K Kapsyl skrev:
Jag tror aldrig jag stötte på någon sabbad telefonautomat i min lilla hemstad Åmål. Däremot klottrades det friskt.. Någon utöver mig som kommer ihåg när man lade dit en bit aluminiumfolie mellan mikrofon och mikrofonlock och sen satte sig lämpligt och oskyldigt ? :D
Har inte glömt "SOS sällskapsresan".....

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Den filmen innehåller ju både en sabbad telefonautomat och folie-tricket :D

jarlh jarlh skrev:
Någon kom (senare) på att man kunde slå numret med klykan, och inte betala alls. Fungerade ett tag innan Televerket fixade sina telefonautomater.

(Har jag för mig. Detta måste varit 80-talet.)
Ni har säkert glömt att Hannibal Lecter demonstrerar detta i Red Dragon

Man i vit tröja pratar seriöst i en telefon mot en dunkel bakgrund.

A ajn82 skrev:
Så jag står fast vid att ringa en bärgare är idag gratis, och därmed billigare än på 60-talet, trots inflationen. Men om du sen anlitar deras tjänster misstänker jag att det snabbt slutar vara billigare 🤣
Bärgningen är gratis den med!

(Ingår i min bilförsäkring.)

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Ni har säkert glömt att Hannibal Lecter demonstrerar detta i Red Dragon

[bild]
Levde det kvar på 2000-talet, men jänkarna har i praktiken haft mycket gammalt kvar eller så tyckte regissören att det var en bra effekt, men kan stod så i boken. Har läst den "men kommet inte ihåg", men börjar väl i Italien?

Jonas Persson
B Blazermannen skrev:
På tal om mobiltelefoner före GSM, vad jag minns hade Comviq/Comvik betydligt bättre ljudkvalitet än Televerkets NMT. Jag hade ingen egen mobiltelefon på den tiden, men ringde ibland i bilar jag körde i arbetet och reagerade på skillnaden i ljudkvalitet. Med Televerkets system var det avsevärt mer rasp och skrap än med Comviq, är det någon annan som minns det på samma sätt?
GSM marknadsfördes med att ljudet var digitalt och av CD-kvalité.

Verkligheten var en annan då GSM inte var så bra som man ville påskina.

Den digitala dataströmmen är kraftigt komprimerad och därför var rösten långt ifrån naturlig.

Komprimeringen innebar flera saker:
  • Omgivningsljud hördes inte, tex att personen åkte bil. Positivt och något vi förväntar oss idag.
  • Kvinno- och barnröster, och om jag minns rätt, ej västerländska språk lät sämre då algoritmen utvecklats på mansröster
  • Det knastrade och brusade inte som med NMT, men jag hatade när avkodningen gick fel och det kom en hög skräll som när man slår på en plåtkastrull.
Med åren blev det dock mycket bättre.

NMT var analogt och brusade och sprakade mer. Men det var mycket enklare att höra vad som sades vid dålig mottagning än när GSM fick problem och började hacka sönder talet. Idag är täckningen så bra att men sällan hamnar i radioskugga och får dessa problem.

Redigerat:
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
  • Kvinno- och barnröster, och om jag minns rätt, ej västerländska språk lät sämre då algoritmen utvecklats på mansröster
Ja, fast det är faktiskt sedan telefonins barndom. Vad Bell egentligen forskade på var vilken bandbredd man faktiskt behöver för att återge tal begripligt. Han kom fram till (ja historien är mer komplicerad än så) att om man återgav frekvensbandet mellan 300Hz och 3,4kHz så tappade man inte någon direkt begriplighet.

Men kvinnors (och barns) röster ligger ungefär en oktav över mäns, dvs i den dubbla frekvensen, så deras röster förvrängs mer än mäns gör.

Nu verkar inte denna snubba ha påverkat den kvinnliga delen av befolkningens vilja att använda telefonimediet i någon större utsträckning... ;) Så det fungerade uppenbarligen tillräcklig bra ändå.

Men det är riktigt att talkodningen i GSM var ganska tuff. Man behövde hålla nere bit-rate, och fick göra avkall på en hel del för att uppnå det. Idag så har vi dock dels både högre bitrate samt även bättre algoritmer (kraftigare och billigare processorer) så det problemet är mest historiskt.

• Gilla
  • Haha
-MH- och 4 till
  • Laddar…
På tal om frekvensband så har man tydligen haft problem med DTMF och damer från Asien, deras tonläge i kombination med man i talet drar ut på någon vokal så "träffar" de tonen för "koppla ner samtalet" och samtalet bryts.

• Haha
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
deras tonläge i kombination med man i talet drar ut på någon vokal så "träffar" de tonen för "koppla ner samtalet" och samtalet bryts.
Det är nog "by design"... 😂🤓😇

• Haha
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast det är faktiskt sedan telefonins barndom. Vad Bell egentligen forskade på var vilken bandbredd man faktiskt behöver för att återge tal begripligt. Han kom fram till (ja historien är mer komplicerad än så) att om man återgav frekvensbandet mellan 300Hz och 3,4kHz så tappade man inte någon direkt begriplighet.
Då, som nu med GSM, räckte inte tekniken riktigt till för att ge ett bra ljud för alla människor. Så vad de har gemensamt är att tekniken var bra nog för att lanseras.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jonas Persson
Och av en slump laddades detta klipp upp igår.

Om framtiden, "Jag tror inte att det kommer så mycket mera finesser"😂

• Gilla
possum77
  • Laddar…
F
A ajn82 skrev:
Gvietvis, dock i en jämförelse med historiska minutpriser där den fasta avgiften är lägre, och minutpriset är borta tycker jag det är irrelevant detalj att jämföra när man sen pratar om att det "var bättre innan inflationen".
Sen är det även så att operatörerna har bakat in kostnaden för samtalen beräknat på ett snitt, så i någon bemärkelse är ett extra samtal gratis ur ditt perspektiv. (för att ringa en bärgare är troligen inte planerat och något som är med i din vanliga månadsprofil).

Så jag står fast vid att ringa en bärgare är idag gratis, och därmed billigare än på 60-talet, trots inflationen. Men om du sen anlitar deras tjänster misstänker jag att det snabbt slutar vara billigare 🤣
Som jag skrev - inget är gratis. Det är naivt att tro nåt annat. Jag har inte nämnt något om någon inflation - det har du dragit upp själv - eller citerar fel.

F frasen_36 skrev:
Som jag skrev - inget är gratis. Det är naivt att tro nåt annat. Jag har inte nämnt något om någon inflation - det har du dragit upp själv - eller citerar fel.
Det var inte dig jag citerade i inlägget som startade det här sidospåret, men inlägget jag citerade menade att det var billigare förut innan inflationen, och jag menar är den inkrementella kostnaden för ett samtal i dagsläget är nästan obefintlig och mycket lägre än på 60-talet
https://www.byggahus.se/forum/threa...t-de-har-funnits.423481/page-684#post-5763182

A ajn82 skrev:
Det var inte dig jag citerade i inlägget som startade det här sidospåret, men inlägget jag citerade menade att det var billigare förut innan inflationen, och jag menar är den inkrementella kostnaden för ett samtal i dagsläget är nästan obefintlig och mycket lägre än på 60-talet
[länk]
Ja, vi skall naturligtvis inte glömma att tekniska framstega har gjort systemet billigare att använda. Fiberoptik har gett oss mer bandbredd än vi kan göra av med för telefoni. Mikroprocessorer och digitalisering har gjort att vi har kunnat öka komplexiteten i våra system flera storleksordningar till en totalt sett billigare kostnad än de gamla systemen. Övergången till datakommunikation är så mycket billigare än äldre tekniker att det knappt ens går att jämföra *)

Det är lite som det gamla ekonomiska Färg-TV-indexet. Dvs man mätte hur många arbetsdagar det tog för en arbetare att jobba ihop till en färg-TV. Det var ganska kort livslängd på det som jämförelsetal eftersom teknikframsteg gjorde färg-TVn till en dussinprodukt.

Så samtal idag, vare sig via mobil eller annan bärare är helt enkelt mycket billigare idag.

*) Jag kommer ihåg på nittiotalet när AXE-växlarna gjort sitt segertåg och vi räknade ut att en router från Cisco med samma bandbredd kostade ungefär 500 000 kr. Motsvarande AXE-växel ville Ericsson ha 20-30 miljoner för. Men som man sade på telefoni-sidan; då kan den ju så mycket mer, som t ex att hålla reda på hur länge folk har ringt och ta betalt för det... Vi tyckte inte att det var en funktion som var så mycket att yvas över.

Och även fast alla talade om för oss hur dumma vi var så gick det inte att hindra införandet av TCP/IP. Det var så mycket billigare att det inte gick att stå emot. Idag så är motsvarande telekom-värld död.

Vilket fick mig att komma ihåg att jag faktiskt använt ISO-OSI världens protokoll för filöverföring, FTAM. Nej, ftp vann den striden helt. ;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det någon som har koll, jag har för mig att man någon gång kunnat ringa ett lokalsamtal hur länge som helst på en markering?
Jorå det stämmer, lokalsamtal kostade bara en markering oavsett längd. Det ändrades väl någon gång på 80-talet.
Väldigt trevlig debiteringsmodell för uppringda dataförbindelser 🙂

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.