Där lärde man sig något nytt. Jag är alltså född precis i skarven när kontrollsiffran kom till.😊
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Såhär såg de ut i versionen tidigare..
Två metallbrickor med ingraverad text och symboler, på kulkedja, mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 7 till
  • Laddar…
Vad betyder kryssen överst på baksidan?
 
Jag har ingen aning faktiskt? Kan det vara att personen avlidit?
 
hsd
Den militara varianten är hålad för att den ska brytas av i händelse av dödsfall i samband med krig , delen med kedjan ska hänga kvar och den andra används för exempelvis kontakt med rätt anhörig mm
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
j.f.s
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Såhär såg de ut i versionen tidigare..
[bild]
Helt OT, men ändå. Tylla i Torsång 😍
 
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har ingen aning faktiskt? Kan det vara att personen avlidit?
Du har mer "signatur" en vad du har innehåll. kanske byggahus borde begränsa antal tecken lite :D
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du har mer "signatur" en vad du har innehåll. kanske byggahus borde begränsa antal tecken lite :D
Haha... Det syns ju inte ens i mobil-versionen tyvärr... 😉
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Haha... Det syns ju inte ens i mobil-versionen tyvärr... 😉
Out of sight, out of mind
 
Nissens
M Myckling skrev:
[bild]

Den här dök upp i en byrålåda och är något jag glömt bort att jag och alla andra fick i en annan tid. Namn, personnummer och födelseort präglat på framsidan. Personnumret med bara tre av de fyra sista siffrorna av någon anledning.
Tror det följde med en kedja till dem också.
 
Ja det gjorde det. Min kedja hade jag runt halsen med nyckel till dörren hem. Blev nyckelbarn när jag började det som idag heter förskolan vid 6 års ålder. Det är därför den saknas idag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag hade glömt hur hårt vattnet är i Uppsala. Och ja, jag vet att det var mycket värre för typ 25 år sedan.
 
C cpalm skrev:
Ha ha, eller hur?
Vid närmare efterforskning var det "Kommunsamköp" i Älvsjö.
Har faktiskt ingen aning om det var/är ett kommunalt eller privat bolag, men minns att lokalerna kändes väldigt kommunalt 😄 Det fanns ingen butik om man säger så.

Hittade en gammal annons också:
Kommunsamköp var - som nästan framgår av namnet - en organisation för inköp till kommuner och landsting. Tanken var väl att man centralt skulle göra stora inköp, sedan fick respektive kommun köpa det de behövde. Som jag minns det kunde man som privatperson inte handla hos Kommunsamköp, men hade man rätt kontakter så kunde man köpa till deras priser. Tror att jag köpte en Sony Rullbandspelare på det viset en gång i forntiden.

Väldigt svårt att hitta något om Kommunsamköp på Nätet. Ingen bild av deras logga heller, som jag vill minnas bara bestod av bokstäverna K och S.

Hans Björkman var enligt LinkedIn Reklamchef på Kommunsamköp 1962 – 1980 (sedan chefredaktör för Vi i Villa 1980 - 2003). Svenska kommunförbundet och Kommunsamköp gav 1985 ut boken Handbok i teknikupphandling, så organisationen (registrerat som aktiebolag) måste alltså ha funnits mellan 1962 och 1985. Svenska Kommunförbundet uppgick ju så småningom i det som idag är SKR - Sveriges Kommuner och regioner - och jag antar att Kommunsamköp försvann någonstans längs den vägen. Tiden hade kanske sprungit ifrån dem.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
H Hetlund skrev:
Kommunsamköp var - som nästan framgår av namnet - en organisation för inköp till kommuner och landsting. Tanken var väl att man centralt skulle göra stora inköp, sedan fick respektive kommun köpa det de behövde. Som jag minns det kunde man som privatperson inte handla hos Kommunsamköp, men hade man rätt kontakter så kunde man köpa till deras priser. Tror att jag köpte en Sony Rullbandspelare på det viset en gång i forntiden.

Väldigt svårt att hitta något om Kommunsamköp på Nätet. Ingen bild av deras logga heller, som jag vill minnas bara bestod av bokstäverna K och S.

Hans Björkman var enligt LinkedIn Reklamchef på Kommunsamköp 1962 – 1980 (sedan chefredaktör för Vi i Villa 1980 - 2003). Svenska kommunförbundet och Kommunsamköp gav 1985 ut boken Handbok i teknikupphandling, så organisationen (registrerat som aktiebolag) måste alltså ha funnits mellan 1962 och 1985. Svenska Kommunförbundet uppgick ju så småningom i det som idag är SKR - Sveriges Kommuner och regioner - och jag antar att Kommunsamköp försvann någonstans längs den vägen. Tiden hade kanske sprungit ifrån dem.
Ja detta hade jag glömt (förträngt). Jobbade lite på deras lager i Älvsjö i början av 80-talet efter att Finlands Bok, som far drev, blev uppköpt av Kommunsamköp och flyttades in i Älvsjö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.