag tycker lagen är bra eller dålig. Jag har försökt förklara lagen för TS som yrar om 4 syskon som ärver en bostad och en massa andra exempel där lagen inte är applicerbar. Det är väl vettigt att känna till och försöka förstå de lagar som gäller, oavsett vad man tycker om dem?
Men det går inte åt båda hållen eller, När man skaffar barn eller gör andra saker där man går vidare i livet så är ok med "glömde" "tänkte inte på det" det visste jag inte om".
Tänkte man inte eller glömde att man tex inte ägde bostaden så löser lagen det åt den ena partner.
Jag som känner starkt för äganderätten kan tycka att sambolagen gör det väldigt lätt för någon annan att ta någ från den andre.
Men förstår tanken varför den finns men den.
Bör göras om så det ställs krav på sambos att skriva det från början som den ene vill ta 10 år senare eller vad det nu är.
Som sagt inget löser något åt dom rika.
Tvärtom.