1 192 733 läst · 11 387 svar
1193k läst
11,4k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Jag är iaf såpass gammal att jag fått kontantlön, varannan fredag.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Jag jobbade som flyttgubbe lite grann medan jag pluggade på 1900-talet. Pengar i kuvert på fredagen. Ingen skatt för oss som jobbade på timme. Alla privatkunder var tvungna att betala kontant.
Min mamma hade café på 60-talet och sålde massor av Coca Cola. Det var alltid spännande att gå igenom de nylevererade backarna och se från vilka olika länder som flaskorna hade tillverkats för.P pmd skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
En bekant fick kontant veckolön i slutet av 80-talet. Fungerade bra tills den dagen sedlarna placerades i cigarettförpackningen och följde med i sopen när cigaretterna var slut 😢13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
På årsmötet i BRFen vi bodde i för 10år sedan så avtackades kassören, gubben hade varit nyexad och kastats in i byggbolagets tillfälliga styrelse, valt att skaffa en lägenhet i BRFen och varit kassör i den sedan den grundades tidigt 50-tal, trots att han flyttade där i från under tiden.Jonas Persson skrev:
Han berättade i det som varit hans lägenhet så satt där ett kassaskåp inmurat i väggen, och i början så köade varje månad resterande BRF-havare för att betala avgiften kontant.
Ha ha, det där kanske är något att fundera på att återinföra. Kassörsuppdraget är fast knutet till lägenheten 😀13th Marine skrev: