Såg den här bilden och fick flashbacks till farmor å farfars hus på 80 talet
331504900_3579779618917358_2897249293096056247_n.jpg
 
  • Gilla
galento och 4 till
  • Laddar…
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
det är egentligen inte gratis att kalla alla till möte där de måste sitta av sin tid till liten eller ingen nytta dagarna i ända.
Kommer ihåg en sessjour när jag var inhyrd på ett större f.d. kommunalt bolag. De hade veckomöten med hela avdelningen - i storleksordningen 70 pers i en stor sal. Förutom att ett antal chefer och projektledare stod och pratade om olika saker gick sedan ordet runt till var och en av deltagarna som skulle redogöra för veckans händelser. En del var så klart ganska pratglada och hade mycket att berätta och diverse diskussioner uppstod så klart. Ni kan ju gissa hur lång tid dessa möten tog...

För de flesta var nog 90% av det som avhandlades på mötet ointressant i deras roll, varvid ett stort antal deltagare öppet satt och sov resterande tid. Typ med dreggelpöl på bordet. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kommer ihåg en sessjour när jag var inhyrd på ett större f.d. kommunalt bolag. De hade veckomöten med hela avdelningen - i storleksordningen 70 pers i en stor sal.
Min egen historia är från liknande stor möten i industrin där chefen surnat till på att folk satt med sina laptoppar och svarade på mail under mötet. "Det är viktigt att vi alla lyssnar och deltager aktivt!"

Det var inte mer än sagt förrän det ploppade upp en du-har-fått-mail notis från en av undercheferna på storbildsprojektorn. Flatskratt från också ungefär 70 man i salen. :)

Underchefen ställde sig dock upp, tog applåderna och ansvaret som en man, och lovade eventuellt bot och bättring. ;)


Så för att det skall vara OT, kommer någon ihåg när man hade laptops med sig på möten? Nu har jag bara telefon och iPad... ;) (Smiley eftersom laptoppen knappast är glömd i arbetslivet iaf.)
 
Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så för att det skall vara OT, kommer någon ihåg när man hade laptops med sig på möten? Nu har jag bara telefon och iPad... ;) (Smiley eftersom laptoppen knappast är glömd i arbetslivet iaf.)
Den är alltid med, men jag sitter oftast ensam.:sleep: Kommer knappt ihåg tiden när man hade fysiska möten.
 
Jag har papper å penna... Seriöst!

Jag äger ingen laptop (mera, brukade ha en) och har ingen från jobbet. Inte heller äger jag nån pad... Jag har en smartphone och sen en hederlig skrivbordsdator med ordentligt tangentbord. Men inget mellan.
 
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Blodsoppen
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har papper å penna... Seriöst!

Jag äger ingen laptop (mera, brukade ha en) och har ingen från jobbet. Inte heller äger jag nån pad... Jag har en smartphone och sen en hederlig skrivbordsdator med ordentligt tangentbord. Men inget mellan.
Papper och penna är underskattat
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Papper och penna är underskattat
Förutsatt att man senare kan tyda sina kråkfötter så sägs det att man bättre minns det som skrevs ner. (y)

Btw, någon mer här som fick genomlida detta? IT-säkerhet och krypto står högt på agendan idag, så mina otydbara krumelurer ligger i tiden:cool:

Svensk text om SÖ-stilen från 1975, handstilar, skrivundervisning och särskrivning.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Är vänsterhänt och har inte fin skrivstil där. Men jag lärde mig skriva med höger hand då jag var 30, enligt gamla böcker från början på 1900 talet. Enklare att lära sig korrekt från början än att o-lära dåliga vanor.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Förutsatt att man senare kan tyda sina kråkfötter så sägs det att man bättre minns det som skrevs ner. (y)

Btw, någon mer här som fick genomlida detta? IT-säkerhet och krypto står högt på agendan idag, så mina otydbara krumelurer ligger i tiden:cool:
[bild]
Då var grundskolan lagd till handlingarna. Första pennan till skrivstilsträning var en reservoarpenna man sög upp bläck i.:D
Att läsa skrivstil från 1900-talet är inga problem det läser man lätt.
Jag har som hobby att läsa sådant som skrivits under 1800-tal och tidigare, därav har min hårväxt blivit försumbar men också kostnadsbesparande.
 
  • Haha
VidarH och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Förutsatt att man senare kan tyda sina kråkfötter så sägs det att man bättre minns det som skrevs ner. (y)

Btw, någon mer här som fick genomlida detta? IT-säkerhet och krypto står högt på agendan idag, så mina otydbara krumelurer ligger i tiden:cool:

[bild]
Ja! Och jag lärde mig därför aldrig skriva på kuppen! ;) Det hade jag faktiskt glömt införandet av. Började 1:a klass 1975, precis i skarven, och minns att de äldre generationerna ondgjorde sig över denna nymodighet. Och faktiskt med rätta.

Jag fick iaf lära mig en ful skrivstil. Mina några år äldre kusiner kom i skarven där man inte ens lärde ut någon skrivstil alls. Man visste att det skulle komma en ny, och den gamla var ju förkastlig, så de skrev bokstav-för-bokstav genom hela sin skolgång.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Kom på att det står en gammal ljusblå Facit skrivmaskin i källaren, kan ha haft namnet Privat. Sparade till den och köptes 1970, men pengarna räckte inte till den med tabulatorfunktion.
Var väl "döden" för min skrivstil
Blå skrivmaskin, QWERTY-tangentbord, nordiska tecken, mekanisk, gammaldags, på ett vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja! Och jag lärde mig därför aldrig skriva på kuppen! ;) Det hade jag faktiskt glömt införandet av. Började 1:a klass 1975, precis i skarven, och minns att de äldre generationerna ondgjorde sig över denna nymodighet. Och faktiskt med rätta.

Jag fick iaf lära mig en ful skrivstil. Mina några år äldre kusiner kom i skarven där man inte ens lärde ut någon skrivstil alls. Man visste att det skulle komma en ny, och den gamla var ju förkastlig, så de skrev bokstav-för-bokstav genom hela sin skolgång.
Började skolan 1978 och fick också lära mig en ful skrivstil.
Kantig, och knyckig att skriva. Har än idag en handstil som lätt blir osnygg.
 
Minns att morsan gick en kurs i Stenografi i slutet av 70 talet, hon var sekreterare och det skulle vara effektiv att hinna med att anteckna under möten..
 
Är väl könsberoende det där.

Sambo född 84 skriver såhär (random anteckning jag hittade)

Handskriven text, bokföringstermer "Skattekonto tillgång", "Skattekonto skuld", siffror "1630", "2510".

Jag född 80 skriver såhär. :crysmile:


Handskrift på vitt papper, blått bläck, ett ord på svenska, något otydligt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag skrivet bara ;)
Svartvit bild av handskriven text "kapitalkonto" på vit bakgrund.
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.