1 178 310 läst · 11 303 svar
1178k läst
11,3k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Renoverare
· Stockholm
· 18 468 inlägg
Jag kom ihåg ett minne från när jag måste varit max fem år gammal. Farsan hade digitaliserat en bild av Bamse. Detta var kanske 1985 och måste varit ganska tidigt för att scanna in material digitalt.
Men jag mins också att han skrev ut samma bild på en matrisskrivare
Men jag mins också att han skrev ut samma bild på en matrisskrivare
Oja, var vanliga på 80-talet där Facit tillverkade olika modeller.T Tovan skrev:
Har glömt det riktiga namnet på en annan skrivare som hade ett band som roterade konstant och hade alla "typerna" monterade och sedan satt det en elektrisk magnetenhet som slog till när rätt tecken passerade, kan bara komma på radskrivare.
Pyjamaspapper, och det fanns olika skrivare som hanterade dem.Roga1337 skrev:
Sedan fanns det riktigt stora skrivare där papperet bara fladdrade fram vågrätt och det satt ledare som tog bort statisk elektricitet från papperet för att det skulle fungera.
Jobbade med datorsystem på 80-talet där de här olika skrivarna som nämns används. Det fanns fortfarande kvar skrivare med färgband som återfuktades från behållare med bläck, ett jädra kladd.
Fina grejor. Minns fortfarande den Star LC10 vi hade som smattrade fram papperen där man sedan fick dra av kanterna.
Skall i någon låda ha kvar skrivaren till de ZX81r vi hade också. Gnistskrivare som skrev ut på specialpapper genom att ta bort ett tunt lager aluminium som var över papperet så man fick svart utskrift på silverbakgrund. https://en.m.wikipedia.org/wiki/ZX_Printer
Skall i någon låda ha kvar skrivaren till de ZX81r vi hade också. Gnistskrivare som skrev ut på specialpapper genom att ta bort ett tunt lager aluminium som var över papperet så man fick svart utskrift på silverbakgrund. https://en.m.wikipedia.org/wiki/ZX_Printer
Taxi (system Taxi80) i Stockholm monterade termoskrivare i ca 3000 bilar -82/83 där de fick sina körningar och som jag var delaktig i utifrån radiosystem för datakommunikation. Så mobil data för 40 år sedan, dock analog överföring i radionätet.
Jo, jag hade en sån. En mörkgrön. Köptes på någon "mässa" i Linköping ca 78-79-80, nånting.
Renoverare
· Stockholm
· 18 468 inlägg