1 230 175 läst · 11 665 svar
1230k läst
11,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 403 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 534 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 403 inlägg
Själv tyckte jag att det var roligt då och tycker att det är roligt nu. Att hans liv slutade tragiskt tycker jag inte är ett skäl att skriva ut honom ur historien. Tydligen tyckte hans anhöriga att det var en kul grej då och jag hoppas att de inte funnit anledning att ompröva det.pacman42 skrev:
Inlägget var i alla fall inte menat som annat än en homage till någon som tröttnat på en av vardagens små förtretligheter.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 129 inlägg
Nej. De pejlade dock in sändare under kriget mha markvågen. Ja dvs RKA gjorde det. Det fanns i stort sett inga lagliga sändare under kriget eftersom polisen drog in tillstånden för dem.P pmd skrev:
Och man pejlade naturligtvis inte in några mottagare på SÄPO, det var vid personkontroller och annan övervakning/kontroll av personer med känsliga befattningar som man såg eller fick uppgift om kortvågsmottagare. Detta är suspekt.
En spion vill ju så långt det bara är praktiskt möjligt verka helt öppet. Dvs inte på något sätt avvika från det som kan antas vara normalt. "Spionutrustning" av vilket slag det vara må undvikes så långt det bara är möjligt.
Ja, det kan man säkert på ett helt annat sätt. Men om man gör det så är man ju torsk när/om det upptäcks. Dylik specialutrustning skall som sagt undvikas.P pmd skrev:
Det finns som sagt så många andra sätt att kommunicera idag att man valt andra vägar som inte riskerar att väcka någon uppmärksamhet.
Medlem
· Blekinge
· 10 721 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 721 inlägg