V vinkelväxelhaveri skrev:
Fast den bästa falukorven är ju Fäbojäntans
Är det fisksmak på den?
 
hsd
Höghus Höghus skrev:
Jag har lite batterier i kylen, vet inte riktigt varför. Gammal vana bara.
Ägg går bra att förvara i rumstemperatur.

/Höghus
Batterier är i grunden en kemisk process med ett visst förfall och detta bromsas vid lägre temperaturer , som de flesta kemiska processer
Dock är moderna batterier stabilare än de var förr för så kylförvaring är inte längre jätte nödvändigt för att bibehålla kapacitet vid förvaring
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Exakt. Det där skulle inte räcka hos mig. Om inte kabeln är ordentligt limmad i klumpen.
När jag pluggade så var det en i kamratgänget som ofta drog ur telefonjacket om nån ringde när han sov. Sen glömde han sätta i den. Nu bodde jag 100m bort (studentkorridorer) så det gick att gå dit och banka på. Men en annan kamrat tog med lim och limmade fast sladden i jacket. Kamraten med jacket lyckades även att en jul när han besökte föräldrarna att vädra strax innan han skulle åka, så fönstret stod på vid gavel hela julen till förtret för de studenter som firade julen i studentboendet (hade blivit väldigt kallt i angränsande studentrum).

Precis när jag började plugga så var det några kamrater som inte hade egen telefon. I korridoren fanns ibland en telefon i en "telefonhytt". Man ringde och någon i korridoren svarade och gick sen och hämtade vederbörande. Jag vet inte hur kostnaden för utgående samtal fördelades eller om det var myntinkast. Jag tror det var någon enstaka korridor med huvudsakligen överliggare vid humanistiska studier som hade kvar detta systemet, detta var trots allt på 90-talet. Alla med datorintresse ville väl ha modem och egen telefon. Men telefonkiosker fanns fortfarande kvar då iallafall... Intressant att bara ett par år senare drog man in internet till de flesta studentrum. Så från telefonkiosk i sitt hem till 100-megabit gick på 2-3 år.
 
När jag besökte Sverige på 70/80talet som fattig student så letade man i golvtrallen under telefonhyttor efter småpengar. Dessa hyttor hade inte ens väggar ända ned till golvet utan var öppna nedtill.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
När jag besökte Sverige på 70/80talet som fattig student så letade man i golvtrallen under telefonhyttor efter småpengar. Dessa hyttor hade inte ens väggar ända ned till golvet utan var öppna nedtill.
Det var värt att flytta hit för ändå eller..
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Minns ni att Arkad och flipperspel förbjöds, man införde en tjänst som statlig flipperkontrollör som åkte runt och kontrollerade att barn inte spelade på spelen uppställda i stadens pizzerior. Politiker hävdade att spelandet drog ned barnen i knark och prostitution.

https://www.bizstories.se/foretagen/nar-arkadspelen-forsvann/
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 3 till
  • Laddar…
F
J JohanLun skrev:
När jag pluggade så var det en i kamratgänget som ofta drog ur telefonjacket om nån ringde när han sov. Sen glömde han sätta i den. Nu bodde jag 100m bort (studentkorridorer) så det gick att gå dit och banka på. Men en annan kamrat tog med lim och limmade fast sladden i jacket. Kamraten med jacket lyckades även att en jul när han besökte föräldrarna att vädra strax innan han skulle åka, så fönstret stod på vid gavel hela julen till förtret för de studenter som firade julen i studentboendet (hade blivit väldigt kallt i angränsande studentrum).

Precis när jag började plugga så var det några kamrater som inte hade egen telefon. I korridoren fanns ibland en telefon i en "telefonhytt". Man ringde och någon i korridoren svarade och gick sen och hämtade vederbörande. Jag vet inte hur kostnaden för utgående samtal fördelades eller om det var myntinkast. Jag tror det var någon enstaka korridor med huvudsakligen överliggare vid humanistiska studier som hade kvar detta systemet, detta var trots allt på 90-talet. Alla med datorintresse ville väl ha modem och egen telefon. Men telefonkiosker fanns fortfarande kvar då iallafall... Intressant att bara ett par år senare drog man in internet till de flesta studentrum. Så från telefonkiosk i sitt hem till 100-megabit gick på 2-3 år.
Liknande "lösning" hade vi på kompaniet när jag gjorde grundutbildningen i Uppsala.
Telefonhytt i korridoren med extra ringklocka när man ringde dit - den som var närmast svarade. Utgående samtal ringdes gratis med hjälp av en monterad brytare över en diod och numret slogs mha klykan - allt till Televerkets förtret. Televerket var där och kompanichefen höll ett symboliskt förhör med alla samtidigt men ingen kände till nåt..:thinking:.
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Minns ni att Arkad och flipperspel förbjöds, man införde en tjänst som statlig flipperkontrollör som åkte runt och kontrollerade att barn inte spelade på spelen uppställda i stadens pizzerior. Politiker hävdade att spelandet drog ned barnen i knark och prostitution.

[länk]
Det där var intressant! Jag hängde en del i biljdardhallar för att spela flipper och arkadspel i min ungdom, men har inget minne av att de försvann 1982. Borde ha varit då jag hängde som mest, men minnet spelar spratt ibland. Och inte var det alltid den bästa av miljöer, det röktes och såldes både det ena och andra i vissa hallar. Det fanns också mer inofficiella spelhallar i div. källarutrymmen. Minns särskilt en där det förutom arkadspel också var fullproppat med vitvaror och annat. Vi undrade lite över det där, men grävde aldrig vidare i det, vi ville ju bara spela!
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Minns ni att Arkad och flipperspel förbjöds, man införde en tjänst som statlig flipperkontrollör som åkte runt och kontrollerade att barn inte spelade på spelen uppställda i stadens pizzerior. Politiker hävdade att spelandet drog ned barnen i knark och prostitution.

[länk]
Med all rätt. Tänk alla ungdomar som förlorades i flipperspelande i stället för att utbilda sig och skaffa ett jobb:)
Jag är faktiskt ganska säker på man fortfarande behöver tillstånd för att ställa ut flipperspel i offentliga miljöer?
 
N nybyggarn3 skrev:
Tänk alla ungdomar som förlorades i flipperspelande i stället för att utbilda sig och skaffa ett jobb
Undrar om det är samma gubbar som idag skriver här när de i stället borde jobba? :oops::surprised:
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 7 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Min bror hade en tv-apparat med sådan klocka i. Aktuellt kanalnummer visades med sådana där glödtrådssiffror. Fjärrkontrollen var stor och tung som en tegelsten.
Glödtrådssiffror är för modernt. Det ska vara såna där bleck med halva siffror på som bläddras fram ett intaget så det säger ”schklunk” en gång i minuten hela natten igenom. Utom vid heltimmar, då alla siffrorna snurras tillbaka. Då är det mera ”frrrrrrrrrrrrpschklopp”.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Glödtrådssiffror är för modernt. Det ska vara såna där bleck med halva siffror på som bläddras fram ett intaget så det säger ”schklunk” en gång i minuten hela natten igenom. Utom vid heltimmar, då alla siffrorna snurras tillbaka. Då är det mera ”frrrrrrrrrrrrpschklopp”.
Ahh, Nixie-rör, vilket jag antar avses med "glödtrådssiffror", är vackra!
Apparater med sådana att slakta är värdefulla för elektroniknördar. De används med förkärlek för att bygga klockor.
En rad med lyserande Nixie-rör som visar siffrorna på en digital klocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller armbandsur!


Nixie-rörtillverkat armbandsur på handled som visar tiden 07:52 med lysande siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



/Höghus
 
  • Gilla
Tullen127 och 11 till
  • Laddar…
F
Nixie-rör har inte glödtrådar utan är närmast släkt med glimlampan som fungerade på samma sätt.. Dvs den behöver en relativt hög spänning på segmenten som ska "glimma" dvs lysa.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det finns som sagt så många andra sätt att kommunicera idag att man valt andra vägar som inte riskerar att väcka någon uppmärksamhet.
I så fall är det väl inte så suspekt att inneha en kortvågsmottagare? :)
Jag tror att några av mina gamla radioapparater kan ta in kortvåg. Ska jag se till att destruera dem …?
 
P
Höghus Höghus skrev:
Kylskåp med en varmare (inte så kall) del, svalskåp.
Idag är det tvärtom, kylskåp med en nästan-frys-del.

/Höghus
Kylskåp med frysfack.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.