Var hos päronen idag och försökte hitta utskriften men hitta den ej.
Hittade dock farsans exjobb. Lite kul med diagram ritat för hand på papper

Schematisk ritning, elektronisk krets, papper, rutnät, teknisk, handritad, transistorer, motstånd, kondensatorer, låda i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Bonzo2000 och 8 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Vart det någon av er som också hade Max som ”tidsfördriv” en period i livet…jag hade en svart å syrran en likadan som bilden, dock hade vid en supertunn fiskelina som knappt syntes.
[bild]
Min var grön

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Fina grejor. Minns fortfarande den Star LC10 vi hade som smattrade fram papperen där man sedan fick dra av kanterna.

Skall i någon låda ha kvar skrivaren till de ZX81:surprised:r vi hade också. Gnistskrivare som skrev ut på specialpapper genom att ta bort ett tunt lager aluminium som var över papperet så man fick svart utskrift på silverbakgrund. [länk]
Ägde själv en Star LC 24-200? som jag hade till min Amiga500. Köptes till bra pris i Tyskland efter en veckas "sommarjobb".

• Gilla
tensiden
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var hos päronen idag och försökte hitta utskriften men hitta den ej.
Hittade dock farsans exjobb. Lite kul med diagram ritat för hand på papper

[bild]
Vi som läste digitalteknik runt millenieskiftet ritade också scheman på papper. Så det gäller i sig länge, kanske än idag? Värst var nog en tenta jag hade på temat ”koda en webbshop”, också det på papper.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vi som läste digitalteknik runt millenieskiftet ritade också scheman på papper. Så det gäller i sig länge, kanske än idag? Värst var nog en tenta jag hade på temat ”koda en webbshop”, också det på papper.
När jag gick på KTH (började 2004) så använde vi iallafall CAD för det. Kanske man gjorde någon mindre grej på papper. Bilden ovan är dessutom enbart på input-delen. Processorn är inte med här tex.

Redigerat:
Började elektro på LTH 06, digitalteknikens tentor gjordes på papper, kan inte komma ihåg att vi använde någon form av CAD-program för elektronik alls under utbildningen (mer än i någon projektkurs där jag nyttjade eagle).
Däremot har jag suttit och kladdat kisel i Cadence Allegro eller vad det hette.
Simuleringar som kunde pågå i dagar.

Började nytt jobb efter årsskiftet, innebär bland annat att gå genom underlag som är äldre än mig själv.
Blyad elektronik börjar bli ett tag sedan.
Elektronik från före EMC-direktivet.
Gerberfiler på diskett, om du har tur. Eller för den delen på "film" (tänk overheadpapper).
Hålmonterat till förbannelse.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Blodsoppen
Roga1337 Roga1337 skrev:
Vart det någon av er som också hade Max som ”tidsfördriv” en period i livet…jag hade en svart å syrran en likadan som bilden, dock hade vid en supertunn fiskelina som knappt syntes.
[bild]
Jaaa de minns jag väl:D

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
[bild]
Har sett dom, men vad hade man dom till?

• Gilla
possum77
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Började elektro på LTH 06, digitalteknikens tentor gjordes på papper, kan inte komma ihåg att vi använde någon form av CAD-program för elektronik alls under utbildningen (mer än i någon projektkurs där jag nyttjade eagle).
Däremot har jag suttit och kladdat kisel i Cadence Allegro eller vad det hette.
Simuleringar som kunde pågå i dagar.

Började nytt jobb efter årsskiftet, innebär bland annat att gå genom underlag som är äldre än mig själv.
Blyad elektronik börjar bli ett tag sedan.
Elektronik från före EMC-direktivet.
Gerberfiler på diskett, om du har tur. Eller för den delen på "film" (tänk overheadpapper).
Hålmonterat till förbannelse.
Jobbat med design och service av diskret och ic-baserad elektronik. Såväl "vanlig" digital som HF.
Designdelen sköttes helt utan
CAD-stöd. Att rita scheman är en naturlig del av design. Tillhör nog generationen som gillar(at) hålmonterat mer förutsatt att det inte gjordes på budget-kvalitet av mönsterkort. Mycket mer servicevänligt i fält än SMD.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Har sett dom, men vad hade man dom till?
"magi"

Hade en själv. Som jag minns det inköpt på rabbalshede marknad på 80-talet, men det kan också ha varit från ett födelsedagskalas eller i stadens leksaksaffär.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
"magi"
[media]
Hade en själv. Som jag minns det inköpt på rabbalshede marknad på 80-talet, men det kan också ha varit från ett födelsedagskalas eller i stadens leksaksaffär.
Tack! Känns som en sån där meningslös grej man köpte på Kopparbergs marknad! Jag är kanske lite för gammal för just den där dock.

David Wallin David Wallin skrev:
Var det inte egentligen den lilla fula plastfiguren man ville åt? :rofl:
Jo, de skall gudarna veta vad jag och syrran slogs om den där plastfiguren i varje paket ;) Kexen var supergoda. Har nåt minne av Tom & Jerry kex och plastfigur däri också

På tal om kex, säger ni "tjex" eller "kex" ? Man säger väl inte "tjuken" :giggle:, eller:thinking: Kex är det enda rätta

• Haha
David Wallin
  • Laddar…
När jag var i 20-årsåldern byggde jag ett"interface" som kopplade ihop en remsstans (en apparat som stansade hål i en pappersremsa kodad som baudot) med en TRS80 microdator. Med denna kunde man ordbehandla och skriva ut text på pappersremsa som kunde läsas av en telex!

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Nej, värst och äckligast är avarterna som röker i bilen, fyfan! Rökare är för övrigt dom lägst stående varelserna i samhället.
Men betänk följande visdomsord, som jag hörde av en kapten när jag gjorde lumpen för många år sen:
  • Snusare ser ut som svin.
  • Rökare luktar som svin.
  • Folk som tuggar tuggtobak är svin.

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
F fusion skrev:
På tal om kex, säger ni "tjex" eller "kex" ? Man säger väl inte "tjuken" :giggle:, eller:thinking: Kex är det enda rätta
Hårt k, precis som när du säger kök och kikare?

• Gilla
  • Haha
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.