Jag kom ihåg ett minne från när jag måste varit max fem år gammal. Farsan hade digitaliserat en bild av Bamse. Detta var kanske 1985 och måste varit ganska tidigt för att scanna in material digitalt.
Men jag mins också att han skrev ut samma bild på en matrisskrivare
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tovan skrev:
Matrisskrivare
Oja, var vanliga på 80-talet där Facit tillverkade olika modeller.
Har glömt det riktiga namnet på en annan skrivare som hade ett band som roterade konstant och hade alla "typerna" monterade och sedan satt det en elektrisk magnetenhet som slog till när rätt tecken passerade, kan bara komma på radskrivare.
 
Roga1337 Roga1337 skrev:
Var det dessa skrivare som skrev ut ”datalistor” med perforeringar som man fick riva av? (Har för mig att det ljusgula/ljusgrå/vita på varannan rad):thinking:
Pyjamaspapper, och det fanns olika skrivare som hanterade dem.
Sedan fanns det riktigt stora skrivare där papperet bara fladdrade fram vågrätt och det satt ledare som tog bort statisk elektricitet från papperet för att det skulle fungera.
Jobbade med datorsystem på 80-talet där de här olika skrivarna som nämns används. Det fanns fortfarande kvar skrivare med färgband som återfuktades från behållare med bläck, ett jädra kladd.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F Freddy Persson1 skrev:
Har du smällarna kvar?
Samlar nämligen
Delar ur samlingen
 
  • Samling fyrverkerier och smällare på trägolv, inklusive raketer, fontäner och tomtebloss, sorterade och uppradade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
claym och 1 till
  • Laddar…
Fina grejor. Minns fortfarande den Star LC10 vi hade som smattrade fram papperen där man sedan fick dra av kanterna.

Skall i någon låda ha kvar skrivaren till de ZX81:surprised:r vi hade också. Gnistskrivare som skrev ut på specialpapper genom att ta bort ett tunt lager aluminium som var över papperet så man fick svart utskrift på silverbakgrund. https://en.m.wikipedia.org/wiki/ZX_Printer
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Taxi (system Taxi80) i Stockholm monterade termoskrivare i ca 3000 bilar -82/83 där de fick sina körningar och som jag var delaktig i utifrån radiosystem för datakommunikation. Så mobil data för 40 år sedan, dock analog överföring i radionätet.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Blodsoppen
F Freddy Persson1 skrev:
Har du smällarna kvar?
Samlar nämligen
Tyvärr inte. Sålde dom i somras till en annan här på forumet.
 
Vart det någon av er som också hade Max som ”tidsfördriv” en period i livet…jag hade en svart å syrran en likadan som bilden, dock hade vid en supertunn fiskelina som knappt syntes.
Röd mask-gosedjur, ögon, tråd; genomskinligt lock; "Masken Max" tändsticksask. Lekfullt, barnvänligt, pysselmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 10 till
  • Laddar…
Jo, jag hade en sån. En mörkgrön. Köptes på någon "mässa" i Linköping ca 78-79-80, nånting.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag kom ihåg ett minne från när jag måste varit max fem år gammal. Farsan hade digitaliserat en bild av Bamse. Detta var kanske 1985 och måste varit ganska tidigt för att scanna in material digitalt.
Men jag mins också att han skrev ut samma bild på en matrisskrivare
Ascii art...
ASCII-konst av en stormtrooper från Star Wars gjord med tecken och symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ascii art...
[bild]
Jag mins också att han digitaliserade mig och skrev ut på en radskrivare. Man kunde bestämma hur mörk en bokstav skulle vara genom att skriva samma rad flera gånger och bara skriva på de tecken som skulle vara mörkare. Ska fråga farsan om han hittar den
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Den binära versionen är väl uppladdad här, som en karikatyr? ;)
 
  • Gilla
dibb
  • Laddar…
Var hos päronen idag och försökte hitta utskriften men hitta den ej.
Hittade dock farsans exjobb. Lite kul med diagram ritat för hand på papper

Schematisk ritning, elektronisk krets, papper, rutnät, teknisk, handritad, transistorer, motstånd, kondensatorer, låda i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Bonzo2000 och 8 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Vart det någon av er som också hade Max som ”tidsfördriv” en period i livet…jag hade en svart å syrran en likadan som bilden, dock hade vid en supertunn fiskelina som knappt syntes.
[bild]
Min var grön
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Fina grejor. Minns fortfarande den Star LC10 vi hade som smattrade fram papperen där man sedan fick dra av kanterna.

Skall i någon låda ha kvar skrivaren till de ZX81:surprised:r vi hade också. Gnistskrivare som skrev ut på specialpapper genom att ta bort ett tunt lager aluminium som var över papperet så man fick svart utskrift på silverbakgrund. [länk]
Ägde själv en Star LC 24-200? som jag hade till min Amiga500. Köptes till bra pris i Tyskland efter en veckas "sommarjobb".
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.