1 176 732 läst · 11 294 svar
1177k läst
11,3k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Kommer ihåg en sessjour när jag var inhyrd på ett större f.d. kommunalt bolag. De hade veckomöten med hela avdelningen - i storleksordningen 70 pers i en stor sal. Förutom att ett antal chefer och projektledare stod och pratade om olika saker gick sedan ordet runt till var och en av deltagarna som skulle redogöra för veckans händelser. En del var så klart ganska pratglada och hade mycket att berätta och diverse diskussioner uppstod så klart. Ni kan ju gissa hur lång tid dessa möten tog...lars_stefan_axelsson skrev:
För de flesta var nog 90% av det som avhandlades på mötet ointressant i deras roll, varvid ett stort antal deltagare öppet satt och sov resterande tid. Typ med dreggelpöl på bordet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 999 inlägg
Min egen historia är från liknande stor möten i industrin där chefen surnat till på att folk satt med sina laptoppar och svarade på mail under mötet. "Det är viktigt att vi alla lyssnar och deltager aktivt!"C cpalm skrev:
Det var inte mer än sagt förrän det ploppade upp en du-har-fått-mail notis från en av undercheferna på storbildsprojektorn. Flatskratt från också ungefär 70 man i salen.
Underchefen ställde sig dock upp, tog applåderna och ansvaret som en man, och lovade eventuellt bot och bättring.
Så för att det skall vara OT, kommer någon ihåg när man hade laptops med sig på möten? Nu har jag bara telefon och iPad... (Smiley eftersom laptoppen knappast är glömd i arbetslivet iaf.)
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 725 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 725 inlägg
Den är alltid med, men jag sitter oftast ensam. Kommer knappt ihåg tiden när man hade fysiska möten.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har papper å penna... Seriöst!
Jag äger ingen laptop (mera, brukade ha en) och har ingen från jobbet. Inte heller äger jag nån pad... Jag har en smartphone och sen en hederlig skrivbordsdator med ordentligt tangentbord. Men inget mellan.
Jag äger ingen laptop (mera, brukade ha en) och har ingen från jobbet. Inte heller äger jag nån pad... Jag har en smartphone och sen en hederlig skrivbordsdator med ordentligt tangentbord. Men inget mellan.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 725 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 725 inlägg
Är vänsterhänt och har inte fin skrivstil där. Men jag lärde mig skriva med höger hand då jag var 30, enligt gamla böcker från början på 1900 talet. Enklare att lära sig korrekt från början än att o-lära dåliga vanor.
Då var grundskolan lagd till handlingarna. Första pennan till skrivstilsträning var en reservoarpenna man sög upp bläck i.Jonas Persson skrev:
Att läsa skrivstil från 1900-talet är inga problem det läser man lätt.
Jag har som hobby att läsa sådant som skrivits under 1800-tal och tidigare, därav har min hårväxt blivit försumbar men också kostnadsbesparande.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 999 inlägg
Ja! Och jag lärde mig därför aldrig skriva på kuppen! Det hade jag faktiskt glömt införandet av. Började 1:a klass 1975, precis i skarven, och minns att de äldre generationerna ondgjorde sig över denna nymodighet. Och faktiskt med rätta.Jonas Persson skrev:
Jag fick iaf lära mig en ful skrivstil. Mina några år äldre kusiner kom i skarven där man inte ens lärde ut någon skrivstil alls. Man visste att det skulle komma en ny, och den gamla var ju förkastlig, så de skrev bokstav-för-bokstav genom hela sin skolgång.
Kom på att det står en gammal ljusblå Facit skrivmaskin i källaren, kan ha haft namnet Privat. Sparade till den och köptes 1970, men pengarna räckte inte till den med tabulatorfunktion.
Var väl "döden" för min skrivstil
Var väl "döden" för min skrivstil
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Började skolan 1978 och fick också lära mig en ful skrivstil.lars_stefan_axelsson skrev:Ja! Och jag lärde mig därför aldrig skriva på kuppen! Det hade jag faktiskt glömt införandet av. Började 1:a klass 1975, precis i skarven, och minns att de äldre generationerna ondgjorde sig över denna nymodighet. Och faktiskt med rätta.
Jag fick iaf lära mig en ful skrivstil. Mina några år äldre kusiner kom i skarven där man inte ens lärde ut någon skrivstil alls. Man visste att det skulle komma en ny, och den gamla var ju förkastlig, så de skrev bokstav-för-bokstav genom hela sin skolgång.
Kantig, och knyckig att skriva. Har än idag en handstil som lätt blir osnygg.
Renoverare
· Stockholm
· 18 429 inlägg